کد خبر: ۳۷۳۴۳۳
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
0
یک پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی گفت:۳۴ درصد از جوانان «دوستی‌های قبل از ازدواج» و ۰.۹ درصد از آن‌ها نیز انتخاب همسر از طریق «سایت‌های همسریابی» را برای پیدا کردن مورد مناسب ازدواج ترجیح می‌دهند.
کاهش اهمیت نظر پدر و مادر در ازدواج جوانان
حدیث میرزامحمدی با اشاره به پیمایش اسفند ۱۳۹۷ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، اظهار کرد: با توجه به نتایج پیمایش یاد شده با جامعه آماری جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله «مجرد» کشور و تعداد نمونه ۳۰۲۱ نفر در مناطق شهری و روستایی، بیش از نیمی از جوانان مجرد یعنی ۵۵.۳ درصد از جوانان ترجیح می‌دهند فرد مناسب آن‌ها برای آشنایی و به منظور ازدواج از سوی خانواده و فامیل معرفی شود.

وی درباره ترجیح جوانان در نحوه آشنایی با فرد مناسب برای ازدواج، ادامه داد: ۳۴ درصد از جوانان نیز دوستی قبل از ازدواج، ۶.۷ درصد نیز معرفی دوستان و ۰.۹ درصد از جوانان نیز انتخاب همسر از طریق سایت‌های همسریابی را ترجیح می‌دهند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که این پاسخ‌ها به منزله رد سایر روش‌ها نیست و فقط نشان دهنده ترجیح جوانان در امر آشنایی با جنس مخالف برای ازدواج است.

این پژوهشگر در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت نظر والدین در مراحل آشنایی و ازدواج جوانان با اشاره به پاسخ جوانان به پرسش «اگر قرار باشد ازدواج کنید نظر چه کسی در انتخاب همسر آینده برای شما بیشتر اهمیت دارد؟» در پیمایش یاد شده، تصریح کرد: نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که برای ۴۳.۷ درصد جوانان نظر پدر و مادر بیش از هر فردی در خصوص ازدواجشان اهمیت دارد. در مقابل ۴۶.۹ درصد نیز گفته‌اند صرفاً نظر خودشان در مورد انتخاب همسر حائز اهمیت است. همچنین نظر دیگر افراد از جمله فامیل با ۳.۵ درصد و دوستان با ۲.۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است.

به گفته میرزا محمدی، نتایج پیمایش مذکور در قیاس با پیمایش دیگر ایسپا در سال ۹۲ بیانگر این است که میزان اهمیت نظر پدر و مادر در امر ازدواج برای جوانان کاهش داشته و در مقابل نظر خود فرد اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اهمیت به نظر پدر و مادر برای ازدواج در بین دختران بیش از پسران بوده و پسران بیشتر از دختران به نظر خودشان در امر ازدواج اولویت داده‌اند. همچنین با افزایش سن نیز میزان اهمیت نظر پدر و مادر کاهش یافته و بر اهمیت نظر فرد افزوده می‌شود. جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی با اختلاف کمی از جوانان فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر به نظر خودشان در امر ازدواج اهمیت می‌دهند.

این پژوهشگر در پایان سخنان خود این را هم گفت که در بخش ملاک‌های ازدواج، ۹ درصد جوانان مجرد یکی از سه ملاک مهمشان برای ازدواج موافقت خانواده بوده است که این فاکتور بین دختر‌ها کمی بیش از پسر‌ها اهمیت داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: