April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۲۴۴
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
0
بازار سرمایه امروز برخلاف روزهای گذشته روندی نزولی داشت و شاخص کل بورس بیش از ۷ هزار واحد کاهش یافت.
شاخص بورس به عقب‌نشینی تن داد!
شاخص کل بورس امروز با ۷۶۷۷ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۴۶۳ واحد کاهش یافت این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن توانست با ۱۵۴۲ واحد افزایش تا رقم ۳۷۷ هزار و ۳۷۱ واحد صعود کند. معامله گران این بازار ۶۲۷ هزار معامله به ارزش ۶۰ هزار و ۳۱ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، ایران خودرو و بانک ملت نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس پس از طی کردن یک روند نوسانی در نهایت با ۶۹ واحد افزایش در رقم ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۲۷۱ هزارمعامله به ارزش ۲۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال انجام دادند.

گروه توسعه مالی مهر آیندگان، صنعتی مینو، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، تجلی توسعه معادن و فلزات، و فرابورس ایران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سرمایه گذاری سبا تامین و بیمه سامان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

در بازار امروز ۱۰۵ نماد به ارزش ۴۸۲۵ میلیارد ریال صف خرید و ۴۹ نماد به ارزش ۹۲۹ میلیارد ریال صف فروش بودند.

نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که تهدید‌های بورس در سال ۱۴۰۱ چه هستند، اظهار کرد: از نظر تهدید‌های موجود در بازار می‌توان به بی نظمی در تصمیمات و مدیریت نادرست اشاره کرد که مهمترین خطر و تهدید برای بازارسرمایه است.

وی افزود: اکنون بازار سرمایه توافق برجام را در خود هضم کرده است. یعنی با توجه به فیدبک‌هایی که داریم می‌توان گفت که رویکرد بازارسرمایه نسبت به توافق مثبت است و این موضوع را در روند دو هفته اخیر بازار بورس مشاهده می‌کنیم. حتی در صورت عدم توافق، بازار بورس دچار چالش نخواهد شد. زیرا در صورت رخ دادن این اتفاق، احتمالا روند رشد دلار را داریم و همچنین رشد تورم را خواهیم داشت. این‌ها عاملی است برای رشد بازار سرمایه، هردو رویکرد توافق یا عدم توافق برای بازار سرمایه مثبت خواهد بود. چیزی که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد بحث تصمیمات نادرست است که در دوسال گذشته نمونه آن را مشاهده کرده ایم و اثرات مخربش را حس کردیم. اکنون بزرگترین چالش بازار بورس در سال ۱۴۰۱ که همان تصمیمات نادرست است را می‌توان با تجربه از گذشته از بین برد تا اتفاقات سال‌های گذشته رخ ندهد.

نیما آگاهی در مورد تاثیر اخذ مالیات بر بورس اظهار کرد: مالیات بحث بسیار گسترده‌ای است. در حال حاضر با رویکرد جدید و شرایط بودجه‌ای دامنه مالیات را نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر خواهیم داشت و در ارتباط با موضوع اخذ مالیات از حقوقی‌ها از نظر عملیاتی خیلی نمی‌توان استنباط وحشتناکی داشت. اگر حقیقی‌ها و حقوقی‌ها رویکردشان این باشد که سود منطقی‌تری نسبت به بازار سهام به دست می‌آورند قطعا حتی با اخذ مالیات هم در آن بازار مشارکت خواهند کرد. در صورتی این اتفاق رخ ندهد. قاعدتا هر سرمایه گذاری عاقلی این فضا را انتخاب نخواهد کرد. اما در کلیت می‌توان گفت مالیات به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار نیست. مجموعه مباحث اگر سرمایه گذار را توجیه کند حتی با پذیرش مالیات هم اینکار انجام خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در پاسخ به این سوال که اکنون بحث بر سر سرمایه گذاری غیر مستقیم است. آیا این نوع سرمایه گذاری مطلوب است، اظهار کرد: بحث سرمایه گذاری غیر مستقیم در عموم کشور‌های پیشرفته انجام می‌شود. اما ما متاسفانه در این موضوع فرهنگ سازی نکرده ایم. اگر بخواهیم در مورد بازار سرمایه آن را به کار ببریم. باید بیان داشت که ابزار‌های مختلفی در بازار سهام وجود دارد. اما از نظر حجمی و ضریب نفوذ، قابل توجه نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. آنچه که در بازار سرمایه ما ملموس است، بخش سهام است که توسط سرمایه گذار خرد وارد شده است و نقش سبد گردانی و صندوق‌ها در این مورد ضعیف است. اینکه آیا سرمایه گذاری غیر مستقیم گزینه مطلوب ما هست یا خیر باید بیان کرد که سیاست درستی توسط سیاست گذاران این حوزه اعمال نشده است.

آگاهی در پایان در پاسخ به این سوال که تخلیه نقدینگی بورس در سال گذشته آیا بر سهم بورس در تامین مالی دولت و شرکت‌های بورسی اثرگذار است، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ رویکرد خیلی متغییری را برای دولت می‌تواند داشته باشد. اولین نگاه این است که آیا دولت به توافق خوش بین خواهد بود یا خیر، اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند منابع مالی دولت را تامین کند. نکته دوم این است که دولت چقدر راغب به فروش اوراق است و چقدر این سیاست را دنبال می‌کند. مادامی که اوراق فروخته شود و اوراق به صورت تکلیفی فروخته شود سمت تقاضا در بازار تضعیف می‌شود و روند روبه رشد بورس کند خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: