کد خبر: ۳۷۳۶۴۷
۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
0
رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که غرب و آمریکا باید بدون شروط سابق، جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه پاتریوت را به این کشور تحویل دهند.
آنکارا: آمریکا باید بدون هیچ شرطی به ترکیه اف-۳۵ بدهد
«فخر الدین آلتون» رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه این کشور در یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان به سر می‌برد، در مقاله‌ای نوشت که آمریکا باید هیچ پیش‌شرطی، جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه ضد هوایی پاتریوت را به ترکیه تحویل دهد.

او در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که هفته گذشته مقاله‌ای در این روزنامه به چاپ رسیده و در آن نوشته شده بود که ترکیه می‌تواند با استفاده از سامانه اس-۴۰۰ علیه روسیه در اوکراین موجب بهبود روابطش با واشنگتن شود، اما این ایده «قابلیت اجرا» را ندارد، اما می‌تواند ترکیه و غرب را برای بررسی اختلافات خود پشت یک میز جمع کند.

او با انتقاد از اعتراض آمریکا به خرید موشک‌های روسی از سوی آنکارا، گفت که ترکیه اولین کشوری بود که درخواست خرید سامانه پاتریوت را از آمریکا داشت.

فخر الدین آلتون افزود: «با توجه به اینکه ترکیه در یکی از خطرناک‌ترین و بی ثبات‌ترین مناطق جهان قرار گرفته و قرار نیست تهدیدات به شکل اعجاز آمیز از بین برود، بنابراین ترکیه باید به سوی گزینه‌های جایگزین حرکت کند.»

رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهور ترکیه در ادامه نوشت: «ترک‌ها یادشان است که چگونه بار‌ها در زمان بحران در روابط ترکیه با روسیه، غرب اقدام به خارج کردن سمانه‌های پاتریوت کرد و طبق این تجربه، مردم ترکیه هیچ تعهد غیر رسمی از سوی غرب مبنی بر تحویل سامانه‌های پاتریوت را جدی نمی‌گیرد.»

او خارج کردن ترکیه از برنامه ساخت اف-۳۵ را یک اقدام سیاسی دانست و گفت که این اقدام بازگرداندن روایط غرب و ترکیه به دوران سابق را دشوار کرده است.

ترکیه در برنامه ساخت اف-۳۵ شریک بود و قصد داشت ۱۰۰ فروند از این نوع جنگنده را بخرد که در سال ۲۰۱۹ به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه از برنامه حذف شد. این اتفاق به این دلیل رخ داد که واشنگتن گفت اس-۴۰۰ با تسلیحات ناتو سازگار نیست و در نتیجه یک خطر امنیتی است. اما ترکیه بار‌ها این ادعای آمریکا را رد کرده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیش از این گفته بود که خرید سامانه‌های پدافند هوایی «اس-۴۰۰» روسیه از سوی ترکیه یک «ضرورت» است و یک انتخاب نیست، زیرا ترکیه نمی‌تواند سامانه‌های دفاع هوایی را از هیچ متحد ناتو با شرایط رضایت‌بخش خریداری کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: