April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۵۷۳
۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
0
این آبشار حوضچه ای طبیعی و بزرگ به وجود آورده است که حدود ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و به اعتقاد مردم محلی عمق این حوضچه که به دلیل ریزش آبشار بوجود آمده تا کنون اندازه گیری نشده است. وجود ده‌ها آبشار در این دره در میانه کویر سوزان لوت و وجود هزاران اصله نخل و مرکبات هم گونی زیبایی را در منطقه به وجود آورده است.
کشیت؛ آبشاری بی‌نظیر در کرمان
کشیت، روستایی از توابع بخش گلباف شهرستان کرمان در استان کرمان است. این ناحیه بیابانی طبیعت زیبایی دارد و آبشار کشیت یکی از آبشارهای بی نظیر این منطقه است. این آبشار فضایی انتزاعی را برای بیننده خلق می‌ کند. آب از دیواره‌ های دره می ‌جوشد و نمونه‌ های خاصی از سرخس‌ ها و گل سنگ‌ ها در اطراف این دره رشد کرده و بر زیبایی این آبشار افزوده است. دریاچه ای زیبا در پای آبشار بوجود آمده که بر زیبایی آن می افزاید.

آبشار کشیت در موقعیت جغرافیایی N۲۹۵۱ E۵۸۰۷ در استان کرمان واقع شده است. روستای کشیت در منتهی الیه جنوب خاوری شهرستان کرمان در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شهداد واقع است. وجود قلعه مشهور کشیت که اقتباسی از ارگ بم و ارگ راین است نیز نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد و کشیت از جمله نخستین سکونتگاههای بشر بوده است. این روستا از بافت تاریخی منحصر بفردی برخوردار است و چشم انداز فوق العاده ای دارد.

بعد از بافت تاریخی وارد مجموعه ای بسیار متراکم از درختان و پوشش گیاهی منطقه می شویم که نخلستان تشکیل داده اند و نکته جالب توجه رودخانه پر آبی است که در این منطقه جاری است.

دره کشیت مملو از رودخانه و آبشارهای کوچک و بزرگی است که از دیواره دره به داخل آن جریان دارد و در نهایت رودخانه آب شیرین در انتهای این دره زیبا تشکیل می‌دهند که به رویایی در کویر بیشتر شباهت دارد.

دره کشیت به طول سه کیلومتر مملو از نخلستان و درختان میوه است و دیواره های این دره عمیق مملو از خزه و نوعی سرخس است که در کنار آبشارهای همیشه جاری ان روییده و منظره ای بدیع را شکل داده است. نکته قابل توجه در مورد این منطقه وجود آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر است که به محوطه ای می ریزد که مردم محلی به آن دریا می گویند. این آبشار فضایی انتزاعی را برای بیننده خلق می کند که بسیار دیدنی است. آب از دیواره های دره می جوشد و نمونه های خاصی از سرخسها و گل سنگ در اطراف این دره رشد کرده است. این دره که در بخش غربی روستا واقع شده، مسیر قدیمی جریان آب کویر است که عمق و طول آن افزایش یافته است.

این آبشار حوضچه ای طبیعی و بزرگ به وجود آورده است که حدود ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و به اعتقاد مردم محلی عمق این حوضچه که به دلیل ریزش آبشار بوجود آمده تا کنون اندازه گیری نشده است. وجود ده‌ها آبشار در این دره در میانه کویر سوزان لوت و وجود هزاران اصله نخل و مرکبات هم گونی زیبایی را در منطقه به وجود آورده است.

گلباف دارای دو اقلیم کوهستانی (بخش شمالی) و گرم و خشک (بخش جنوبی) است که این منطقه را بسیار زیبا و شگفت انگیز کرده است. باغ ‌ها و مزارع این منطقه با آب قنات آبیاری می ‌شود. از محصولات این منطقه میتوان به میوه‌ های سردسیری ازجمله انگور، انجیر، به، انار، زردآلو های نوری، قیصی، گردو، هلو و همچنین میوه های گرمسیری مانند انواع خرما اشاره کرد. محصولات زراعی آن شامل گندم، جو، ارزن و ترخون است. ترخون گلباف دارای عطر و طعم بخصوصی است و از شهرت بالایی برخوردار می‌ باشد.
از مکان‌های دیدنی شهر گلباف می‌ توان به قلعه ۶۰۰۰ ساله کشیت، سرو ۹۰۰ ساله، دریای عجیب الخلقه، بیکند (نوعی خانه است مانند غار)، قنات‌ های پر آب، کوه ‌های رنگارنگ، یخچال طبیعی، رشته کوه پلوار، آبشار بیدوئیه، کلوت‌ های کشیت، آبشار کشیت، رودخانه کشیت، خانه ‌های داخل کوه هشتادان، آبگرم جوشان، کوه شبه دماوند کرمان در جوشان، باغ تاریخی مرتضی خان هشتادان و آبشار حرمک اشاره کرد.

مسیر دسترسی:
از کرمان به گلباف می رویم که حدود ۸۰ کیلومتر است. در روستای کشیت سراغ آبشار را میگیریم. این آبشار داخل کویر لوت واقع شده است. از روستای کشیت تا آبشار نیز حدود پنج کیلومتر است و از جاده ای خاکی قابل دیدن است.

همسایگان بخش گلباف از جنوب ابارق، از شمال شهداد، از غرب راین، و از شرق کویر پهناور لوت می باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: