کد خبر: ۳۷۳۴۹۴
۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
0
مطالعات متعدد نشان داده است که افراد مبتلا به نارسایی کلیه و تحت دیالیز پس از واکسیناسیون کووید۱۹، پاسخ های آنتی بادی ضعیف تری دارند.

فواید واکسن کرونا در بیماران دیالیزیحال تحقیقات جدید محققان دانشگاه تورنتو کانادا نشان می‌دهد که پاسخ‌های ایمنی این افراد همچنان قادر به محافظت در برابر عفونت کووید ۱۹ و بیماری شدید است.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که تنها یک دوز واکسن کووید دریافت کرده بودند، ۴۱ درصد کمتر به کووید ۱۹ مبتلا شدند و ۴۶ درصد کمتر در معرض ابتلاء به کووید ۱۹ شدید که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشت یا منجر به مرگ می‌شد، قرار داشتند.

افرادی که دو دوز دریافت کرده بودند، به ترتیب ۶۹ درصد و ۸۳ درصد کمتر احتمال داشت که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند یا بیماری شدیدی را تجربه کنند.

از سوی دیگر، خطر بستری شدن در بیمارستان در گروه واکسینه نشده ۵۲ درصد و میزان مرگ و میر ۱۶ درصد بود، در حالی که خطر بستری شدن در بیمارستان در گروه ۲ دوز واکسن زده ۳۰ درصد و میزان مرگ و میر ۱۰ درصد بود.

«متیو الیور»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «بیمارانی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند اغلب سیستم ایمنی سرکوب شده دارند و بسیاری از آنها نمی‌توانند ایزوله شوند زیرا باید هفته‌ای سه بار در یک مرکز دیالیز تحت دیالیز قرار گیرند.»

وی افزود: «کاهش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در این جمعیت بسیار مهم است زیرا تقریباً دو سوم این بیماران در بیمارستان بستری شده بودند و از هر ۴ نفر ۱ نفر بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ در اوایل پاندمی جان خود را از دست دادند.»

برای این مطالعه، سوابق سلامت ۱۳,۷۵۹ فرد تحت دیالیز بین ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ بررسی شد.

اولیور گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که ۲ دوز واکسن کووید ۱۹ به طور قابل توجهی از این جمعیت محافظت می‌کند و از بستری شدن و مرگ و میر بسیاری از افراد در بیمارستان جلوگیری می‌کند و بار بیماران، خانواده‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «اثربخشی واکسن‌ها کمتر از آن چیزی بود که در جمعیت عمومی مشاهده شد، اما همچنان محافظت قابل‌توجهی را ارائه می‌کرد.»

در حال حاضر توصیه می‌شود که همه بزرگسالان و نوجوانان، به ویژه آنهایی که دچار نقص ایمنی هستند، دوز سوم واکسن کووید را دریافت کنند تا از پاسخ ایمنی مطلوب اطمینان حاصل شود.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: