April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۲۱۲
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
0
خشکسالی در آمریکا و محدود شدن صادرات غلات اوکراین به‌خاطر جنگ و بسته شدن بنادر دریایی، قیمت گندم را بیش از پیش بالا برده است.
افزایش قیمت جهانی گندم به‌خاطر نگرانی‌های برداشت در آمریکا و موانع صادرات اوکراین
قیمت گندم در ایالت شیکاگوی آمریکا افزایش یافت که می‌توان آن را نتیجه خشکسالی در آمریکا و موانع تجارت با اوکراین دانست که عرضه جهانی غلات را کاهش داده است.

وزارت کشاورزی آمریکا در روز دوشنبه اعلام کرد تنها ۳۰ درصد از محصول گندم زمستانه این کشور در شرایط خوبی به سر می‌برد. این پایین‌ترین رقم طی ۳ دهه گذشته است. بخش‌هایی از اروپا هم با برف و یخ‌بندان بهاره مواجه شده است.

کشاورزان در ایالت‌های بزرگ پرورش گندم آمریکا مثل کانزاس با خشکسالی شدیدی مواجه هستند. با اینکه هنوز چند ماه برای بارندگی در این ایالت‌ها فرصت هست، اما تولیدکنندگان نگران میزان برداشت محصول خود هستند. علاوه‌براین نگرانی‌ها، قیمت بالای کود هم برخی کشاورزان را به استفاده از مواد شیمیایی سوق می‌دهد که به کیفیت غلات آسیب می‌رساند. دراین‌بین، ادامه خشکسالی خطر آتش‌سوزی را هم‌بالا برده‌است.

عرضه غلات به‌خاطر جنگ اوکراین هم محدود شده‌است. برخی محصولات اوکراین به‌صورت ریلی یا جاده‌ای صادر می‌شوند، اما این مقدار بسیار کمتر از میزان معمول صادرات غلات این کشور از طریق دریاست.

بهبود صادرات غلات اوکراین زمانی حاصل می‌شود که بنادر دریای سیاه باز شوند. در شرایط فعلی، ماهانه تنها یک میلیون تن غلات از این کشور صادر می‌شود، یعنی ۵ برابر کمتر از شرایط طبیعی.

قیمت گندم برای ماه مه ۳.۵ درصد بالا رفته و به ۱۰.۴۵۲۵ دلار در هر بوشل در شیکاگو رسیده است. هر بوشل معادل ۲۵.۴ کیلوگرم است. قیمت گندم قبلاً ۶.۳ درصد بالا رفته بود. قیمت ذرت هم با یک افزایش ۱.۲ درصدی به ۷.۵۹۷۵ دلار رسیده‌است. آمریکا بیش‌از یک میلیون تن ذرت به چین صادر می‌کند.

محصولات کشاورزی روسیه مستقیماً تحریم نشده‌اند، اما روسیه یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گندم دنیاست و اتحادیه صادرات غلات آن اعلام کرده محدودیت‌هایی در مورد مسائل لجستیکی، بیمه و نحوه پرداخت هزینه صادرات غلات آن وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: