کد خبر: ۳۷۳۹۰۳
۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۵
0
محققان "دانشگاه تورنتو اسکاربرو" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند لامپ‌های مورد استفاده در دفاتر و فضاهای عمومی می‌توانند کروناویروس‌ها و اچ آی وی را از بین ببرند.

نابودی کروناویروس و اچ آی وی به روشی ارزانطی این مطالعه محققان هر دو ویروس را با استفاده از لامپ‌های UV-LED که می‌توانند بین نور سفید و اشعه فرا بنفش ضدعفونی‌کننده جایگزین شوند، از بین بردند. "کریستینا گزو" (Christina Guzzo)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: با انجام عملیات مقاوم‌سازی ارزان‌قیمت، می‌توان از آن‌ها در بسیاری از ابزارهای روشنایی استاندارد استفاده کرد.

نورهای فرابنفش از طریق تشعشع ویروس‌ها را از بین می‌برند. طی این مطالعه "گزو" همراه با دانشجویانش، ابتدا نورها را بر روی هاگ‌های باکتریایی که به دلیل مقاومت آنها در برابر این تشعشعات (معروف به هاگ‌های باسیلوس پومیلوس) معروف بودند، آزمایش کردند.

"گزو" درباره انجام این آزمایشات گفت: اگر بتوانید این هاگ‌ها را از بین ببرید، می‌توانید قاطعانه بگویید که می‌توانید اکثر ویروس‌های دیگری را که معمولا در محیط‌ها با آنها مواجه می‌شوید را نیز از بین ببرید.

محققان مشاهده کردند در عرض ۲۰ ثانیه قرار گرفتن این هاگ‌ها در معرض اشعه فرابنفش، رشد هاگها تا ۹۹ درصد کاهش یافته است.

در گام بعد سپس محققان قطرات حاوی ویروس کرونا یا اچ‌آی‌وی را برای تقلید از روش‌های معمول مواجهه افراد با ویروس‌ها در مکان‌های عمومی مانند سرفه، عطسه و خونریزی مورد آزمایش قرار دادند. سپس محققان این قطرات را در معرض اشعه فرا بنفش و در محیط کشت قرار دادند تا ببینند آیا ویروس فعال باقی مانده است یا خیر. تنها با ۳۰ ثانیه قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش، توانایی ویروس برای آلوده کردن ۹۳ درصد کاهش یافت.

محققان پس از آزمایش این ویروس‌ها در غلظت‌های مختلف دریافتند نمونه‌هایی با ذرات ویروسی بیشتر در برابر نورهای فرابنفش مقاوم‌تر هستند. اما حتی با وجود بار ویروسی بسیار بالا که "گزو" آن را "بدترین سناریو" می‌نامد، میزان عفونت ۸۸ درصد کاهش یافته بود.

نکته دیگر این بود که طی این مطالعه محققان نور فرابنفش را با دو ضدعفونی کننده قوی مورد استفاده در تحقیقات آزمایشگاهی مقایسه کردند. آنها دریافتند که این نورها توانایی مشابه آنها در زمینه غیرفعال کردن ویروس‌ها را دارند و به همان میزان مؤثر هستند.

"گزو" در ادامه افزود: من واقعا متعجب شدم که اشعه فرابنفش می‌تواند در همان سطح از مواد شیمیایی معمول آزمایشگاهی که ما آن را استاندارد طلا می‌دانیم، عمل کند. این باعث شد فکر کنم، اوه، خدای من، این یک ابزار قانونی است که واقعا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در حالی که در مواجهه با این نورها هنوز درصد کمی از ویروس زنده می‌ماند، اما "گزو" به "مدل پنیر سوئیسی" برای دفاع در برابر کووید اشاره می‌کند. هر استراتژی برای مبارزه با شیوع، حفره‌های خود را دارد، اما هر لایه فرصتی جدید برای متوقف کردن ذرات ویروس دارد. قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه فرا بنفش کلید جذب آن ذرات از دست رفته است که خوشبختانه، این کار به آسانی چرخاندن سوئیچ است. همچنین تعویض لامپ ساده‌تر از تعویض سیستم فیلتر هوا است. "گزو" خاطرنشان کرد که UV-LED‌ها ارزانند و ماندگاری بالایی دارند و نگهداری از آنها ساده است و به راحتی می‌توان آنها را در لامپ‌های موجود تعبیه کرد.

مدل پنیر سوئیسی (Swiss cheese model) یکی از مدل‌های مدیریت و تحلیل خطر از جمله ایمنی حمل و نقل هوایی، مهندسی، بهداشت و درمان، سازمان خدمات اورژانس و به عنوان یکی از اصول ماورای لایه‌های امنیتی است. بر اساس این مدل، خطاها و رویدادها اغلب چندعاملی هستند و مستلزم آن است که به‌طور همزمان یک سری از لایه‌های محافظتی با شکست روبرو شوند و لذا می‌توان هرگونه اشتباه یا خطا را از طریق اقدامات محافظتی سیستم، پرسنل درون سیستم یا هر دو کاهش داد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: