کد خبر: ۳۷۳۴۱۰
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
0
عده ای از افراد به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ویژه ای میدهند. ولی بعضی دیگر تا هنگامی که با مشکل جدی مثل از دست دادن یک یا چند دندانشان برخورد نکنند حفظ سلامت دهان و دندانشان را جدی نخواهند گرفت. طبق تحقیقات انجام شده حدود هفتاد درصد افراد در سنین پایین یک یا چند دندان خراب در دهانشان دارند و حداقل یکی از دندان‌هایشان را هم از دست داده‌اند.

عده ای از افراد به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ویژه ای میدهند. ولی بعضی دیگر تا هنگامی که با مشکل جدی مثل از دست دادن یک یا چند دندانشان برخورد نکنند حفظ سلامت دهان و دندانشان را جدی نخواهند گرفت. طبق تحقیقات انجام شده حدود هفتاد درصد افراد در سنین پایین یک یا چند دندان خراب در دهانشان دارند و حداقل یکی از دندان‌هایشان را هم از دست داده‌اند.

دندان مصنوعی در سنین پایین

 بیماری‌های لثه یکی از مهمترین علت‌های از دست دادن دندان در بین چنین افرادی است. بیماری‌های لثه هنگامی که شدید باشند می‌توانند نقش قابل توجهی در افتادن و لق شدن دندان‌ها و پوسیدگی آنها داشته باشد. از دیگر مولفه‌های از دست دادن دندان، کشیدن سیگار است که بیشترین آمار را دارد.

در زیر دو راهکار برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در سنین پایین را بیان خواهیم کرد.

دندان مصنوعی تکه‌ای

بی دندانی و از دست رفتن تعدادی از دندان‌ها مسئله‌ای می‌باشد که خیلی از اشخاص را درگیر خود خواهد کرد. مشکلاتی مانند غذا خوردن، حرف زدن و زیبایی مهمترین مسائلی می‌باشند که در اثر بی دندانی به وجود می‌آیند.

جهت جایگزینی این دندان‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد. با سابقه‌ترین و رایج‌ترین شیوه‌ی جای‌گذاری چند دندان از دست رفته، دندان مصنوعی تکه‌ای می‌باشد. دندان مصنوعی تکه‌ای یا تکی یا پارسیل ، بدون اینکه دندان‌های مجاور احتیاج به تراشیدن روکش دندان داشته باشند، از لثه و بدنه‌ی دندان‌های مجاور تکیه‌گاه لازم را به دست میاورند.

دندان مصنوعی تکه‌ای در سنین پایین باید با توجه به رنگ و اندازه‌ی دیگر دندان‌ها ساخته شود.  

دندان‌های مصنوعی تکه‌ای بر پایه بافت هنگامی کارایی خواهند داشت که انتظار داشته باشیم فرد برای مدت زمانی طولانی بدون دندان باشد یا هنگامی که حدس زده شود  خیلی سریع بعد از کشیدن دندان یا از دست دادن دندان در نتیجه‌ی ضربه یا تروما، تحلیل لثه رخ دهد.

در موردهای وخیم هایپودنشیا یا فقدان دندان، چه به شکل ارثی مثل اکتودرمال دیسپلازی رخ داده باشد، چه بعد از جراحی‌های کیست یا تومور، به کار بردن از آنها پیشنهاد خواهد شد.

تولید دندان‌های مصنوعی تکه‌ای در سن‌های پایین، به خصوص در موردهای فقدان دندان ، امکان دارد موجب بهتر شدن چشمگیر در شکل، حرف زدن و همچنین مکانیزم جویدن شود. چنین تغییرهای مثبتی باعث افزایش اعتماد به نفس شخص خواهد شد و کمک می‌کنند الگوی رژیمی صحیحی ایجاد شود.

گزارشات نشان می‌دهند به کار بردن این نوع دندان‌های مصنوعی مانع رشد مندیبل و ماگزیلا نخواهد شد. دندان‌های مصنوعی تکه‌ای بر پایه بافت در افرادی با سن کم، معمولا با پهن کردن بدنه پایه آکریلیک دندان مصنوعی که روی تیغه آلوئولار و پلیت قرار گرفته نگه داشته خواهند شد.

گیره‌ها فقط هنگامی به کار برده می‌شوند که ضروری باشد چون به دندان‌ها فشار وارد خواهند کرد. ولی امکان دارد تعدادی فنر ارتودنتیک در ساخت پروتز مصنوعی نصب شود تا حرکت‌های لازم دندان‌ها را آسان نماید.

در چند سال اخیر، به کار بردن دندان‌های مصنوعی بر پایه پلی آمید در دندانپزشکی بسیار بیشتر شده است، که اساساً به علت حالت انعطاف بالای آن می‌باشد و همچنین اینکه از لحاظ سمی بودن بی خطر، ایمن و از لحاظ زیبایی خوب می‌باشد.

توانایی تطبیق زیاد و منعطف بودن آنها موجب شده است آنها به خصوص برای استفاده در دندان‌های دوره واسط عالی باشند. دندان مصنوعی تکه‌ای عارف کلینیک این روش را بسیار باکیفیت برای افرادی با سن پایین انجام داده و بیماران رضایت کامل از این کلینیک دارند.

 

نقاط قوت دندان مصنوعی تکه‌ای

احتیاجی به تراشیدن کامل دندان‌های مجاور نخواهد بود.

دندان مصنوعی در سنین پایین

احتیاجی به جراحی و باز کردن لثه و کاشت نمی‌باشد.

اشخاص سریع‌تر دندان دار خواهند شد.

هزینه‌ی دندان مصنوعی تکه‌ای هر چقدر هم باشد، در مقایسه با سایر روش‌ها کم هزینه تر است.

دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک است و قابل بیرون آوردن به وسیله‌ی خود شخص می‌باشد تا دندان‌های کناری و لثه زیر آن پاکیزه شوند.

احتیاج به آزمایشگاه دندانی تخصصی نخواهد بود.

بیشتر دندانپزشکان قادر هستند آن‌ها را بسازند.

ایمپلنت دندان

این نوع دندان مصنوعی در شرایط بی دندانی بعد از جراحی‌های کیست یا تومور در ناحیه‌ی مندیبل یا ماگزیلا ساخته خواهند شد. در چنین موردهایی پیشنهاد نمی‌شود روی بافت‌های لثه یا استخوانی که با نقص روبه‌رو هستند فشار وارد شود چون می‌تواند موجب رخ دادن عارضه ، عفونت، و جراحت بعد از جراحی شود.

ایمپلنت بر پایه دندان با گیره‌های دندانی و تکیه گاه‌های اکلوزال نگه داشته خواهند شد و سطح تماس با مخاط را تا حد امکان کم می‌کند در حالی که سفتی و محکم بودن دندان مصنوعی با یک چارچوب فلزی حمایت کننده تأمین خواهد شد.

ساخت تمام ایمپلنت‌ها باید به نوعی باشد که اجازه دهند بهداشت دهان فرد و دندان مصنوعی رعایت شده و این اطمینان را ایجاد نماید که هیچ صدمه‌ای به بافت‌های اطراف وارد نشود. معاینات منظم باید هر سه الی شش ماه یک مرتبه صورت بگیرد.

از دست دادن دندان‌های جلویی در افرادی با سن کم معمولاً نتیجه صدمه و یا عارضه‌های تروماهای قبلی بوده مثل انکیلوز یا تحلیل ریشه. دندان‌های قدامی مرکزی ماگزیلا دندان‌هایی می‌باشند که اکثراً تحت تأثیر تروما هستند.

اگر شخصی در دوران کودکی دندان خود را از دست داده باشد ، در طول دوران کودکی و به خصوص بلوغ، باید یک ترمیم موقت غیر تهاجمی و طولانی مدت ساخته شود تا زمان مناسب به کار بردن از ایمپلنت‌های دندانی سر برسد. به علت خطر عوارضی که امکان دارد ایجاد شوند، مثل قرار گرفتن ایمپلنت بالاتر از اندازه‌ی مد نظر، کاشت ایمپلنت باید دیرتر اتفاق بیفتد تا هنگامی که شخص به سن مناسب برسد.

سخن آخر

دندانپزشکی دکتر عارف با بروز ترین تجهیزات، خدمات دندانپزشکی مانند: دندان مصنوعی، جرم گیری، کامپوزیت ونیر، ارتودنسی، لمینت، بلیچینگ، دندان پزشکی اطفال و ... را به نحو احسن برای بیماران انجام می‌دهد.

برای ارتباط با کلینیک دندان پزشکی دکتر عارف میتوانید به نشانی arefclinic.ir مراجعه نمایید و یا با مشاوران این کلینیک از طریق شماره تماس 65140076 – 021 در ارتباط باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: