April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۷۱۷
۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
0
انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در وین که امشب وارد تهران می‌شود، یکشنبه با علی باقری درباره آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها به رایزنی می‌پردازد و یک منبع مطلع نیز اعلام کرد که به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی لازم از سوی واشنگتن، هنوز در نقطه توافق قرار نداریم.
علی باقری یکشنبه میزبان «انریکه مورا» در تهران/ هنوز در نقطه توافق قرار نداریم
«انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگو‌ها در وین در ساعات پایانی  جمعه پنجم فروردین ماه در توئیتی خبر داد که روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد و با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو می‌کند.

وی در این توئیت نوشت: «روز(شنبه) برای دیدار با علی باقری به تهران سفر می‌کنم. برای رفع شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات وین در مورد برجام تلاش خواهیم کرد. ما باید این مذاکره را به نتیجه برسانیم. خیلی چیزها در خطر است».

دقایقی بعد نیز خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مورا بعد از سفر به تهران، به واشنگتن می‌رود تا برای نهایی‌کردن این گفت‌وگوها تلاش کند.

 

لازم به ذکر است از زمان بازگشت هیأت‌ها از وین در ۲۰ اسفند ماه به پایتخت‌ها، رایزنی‌ها بین علی باقری و انریکه مورا در جریان بود و از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت مستمر با هم به رایزنی پرداختند. امیرعبداللهیان اول فررودین ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود درباره مذاکرات وین گفته بود: ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقیمانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد.ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و‌ پایدار مصمم هستیم. دکتر علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در تماس مستقیم و‌ مستمر است. (اینجا بخوانید)

حال در این خصوص براساس تفاهم صورت گرفته، انریکه مورا قرار است امشب (شنبه) ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ وارد تهران شود و فردا (یکشنبه) با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و احتمالا دیدارهایی نیز بین مورا و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست مورا انجام شود.

در همین زمینه خبرنگار فارس مطلع شد که در این سفر دو طرف آخرین وضعیت گفت‌وگوها را بررسی کرده و در خصوص موضوعات باقیمانده بحث و تبادل نظر خواهند کرد. مورا پس از این دیدار روز دوشنبه به منظور گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر می‌کند.

یک منبع مطلع نیز در این باره تصریح کرد که به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی لازم از سوی واشنگتن، هنوز در نقطه توافق قرار نداریم و این تلاش‌های صورت گرفته در راستای حل و فصل برخی موضوعات باقیمانده است.

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران درباره این‌که آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم؟ اظهار داشت: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم، ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت‌وگو داشتم از طریق Non-Paper و انریکه مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت. اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو‌ موضوع باقیمانده داشته باشد. آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد:‌ اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه همچنین چهارم فروردین ماه در بیروت و در نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی با بیان این‌که برای تأیید یک توافق خوب، قوی و پایدار آماده‌ایم، ولی نه به قیمت عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در موضوع لغو تحریم‌ها هنوز به نقطه پایانی نرسیده‌ایم. (جزییات بیشتر)

در همین خصوص نیز «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پنجم فروردین ماه در اظهاراتی اعلام کرد که برخی مسائل در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هنوز حل نشده‌اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، سالیوان گفت که ایالات متحده هنوز گفت‌وگوها در وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران را ادامه می‌دهد، اما در صورت شکست دیپلماسی با متحدانش برای افزایش فشار بر ایران همکاری خواهد کرد.

گفتنی است «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۰ نیز برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و یمن و نیز مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه به تهران سفر و با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در نشست علی باقری و انریکه مورا معاون بورل در تهران مقرر شد که رایزنی‌ها در بروکسل ادامه یابد و معاون وزیر خارجه در این نشست گفت که ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است. (اینجا بخوانید)

 

بعد از رایزنی‌های دو طرف در بروکسل و همچنین در مادرید، دور هفتم مذاکرات در شهر وین برگزار شد. وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. البته در این میان آنگونه که حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد کارشناسان ایرانی در وین باقی ماندند تا به مذاکرات ادامه دهند. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود. روز دوشنبه ششم دی ماه نیز دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها در شهر وین آغاز و در نهایت دور هشتم این مذاکرات ۲۰ اسفند ماه برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. در همین زمینه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ همزمان با دور هشتم مذاکرات در وین در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت. 

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: