April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۴۷۷
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
0
تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۵ هزار و ۴۳۳ هزار میلیارد ریال (۲۵ ٰ، ۴۳۲/۹ هزار میلیارد ریال) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۹ هزار و ۹ هزار میلیارد ریال (۹، ۰۰۹/۲ هزار میلیارد ریال) (معادل ۵۴/۹ درصد) افزایش داشته است.
افزایش ۵۴/۹ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، جدول (۱) که از سامانه سمات براساس اطلاعات ارسالی بانک‌ها استخراج شده و برگرفته از طبقه بندی ISIC است، بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۱ ماهه سال جاری مبلغ ۱۶ هزار و ۷۸۲ هزار میلیارد ریال (۱۶، ۷۸۲/۱ هزار میلیارد ریال) معادل ۶۶ درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۱ ماهه سال جاری معادل شش هزار و ۱۴۹ هزار میلیارد ریال (۶،۱۴۹/۴ هزار میلیارد ریال) بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۶ هزار و ۷۸۲ هزار میلیارد ریال (۱۶، ۷۸۲/۱ هزار میلیارد ریال) است.

 
ملاحظه می شود از هفت هزار و 766 هزار میلیارد ریال (7،765/6 هزارميليارد ريال) تسهيلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 79/2 درصد آن مبلغ شش هزار و 149 هزار میلیارد ریال (6،149/۴ هزار ميليارد ريال) در تأمين سرمايه در گردش پرداخت شده است که بيانگر توجه و اولويت‌دهی به تأمين منابع برای اين بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.
 
1
 
 شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسير جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروری است به افزايش توان مالي بانک‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها، کاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهی بانک‌ها، افزايش بهره‌وری بانک‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدی، پرهيز از فشارهای مضاعف بر دارايی بانک‌ها و ترغيب بنگاه‌های توليدی به سمت بازار سرمايه به عنوان يک ابزار مهم درتامين مالی طرح‌های اقتصادی (ايجادی)توجه ويژه‌ای کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: