April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۷۲۱
۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
0
معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد تهدید جنگ اتمی با غرب وجود دارد اما مسکو خواهان استفاده از سیاست‌های معقول است.
تحولات اوکراین | نیروهای روس شهر اسلاووتیچ اوکراین را تصرف کردند
معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز شنبه گفت، بحران کنونی میان این کشور و غرب از دوران جنگ سرد شدیدتر شده است و وزیر دفاع این کشور نیز بر آمادگی نیرو‌های اتمی تأکید کرد.

آخرین اخبار مربوط به تحولات اوکراین را در زیر دنبال کنید؛

*فرماندار منطقه کی‌یف اعلام کرد، نیروهای روسی شهر «اسلاووتیچ» در مجاورت نیروگاه چرنوبیل را تحت کنترل درآورده و شهردار آن را بازداشت کرده‌اند.

*کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن که در لهستان به سر می‌برد روز (شنبه) با وزرای دفاع و امور خارجه اوکراین دیدار خواهد کرد.

*دستیار وزیر دفاع اوکراین گفت، به بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره تکمیل عملیات ویژه و تمرکز بر منطقه دونباس اطمینانی ندارد ولی «می‌توانیم ببینیم که دشمن بر بخش‌های شرقی اوکراین متمرکز شده است. با این حال برای هرگونه حمله در نقاط مختلف اوکراین آمادگی داریم».

این مقام اوکراینی درباره شهر خرسون که تحت کنترل نیروهای روسی قرار دارد مدعی شد: «باور دارم که امروز این شهر تحت کنترل کامل نیروهای مسلح اوکراینی در می‌آید. در دو روز گذشته عملیات در منطقه کی‌یف را به اتمام رسانده‌ایم و دیگر نیروهای مسلح بر روی نواحی جنوبی متمرکز شده  در تلاش هستند خرسون و چند شهر دیگر را آزاد کنند».

*«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، بحران اوکراین خطری برای تمام جهان است و نباید روسیه را به سمت تقویت همکاری با چین سوق داد.

*دولت انگلیس ۶۵ فرد و نهاد روس را به بهانه حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین تحریم کرد. این تحریم‌ها شرکت دفاعی روسی «کرونشتات» را نیز در بر می‌گیرد.

*«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ضمن سخنرانی ویدئویی در نشست دوحه، از کشورهای تولیدکننده نفت درخواست کرد در اقدامی علیه روسیه، تولیدات نفت خود را افزایش دهند.

*مقامات جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین اعلام کردند طی حملات یک روز گذشته اوکراینی‌ها، یک غیرنظامی کشته و ۵۴ نفر از جمله چهار کودک مجروح شده‌اند.

*وزارت دفاع روسیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، یک انبار تسلیحاتی در منطقه «ژیتومیر» و یک ایستگاه سوخت‌رسانی برای نظامیان اوکراینی منهدم شده و در مجموع ۱۱۷ هدف نظامی از جمله سامانه‌های موشکی و راکت‌انداز نابود شده‌اند.

این وزارتخانه در گزارش میدانی خود آورده است، دو جنگنده سوخو-۲۵ و یک جنگنده سوخو-۲۴ و ۶ پهپاد اوکراینی ظرف یک روز گذشته سرنگون شده‌اند

*سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» درباره اظهارات دردسرساز روز گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در لهستان توضیح داد و تأکید کرد واشنگتن قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد.

بایدن در جمع نظامیان آمریکایی گفته بود: «برخی از شما در آنجا (اوکراین) حضور داشته‌اید و هنگامی که به آنجا بروید خواهید دید که زنان و افراد جوان در مقابل تانک‌ها ایستاده‌اند و می‌گویند کشورم را ترک نمی‌کنم».

*«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با تأکید بر اینکه آمادگی نیروهای اتمی این کشور در اولویت قرار دارد گفت، علی‌رغم تحریم‌های غرب، فراهم کردن پشتیبانی مستحکم و تجهیزات جنگ الکترونیک برای نیروهای روس تداوم خواهد داشت.

*به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ اتمی میان روسیه و غرب گفت: «هیچ‌کس خواهان جنگ نیست، به‌ویژه جنگ اتمی که تهدیدی برای موجودیت تمدن بشری است. از این رو کسانی که به‌نحوی بدبینانه می‌گویند توسعه تسلیحات اتمی مانع از شمار عظیمی از جنگ‌ها در قرن بیستم و بیست و یکم شده است، درست می‌گویند. این امر حقیقت دارد. بنابراین مشخص است که تهدید همواره وجود دارد».

مدودوف افزود، در حال حاضر تسلیحات اتمی ناتو، تأسیساتی در روسیه را هدف گرفته‌اند و کلاهک‌های اتمی روسیه نیز به سوی اروپا و آمریکا نشانه رفته‌اند، اما لازم است که سیاست معقولی اتخاذ شود.

این مقام ارشد روس افزود: «همان‌طور که یکی از وزرای دولت فرانسه گفته است، تمام آنچه اکنون در حال وقوع است، اعلام جنگ اقتصادی علیه روسیه است و آن‌ها در تلاش هستند این جنگ را بدون هیچ قواعدی پیش ببرند».

مدودوف هشدار داد، جنگ اقتصادی بدون نظم و قاعده موجب نابودی تمام نظم اقتصادی جهان خواهد شد و روسیه به اقدامات غربی‌ها پاسخ متقارن خواهد داد.

*وزارت دفاع روسیه اعلام کرد «محله نخست» عملیات ویژه در اوکراین تا حد زیادی تکمیل شده و از این پس، تمرکز بر روی دونباس خواهد بود.

*روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرده آمریکا قصد دارد علیه شرکت‌هایی که کالا و خدمات برای ارتش روسیه فراهم می‌کنند، تحریم‌های جدیدی را اعمال کند.

*رئیس جمهور صربستان هشدار داده است با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، اروپا بدون بهره‌مندی از گاز روسیه سال‌های سختی را پیش رو خواهد داشت.

*«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرده روسیه هرکاری که در توان داشته باشد برای جلوگیری از وقوع جنایت جنگی در اوکراین انجام خواهد داد و متذکر شد هدف از «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین توقف نسل‌کشی روس‌زبان‌ها و غیرنظامیان منطقه دونباس است.

این دیپلمات روس ادعای مقامات آمریکایی درخصوص ارتکاب جنایت جنگی توسط روسیه را محکوم کرد و گفت، آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته به وضوح چندین شهر را در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یوگوسلاوی با خاک یکسان کرده و هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به خاک و خون کشیده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: