April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۳۰۵
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹
0
با تسهیل شرایط سفر عتبات‌ عالیات طی چند ماه گذشته اما قیمت تورهای زیارتی به حدی افزایش یافته است که بسیاری ترجیح می‌دهند به «سلامی از دور» قناعت کنند. هنوز بسیاری نتوانستند نحوه قیمت‌گذاری پروازهای تهران ــ نجف را درک کنند.

یکه‌تازی ایرلاین‌ها در قیمت‌گذاری پرواز نجفبا تسهیل شرایط سفر عتبات‌ عالیات طی چند ماه گذشته اما قیمت تورهای زیارتی به حدی افزایش یافته است که بسیاری ترجیح می‌دهند به «سلامی از دور» قناعت کنند. اتفاقی که مهم‌ترین دلیل بروزش رها شدن قیمت‌گذاری بلیت‌های رفت‌وبرگشت به نجف‌اشرف است. هنوز بسیاری نتوانستند نحوه قیمت‌گذاری پروازهای تهران ــ نجف را درک کنند. درحالی‌که مدت‌زمان این پرواز حدود یک‌ساعت است اما نسبت به پرواز تهران به قشم، شیراز یا مناطق جنوبی کشوری که مسافت طولانی‌تری دارند، هزینه بیشتری را روی دست مسافران می‌گذارد. اما نکته عجیب‌تر بی‌سامان بودن قیمت‌گذاری بلیت‌های نجف است. به‌طوری‌که قیمت بلیت پرواز به نجف سه روز پیش ۶۰۰هزار تومان بود اما این رقم در دو روز بعد به بیش از دومیلیون تومان در بخش پروازهای چارتری و ۱۰میلیون تومان در پروازهای سیستمی رسید و روزانه نیز در حال افزایش است. این تفاوت عجیب این سوال را به وجود آورده که چه تغییری در خصوص هزینه‌های پرواز ظرف مدت چند روز به وجود آمده است؟ هزینه سوخت و تعرفه‌ها تغییر چندانی نداشته است اما با احتساب این رقم‌ها قیمت بلیت چندین برابر افزایش داشته است.

ما هم نمی‌دانیم

برای پیگیری موضوع و نحوه قیمت‌گذاری با چندین آژانس مسافرتی تماس گرفتیم که همه آنها در خصوص نحوه قیمت‌گذاری متفق‌القول روی کلمه «نمی‌دانیم» وحدت داشتند.

اپراتور یکی از این شرکت‌های مسافرتی با بیان این‌که ایرلاین‌ها پاسخ دقیقی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری نمی‌دهند، عنوان می‌کند: «در خصوص نحوه قیمت‌گذاری بلیت با الگوی ثابتی مواجه نیستیم و بارها دیده شده است که قیمت بلیت هواپیما ظرف مدت یک‌ساعت نیز تغییر محسوسی داشته است و این موضوع در خصوص سفر به عتبات بیشتر دیده می‌شود.»

در تماس با یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی و زیارتی، متوجه شدیم که بلیت پرواز به نجف از مهم‌ترین سفرهای هوایی است که دامنه قیمتی آن شناور است و درخصوص قیمت بلیت در روزهای آتی هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌توان اعلام کرد. این اپراتور، اعیاد دینی و تعطیلات را در افزایش قیمت پرواز به نجف موثر خواند اما اعلام کرد: افزایش قیمت پرواز در اعیاد و تعطیلات تا حدودی قابل پیش‌بینی است ولی در برخی مواقع در روزهای کاری و وسط هفته نیز قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

 فرودگاه نجف گران حساب می‌کند!

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که قیمت پروازهای خارجی مشمول نرخ‌گذاری نیست اعلام کرد عرضه و تقاضا و قیمت نرخ روز ارز در تعیین قیمت موثر است.

به گفته وی، سوخت فرودگاه نجف به‌دلیل مالکیت خصوصی جزو گران‌ترین‌ها در دنیاست و از طرف دیگر شرکت‌های هواپیمایی بابت هر مسافر به‌طور میانگین دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان به فرودگاه نجف رویالتی (خدمات فرودگاهی) پرداخت می‌کنند. مجموع این عوامل باعث افزایش قیمت بلیت به نجف می‌شود.

سامانی در خصوص نقش شرکت‌های چارترکننده در افزایش قیمت بلیت می‌گوید: «چارترکنندگان در ایامی که تقاضا برای خرید بلیت به نجف بالا می‌رود، قیمت را افزایش می‌دهند تا جبران هزینه زمانی که تقاضا برای سفر کم است شود. بارها با فرودگاه نجف در خصوص تعدیل قیمت‌ها صحبت شده است اما فرودگاه نجف با استناد به این‌که شرکت خصوصی است براساس هزینه‌های خود اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند و حتی رایزنی سازمان هواپیمایی ایران با عراق نیز در این خصوص نتیجه‌ای نداشته است.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که یک پیش‌فرض غلط در میان مسافران وجود دارد و آن این‌که قیمت مسیر رفت‌وبرگشت باید یکسان باشد. با این‌حال بسته به تعداد مسافر در هر سمت از مبدا و مقصد قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

مطابق توافق میان ایران و عراق، سهمیه ۱۲۰ پرواز در هفته برای ایران به عراق در نظر گرفته شده است. در صورت عبور از این سهمیه شرکت‌های هواپیمایی ملزم به پرداخت هزینه رویالتی هستند که مطابق آن فرودگاه نجف برای هواپیماهای سایز کوچک ۲۰۰۰ یورو و هواپیمای بزرگ ۴۰۰۰ یورو هزینه رویالتی دریافت می‌کند.

بهانه افزایش قیمت بلیت

حرمت‌ا... رفیعی، رئیس انجمن‌صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز در گفت‌وگو با جام با بیان این‌که قیمت بلیت هوایی برای سفر به نجف گران و به نوعی ظلم به زائر است، می‌گوید: «برای درک این گرانی کافی است نگاهی به قیمت بلیت پرواز تهران به مشهد و اهواز به شیراز کنید. این سفرهای به‌مراتب از مسیر تهران ــ نجف دورتر هستند اما قیمت پرواز نجف چندین‌برابر آنهاست.»

قیمت سوخت در نجف و هزینه رویالتی که عملا پرداخت نمی‌شود تنها دستاویزی برای گران کردن بلیت پرواز است. باید از ایرلاین‌ها پرسید هزینه رویالتی نسبت به هر صندلی چقدر خواهد شد؟ با احتساب این هزینه قیمت آن برای هر صندلی ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود و نباید افزایش چندبرابری داشته باشد و در ثانی باید پرسید کدام ایرلاین از مبدا تهران در نجف سوختگیری می‌کند؟

با توافق میان دو کشور تعداد مشخصی پرواز برقرار است. وقتی این توافق وجود دارد نباید با این بهانه هزینه اضافی از مردم دریافت شود. به همین منظور شرکت هواپیمایی به‌عنوان نماینده ایران باید اقداماتی در جهت حمایت از حقوق مسافران ایرانی انجام دهند و درصورتی‌که نتیجه نداد در اقدامی متقابل هزینه مسافران از عراق به ایران را افزایش دهند تا جبران این هزینه شود.

وی با بیان این‌که نظارت بر ایرلاین‌ها تحت تاثیر روابط و تامین منافع برخی کم‌اثر شده است، می‌گوید: «در این میان با انداختن توپ به زمین آژانس‌های مسافرتی و اعلام این‌که فعالان این بخش بلیت را با قیمت بالاتری می‌فروشند به دنبال فرار رو به جلو هستند درحالی‌که به دلیل درج قیمت روی بلیت آژانس امکان فروش با یک ریال بیشتر هم ندارد و حتی در برخی مواقع برای سرپوش نهادن تخلفات ایرلاین‌ها به تعطیلی و تعلیق فعالیت این مراکز اقدام می‌کنند.»

مسافران هنگام سفر برای انتخاب مسیر به وضعیت اقتصادی و بودجه خود توجه می‌کنند و ممنوعیت تردد زمینی تاثیری بر تقاضای سفر هوایی نخواهد داشت اما اخبار متناقض در خصوص بازگشایی مرز زمینی عراق باعث فشار به زائران خواهد شد.
ایرلاین‌ها تنها عامل افزایش قیمت بلیت پرواز در نجف هستند که به‌دلیل رسیدگی‌نشدن چندین برابرقیمت پروازهای دیگر فروخته می‌شود.

هم‌اکنون هزینه سفر هفت‌روزه به عتبات عالیات بیش از ۱۲میلیون تومان برآورد می‌شود که ۵۰درصد این هزینه مربوط به بلیت رفت‌وبرگشت به نجف است درحالی‌که بلیت رفت‌وبرگشت به استانبول که مسافتی بیش از ۵/۲ برابر از نجف دارد، بسیار کمتر از بلیت نجفی است که گاهی اوقات به بیش از پنج‌میلیون تومان هم می‌رسد.  سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت هم به جمع معترضان یکه‌تازی ایرلاین‌ها در قیمت‌گذاری بلیت‌ها ‍پیوسته است: «ما هم گلایه داریم که چرا قیمت پروازها به نجف بسیار گران‌تر از بهای پروازهای تفریحی به کشورهای همسایه است. این رویکرد نشان می‌دهد دست‌هایی در کار است تا مسیر سفر به عتبات عالیات را تغییر دهد و در عوض، مردم به سفرهای سیاحتی کشورهای همسایه رهسپار شوند. با وجود این هنوز مشخص نیست چرا در قیمت‌گذاری بلیت پروازهای نجف‌اشرف هیچ قاعده، نظم و نظارتی وجود ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: