یکی از خودروهایی که به دلیل تحریمها و جلوگیری از واردات خودرو طرفداران قابل توجهی پیدا کرده خودروی کوئیک، محصولی از شرکت خودروسازی سایپا میباشد. حتماً تا امروز یکی از خودروهای Quick و خصوصاً کوئیک آر را با آن تریمهای قرمز رنگ و کلمه CROSS روی بدنه آن در خیابان دیدهاید. این خودرو که تماماً توسط مهندسین ایرانی طراحی شده در سالهای جوانی خود به سر میبرد. با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگیهای این خودرو بپردازیم.
شرکت سایپا، اسفند ماه سال ۹۵ خودروی هاچبک دیگری را با نام کوئیک به بازار خودرو معرفی کرد و یک سال و نیم بعد، یعنی در سال ۹۷ این محصول خود را در اختیار خریداران قرار داد. شرکت خودروسازی سایپا از پلتفرم X200 در بسیاری از محصولات خود از جمله ساینا و تیبا و اینبار در کوئیک بهره جسته است.
خودروی Quick در ابتدای تولید در دو تیپ دنده دستی و اتوماتیک عرضه میشد و در سال 98 مدل کوئیک آر نیز به این خانواده افزوده شد. کوئیک آر از لحاظ فنی تفاوتی با کوئیک معمولی ندارد. در ادامه این ماشین را از نظر فنی، ظاهری و امکانات مورد بررسی دقیق تر قرار میدهیم.
خودروی کوئیک در بخش جلویی دارای جلو پنجره و سپری متفاوت از تیبا 2، هاچ بک دیگر سایپا است و در این بخشها به کلی تغییر کرده و ظاهر اسپرتتری نسبت به تیبا 2 دارد. کاسه داخلی چراغها دودی رنگ است و چراغهای روشنایی در روز هم به Quick اضافه شدهاست. در بخش جانبی پوششهای پلاستیکی اطراف گلگیرها و روی رکابها قرار داده شدهاست. علاوه بر این، نصب ریلهای روی سقف این خودرو نمایی مشابه خودروهای کراس اوور به کوئیک دادهاست. ناگفته نماند که دستگیره در و رینگهای این خودرو هم تغییر کردهاند. کلمه Cross هم روی بدنه جانبی این خودرو خودنمایی میکند.
نمای پشتی کوئیک تا حد زیادی شبیه تیبا ۲ است اما محل نصب پلاک به جای سپر روی در صندوق عقب قرار دارد. علاوه بر این، چراغهای عقب از نو طراحی شدهاند و طرح زیباتری نسبت به تیبا ۲ دارند. دو پروژکتور هم در دو طرف سپر جا گرفتهاند.
کابین کوئیک از یک داشبورد جدید بهره برده که در ساخت آن از پلاستیک خشک و بیکیفیت استفاده شدهاست. غربیلک فرمان طرح سه شاخه دارد و تقریباً خوشدست است. پنل پشت فرمان هم نسبت به تیبا ۲ تغییر کرده و خصوصاً وقتی که چراغها روشن است، جلوهای زیبا به کابین خودرو میدهد. فضای داخلی خودرو تقریباً جادار است و برای خانوادههای کوچک مناسب ارزیابی میشود. کوئیک، صندوق عقبی با حجم ۲۲۵ لیتر دارد.
تفاوت کوئیک معمولی با کوئیک R در تریمهای قرمز و مشکی رنگ استفاده شده در داخل و روی بدنه خودرو میباشد. این تریمهای متفاوت ظاهر این خودرو را اسپرتتر و جوان پسندتر کردهاند. در Quick R رنگ سقف، قاب آینهها، داخل مهشکنهای جلو و زیر سپر عمدتاً به رنگ قرمز است. در داخل هم قاب دور سیستم صوتی، دریچههای تهویه و بازویی درها به رنگ قرمز است.
چون موتور به کار رفته در کوئیک همان موتور ساینا و تیبا است؛ تفاوتهای خیلی فاحشی به لحاظ فنی بین این خودروها شاهد نیستیم. در جدول زیر مشخصات فنی کوئیک معمولی و مدل آر آورده شده است:
مدل خودرو |
کوئیک معمولی |
کوئیک آر |
||
تیپ |
ST |
ST-A |
ST |
|
موتور |
4 سیلندر خطی- M15 دریچه گاز مکانیکی |
4سیلندر خطی- M15 دریچه گاز برقی |
4 سیلندر خطی- M15 دریچه گاز مکانیکی |
|
حجم موتور |
۱۵۰۳ سی سی |
|||
سوپاپ |
۱۶ |
|||
حداکثر توان |
۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
|||
حداکثر گشتاور |
۱۲۸ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه |
|||
نوع فرمان |
هیدرولیک |
برقی |
هیدرولیک |
|
نوع سوخت |
بنزین |
|||
گیربکس |
۵ سرعته دستی |
اتوماتیک CVT |
۵ سرعته دستی |
|
ترمز |
جلو: دیسکی خنک شونده عقب: کاسهای |
|||
ظرفیت باک |
۴۱ لیتر |
|||
مصرف سوخت ترکیبی |
۷.۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
۷.۶۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
۷.۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
|
ابعاد خودرو |
طول: ۳۹۸۹ میلیمتر عرض: ۱۶۷۸ میلیمتر ارتفاع: ۱۵۳۲ میلیمتر فاصله دو محور جلو و عقب: ۲۴۱۲ میلیمتر |
|||
وزن خودرو |
۱۰۶۵ کیلوگرم |
۱۱۰۵ کیلوگرم |
۱۰۶۵ کیلوگرم |
|
حجم صندوق عقب |
۲۲۵.۶ لیتر |
|||
شتاب 0-100 Quick در حدود 13 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت ارزیابی شده است. سیستم تعلیق جلو این خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع میله پیچشی است.
کوئیک دنده اتوماتیک نسبت به دنده دستی از امکانات بیشتری برخوردار است. در کل مدلهای مختلف Quick یعنی معمولی دنده دستی و اتوماتیک و مدل R دارای امکانات مشترک زیر هستند:
صندلی راننده ۶ حالته و صندلی سرنشین جلو ۴ حالته و دستی است. ضمن اینکه صندلیهای عقب تاشو هستند.
تیپ دنده اتوماتیک کوئیک معمولی علاوه بر موارد فوق دارای سیستم استارت دکمهای، ورود بدون کلید و سیستم صوتی مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی است. نمایشگر سیستم کنترل فشار تایر هم فقط در تیپ دنده اتوماتیک یافت میشود.
پس از آشنا شدن با خودروی کوئیک سایپا و مدلهای مختلف آن، نوبت به بحث بیمه این خودرو میرسد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از جمله الزامات هر خودرویی هستند که باید داشته باشند. البته بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است.
بیمه شخص ثالث: این بیمه که از واجبات هر ماشینی است؛ هزینه خساراتی که در اثر تصادف وارد شده را جبران مینماید. در بحث بیمه، مالک خودرو یا موتور شخص اول، شرکت بیمه، شخص ثانی و فرد متضرر، شخص ثالث محسوب میشود. قیمت بیمهنامه ثالث به موارد گوناگونی از جمله نوع خودرو، برند، کاربری، سال ساخت خودرو، تعداد سیلندر و… بستگی دارد. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث کوئیک، میتوانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید.
بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمهای یک ماشین، بیمه بدنه میباشد. هرچند که بیمه بدنه اجباری نیست، اما با گران شدن قطعات خودرو و هزینه تعمیرات، کارشناسان توصیه به خرید بیمه بدنه دارند. شما میتوانید با پرداخت حق بیمه بدنه، ماشین خود را در برابر حوادث و آسیبهای احتمالی به بدنه اتومبیل بیمه کنید. هزینه بیمه بدنه کوئیک را میتوانید از سایت bimeh.com استعلام بگیرید.
نزدیکترین رقیب کوئیک سایپا، پژو ۲۰۶ است که البته از نظر قیمت با آن متفاوت است. این هاچبک سایپا جزء خودروهای اقتصادی و ارزان محسوب میشود که در بین جوانان طرفدار زیادی دارد.
برای اطلاعات جامع در خصوص خودرو کوئیک به سایت بیمه دات کام در اینجا مراجعه نمایید.