April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۶۹۲
۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
پس از هشدارهای مکرر سازمان‌های حقوق‌بشری درباره جنایت‌های رئیس اماراتی پلیس بین‌الملل، دستگاه قضایی فرانسه تحقیقات درباره او را آغاز کرد.
فرانسه تحقیقات قضایی درباره رئیس اماراتی اینترپل را آغاز کرد
مقامات قضایی فرانسه تحقیقات درباره «احمد ناصر الریسی» رئیس اماراتی پلیس بین‌الملل (اینترپل) را که به تازگی و به‌رغم هشدار‌های سازمان‌های حقوق بشری به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد، آغاز کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع قضایی گزارش داد که دادستانی مبارزه با تروریسم فرانسه در پی شکایت چند سازمان غیردولتی از رئیس اینترپل تحقیقات اولیه‌ای خود درباره او را آغاز کرده است. چند سازمان غیردولتی الریسی را به شکنجه مخالفان در کشور امارات در زمان حضور او در وزارت کشور امارات متهم کرده‌اند.

در شکایتی که مرکز موسوم به «الخلیج لحقوق الانسان» آن را تنظیم کرده است، رئیس اینترپل به «شکنجه» و ارتکاب «اقدامات وحشیانه» علیه «احمد منصور» یکی مخالفان در ابوظبی متهم شده است. در این شکوائیه که دادستانی مبارزه با تروریسم فرانسه ارائه شده است، الریسی به ارتکاب جنایت‌های ضد بشری دیگری نیز متهم شده است.

احمد ناصر الریسی که مسئول امنیت در وزارت کشور امارات بود و سازمان‌های حقوق بشری او را به انجام اقداماتی خودسرانه و شکنجه متهم کرده بودند، آذرماه سال گذشته به عنوان رئیس پلیس بین‌الملل تعیین شد. الریسی در حالی به عنوان رئیس اینترپل تعیین شد که نهاد‌های حقوق‌بشری پیشتر درباره انتخاب او هشدار داده بودند.

پیش از این، ۱۱ سازمان حقوق بشری در نامه‌ای از شرکت لابی‌گری «Project Associates» خواسته بودند تا تبلیغات به نفع احمد الرئیسی برای بر عهده گرفتن ریاست اینترپل را پایان دهد.

امضاکنندگان این نامه گفته بودند که از عقد قرارداد میان شرکت تبلیغاتی و لابی‌گری Project Associates و شورای ملی اطلاع‌رسانی امارات در سال ۲۰۱۷ اطلاع دارند و نظر به ثبت موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی نیرو‌های تحت امر احمد ناصر الریسی و ثبت شکایت‌های متعدد علیه او در دادگاه‌های فرانسوی و انگلیسی به اتهام شکنجه زندانیان، این شرکت تبلیغاتی طبق وظیفه انسانی و وجدانی خود باید به همکاری با امارات و تبلیغ برای احمد الریسی دست بردارد.

در نامه یادشده خاطر نشان شده بود که احمد الریسی نقش برجسته‌ای در دستگاه‌های امنیتی اماراتی و سرکوب و خاموش‌سازی مخالفان و منتقدان دارد و بسیاری از وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و حقوق بشری تاکنون در معرض شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه از سوی نیرو‌های امنیتی اماراتی قرار گرفته‌اند.

خردادماه سال گذشته نیز ۳۵ نماینده فرانسوی ضمن اعتراض به احتمال انتخاب الریسی به عنوان رئیس پلیس بین‌الملل (اینترپل)، از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور خواسته بودند تا با این اقدام مخالفت کند.

رادیوی فرانسوی «مونت کارلو» در این خصوص خبر داده بود که نمایندگان مذکور تأکید دارند که این مقام اماراتی «سابقه‌ای پُر [از تخلفات]دارد که این سابقه باید او را از چنین مسئولیتی دور کند».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: