کد خبر: ۳۷۳۸۷۹
۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
قیمت نفت خام برنت دریای شمال با حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در جده افزایش کرده بود در اوایل هفته جاری ۵ دلار کاهش قیمت داشت.
روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی
روز پنجشنبه قیمت نفت بیش از ۵ دلار در هر بشکه افت کرد در حالی که ایالات متحده در نظر دارد تا ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی استراتژیک خود (SPR) را طی چند ماه آزاد کند تا قیمت‌های صعودی نفت خام را کاهش دهد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه می ۵.۴۷ دلار یا ۴.۸ درصد کاهش یافت و در ساعت ۶:۴۷ صبح به وقت تهران به ۱۰۷.۹۸ دلار در هر بشکه رسید. قرارداد ماه می‌امروز منقضی می‌شود و معاملات آتی ماه ژوئن با ۵.۲۲ دلار کاهش به ۱۰۶.۲۲ دلار رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه می‌پس از افت قبلی، ۶.۰۶ دلار یا ۵.۶ ​​درصد کاهش یافت و به ۱۰۱.۷۶ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته سه منبع: بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه این طرح را اعلام کرد که هدف آن کاهش قیمت بنزین است که پس از حمله روسیه به اوکراین به رکورد بالایی رسیده است. روز پنجشنبه سخنگوی وزیر انرژی استرالیا گفت که آژانس بین المللی انرژی نشست اضطراری وزیران را برای روز جمعه برای بحث در مورد عرضه نفت تشکیل داده است.

خبر آزادسازی احتمالی نفت آمریکا بر جلسه روز پنجشنبه بین اوپک و متحدان آن‌ها از جمله روسیه را، تحت الشعاع قرار داد. انتظار می‌رود اوپک پلاس به توافق فعلی خود برای افزایش تدریجی تولید نفت پایبند بماند. روز چهارشنبه نفت حدود ۳ درصد افزایش یافت که حاصل نگرانی‌های عرضه بود در حالی که مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین متوقف شده است.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و تحریم‌های اعمال شده برای حمله به اوکراین، جریان‌های نفتی از این کشور را مختل کرده و قیمت‌ها را افزایش داده است. در اوایل ماه مارس، دولت بایدن اعلام کرد که ۳۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک را به عنوان بخشی از آزادسازی جهانی ۶۰ میلیون بشکه برای کاهش قیمت‌ها خواهد فروخت.

در ماه نوامبر، ایالات متحده برنامه‌ای را برای آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک، عمدتاً از طریق مبادلات با نفت، اعلام کرد. برخی از تحلیل گران هم در مورد تأثیر آزادسازی ذخایر نفت تردید دارند. این آزادسازی در حالی صورت می‌گیرد که ذخایر نفت تجاری ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۵ مارس ۳.۴ میلیون بشکه کاهش یافته و از پیش بینی کاهش ۱ میلیون بشکه‌ای پیشی گرفته است. هم زمان، تقاضای ضمنی برای بنزین و تقطیر‌ها کاهش یافت. تقاضای کمتر زمانی رخ داد که تولید ایالات متحده پس از رکود ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز از اوایل فوریه، با ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۸ فروردین ماه) در بازار‌های جهانی نسبت به اواخر هفته گذشته با ۵ دلار و ۱ سنت کاهش به ۱۱۵ دلار و ۶۹ سنت رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۳۲ درصد کاهش را به خود دیده است.

همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازار‌های جهانی با ۵ دلار و ۱۶ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۶۵ درصد کاهش را به خود دیده است.

قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با افزایش ۰.۰۶ درصد یا ۷ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش رشدی ۱۸.۰۹ درصدی یا ۱۷ دلار و ۷۲ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۳۶.۱۷ درصدی یا ۳۰ دلار و ۷۳ سنتی روبرو شده است.

از طرف دیگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱.۰۱ درصدی یا ۱ دلار و ۱۱ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با رشد ۱۶.۴۳ درصدی یا ۱۵ دلار و ۳۶ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایش ۳۵.۹۲ درصدی یا ۲۸ دلار و ۷۷ سنتی روبرو شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: