کد خبر: ۳۷۳۵۱۳
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
0
به دنبال اعلام مسئولان بورس در رابطه با عدم پرداخت منابع صندوق توسعه ملی، این صندوق اعلام کرد که به تعهداتش پایبند بوده است، اما با توجه به این که صندوق تثبیت بازار هنوز قرارداد فی مابین را امضا نکرده به لحاظ حقوقی پرداخت پول به آن خطاست.
پول دادن به بورس خطاست!
تازه‌ترین اعلام مسئولان در سازمان بورس و اوراق بهادار از این حکایت دارد که با وجود وعده‌های داده شده برای پرداخت منابع صندوق توسعه ملی به صورت مرحله‌ای به صندوق تثبیت بازار، این اقدام هنوز اجرایی نشده و آن‌ها در حال پیگیری هستند.

به نقل از قرن نو ,این در حالی مطرح شده که در اوایل بهمن ماه امسال غضنفری- رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- اعلام کرد که پیش‌بینی شده ۵۱۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار گیرد که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود، وی گفته بود که تاکنون حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط به صندوق تثبیت بازار پرداخت شده است و مابقی نیز به صورت اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی پرداخت خواهد شد.

اگر واقعا بورس کمک می‌خواهد فرآیند قانونی را طی کند
حال اینکه جریان عدم واریز منابع چیست از صندوق توسعه ملی مورد پیگیری قرار گرفت و کنگرلو - مدیر روابط عمومی و حوزه ریاست صندوق - توضیحاتی اعلام کرد. وی گفت که صندوق به تعهداتش پایبند بوده و مشکلی برای اجرای آن ندارد؛ به طوری که تاکنون نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار واریز شده است.

اما کنگرلو به یک مانع در رابطه با پرداخت منابع به بورس اشاره و اعلام کرد که صندوق تثبیت بازار هنوز قرارداد فی مابین را امضا نکرده است، در این شرایط پرداخت پول از طرف صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار به لحاظ حقوقی خطا است و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود خواهند کرد.

وی این را هم گفت که اگر صندوق تثبیت بازار واقعا علاقمند به کمک از سمت صندوق توسعه ملی و دریافت منابع است باید فرآیند حقوقی و اداری را به طور کامل طی کند.

ماجرا از پارسال شروع شد
ماجرا از شهریورماه پارسال شروع شد، زمانی که در بحران بازار سرمایه بحث استفاده از منابع صندوق توسعه ملی جهت کمک به آن مطرح و قرار شد که یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری شود، ولی با توجه به مشخص نبودن سازوکار و عدم هماهنگی در این رابطه به طور دقیق اجرا نشد تا اینکه بار دیگر مصوب شد ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه در اختیار بورس قرار گیرد.

این جریان مبهم پیش رفت تا اینکه چندی پیش صندوق توسعه ملی اعلام کرد که پرداخت را آغاز کرده است؛ به طوری که تا اوایل بهمن ماه امسال حدود ۲.۷ میلیارد دلار واریز شده بود که در قسط اول ۱۰۰۰ میلیارد تومان و قسط دوم ۵۰ میلیون دلار به ریال تبدیل شده که به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسید، در قسط سوم نیز ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت شده بود.

قرار بر این بود از ریالی که در نتیجه بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانک‌ها بر می‌گردد، به صورت اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی هر بار در اختیار بورس قرار گیرد تا سقف حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پر شود.

بخشی از این ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز قرار شد که از محل طلب صندوق توسعه ملی بابت طلب مالیاتی، طی هماهنگی و توافق صورت گرفته با وزارت اقتصاد پرداخت شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: