کد خبر: ۳۷۴۳۵۸
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
تداوم جنگ بین روسیه، اوکراین و متحدان ناتو، ممکن است تاثیر شدیدتری نسبت به گذشته بر روی قیمت کالاها و انرژی و همچنین طلا داشته باشد.
کاهش قیمت جهانی طلا با تقویت ارزش دلار
در حالی که چشم انداز افزایش قابل توجه نرخ بهره توسط فدرال رزرو موجب تقویت ارزش دلار شده است، قیمت‌طلا امروز شاهد کاهش بود، اما تداوم تقاضا برای سرمایه گذاری امن در این بازار به دلیل تداوم جنگ اوکراین سبب شد تا افت قیمت محدود باشد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۹۲۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن هم با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۹۳۱ دلار و ۱۰ سنت رسید.

قیمت طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود نیم درصد افزایش داشته است. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارز‌های معتبر جهانی به بالاترین رقم حدود ۲ سال گذشته رسیده و در آستانه ثبت بهترین عملکرد هفتگی از اوایل ماه مارس تاکنون قرار دارد. عامل اصلی رشد ارزش دلار اظهارات مقام‌های فدرال رزرو در مورد ضرورت تسریع در افزایش نرخ بهره برای مهار تورم بوده است.

تقویت دلار موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارز‌های غیردلاری استفاده می‌کنند.

صورت مذاکرات نشست ماه مارس فدرال رزرو که این هفته منتشر شد نشان دهنده نگرانی فزاینده سیاست گذاران در مورد تبعات تورم بر اقتصاد آمریکاست و ظاهرا بسیاری از سیاست گذاران آماده بالا بردن نیم درصدی نرخ بهره در ماه‌های آینده هستند.

سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در جلسه قبل برای مدت کوتاهی به بالاترین رقم ۳ سال گذشته رسید و موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شد.

اما در عین حال بحران اوکراین سبب شده تا جذابیت بازار طلا به عنوان محل امن سرمایه گذاری همچنان تداوم یابد. بانک مرکزی روسیه گفته با توجه به تغییرات عمده در وضعیت بازار از امروز شروع به خرید طلا از بانک‌های تجاری به قیمت توافق شده خواهد کرد.

اروپا اعلام کرده‌است که این روز ها، یکی از تاریک‌ترین روز‌های اروپا پس از جنگ جهانی دوم است. این نشانه، یکی از مواردی است که ممکن است پوتین به زودی پای ناتو و ایالات متحده را نیز به این جنگ باز کند. همچنین امکان درگیری مسلحانه و نظامی بین ایالات متحده و همپیمانانش و کشور‌هایی در خاور میانه نیز در همین بازه زمان وجود دارد.

تا کنون ایالات متحده حدود ۶.۴ تریلیون دلار در جنگ‌هایی که پس از ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد هزینه کرده است. اما چطور این‌جنگ به اقتصاد و سهام‌ها تاثیر خواهد گذاشت؟
تاثیر جنگ بر وضعیت سهام و فارکس چگونه خواهد بود؟

کارشناسان اعلام میکنند که نتیجه این جنگ و تاثیر آن در بلند مدت مشخص خواهد شد، اما سرمایه گذاران میگویند که در جنگ‌های اخیر، سهام‌ها و ارز‌های مربوط به ایالات متحده، کاهش چشمگیری نداشته است؛ و در بلند مدت از طریق این سهم‌ها متضرر نشده است.

در حالی که هزینه‌های جنگ و دفاع میتواد بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی ایلات متحده را مصرف کند، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که جنگ‌ها غالبا تاثیر پایدار کمی بر بازار‌های سهام یا رشد‌های اقتصادی در داخل دارند. همچنین بازار‌ها، عمدتا درگیری‌های اخیر مربوط به خاور میانه را نادیده گرفته اند.

با این اوصاف، جنگ بین روسیه، اوکراین و متحدان ناتو، ممکن است تاثیر شدید تری نسبت به گذشته بر روی قیمت کالا‌ها داشته باشد.
مارکت معمولا توجه زیادی به این اتفاقات نمیکند

تحقیقات مالی اخیر LPL نشان میدهد که سهام‌ها در مارکت تا حد زیادی از درگیری‌های ژئوپلیتیکی گذشته فرار کرده اند و به آن بی توجه بوده اند. جان لینچ، استراتژیست سرمایه گذاری ارشد LPL میگوید:

با وجود اینکه این اتفاقات و جنگ اخیر اوکراین و روسیه بسیار جدی و مهم است، اما تجربیات قبلی نشان میدهد که بعید است این اتفاقات تاثیر مادی و فاندامنتال بر شرایط اقتصادی ایالات متحده داشته باشد. همچنین این جنگ، در سود شرکت‌ها نیز تا حد زیادی بی تاثیر است.

او همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به گذشته‌ای که از مارکت دیده ایم، در این بازار در نقش فروشنده ظاهر نخواهیم شد. اخیرا افرادی که با نگرانی‌هایی در خصوص تحریم‌های جدید و سرمایه‌های خود مواجه شده اند، سرمایه‌های خود را از بروکر‌های اروپایی به بروکر فارکس در جزایر آزاد یا ترکیه منتقل کرده اند. لیست این بروکر‌ها که توسط سایت ایتسکا تهیه شده، در لینک زیر قرار گرفته است:

واکنش مارکت‌های جهانی

از شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ تا پایان این جنگ در ۱۹۴۵ سهام داو جونز در مجموع ۵۰ درصد افزایش یافته است. (بیش از ۷ درصد در سال) بن کارلوس مدیر دارایی‌ها در شرکت Ritholtz Wealth Management در مقاله‌ای در خصوص نتایج غیر مستقیم بازار اعلام کرد: در بازه دو مورد از بدترین جنگ‌های تاریخ مدرن، بازار سهام ایالات متحده، در مجموع ۱۱۵ درصد رشد کرده است. بحران‌های ژئوپلیتیکی و نتایج بازار به آن سادگی که به نظر میرسد نیست.

در سال ۲۰۱۵ محققان موسسه مالی سوئیس به درگیری‌های نظامی ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم پرداختند و به این نتیجه رسیدند که زمانی که هنوز جنگی به وقوع نپیوسته است، احتمال وقوع جنگ با ارزش سهام رابطه معکوس دارد.

یعنی با افزایش "احتمال" جنگ، شاهد کاهش قیمت سهام خواهیم بود اما، وقوع نهاییی جنگ ارزش سهام را افزایش میدهد. به این اتفاق، معمای جنگ گفته میشود. البته در خصوص معمای جنگ، هنوز توضیح روشن و دقیقی وجود ندارد. چون هنوز مشخص نیست که چرا پس از شروع جنگ، قیمت سهام افزایش پیدا میکند.

همچنین مارک آرمبراستر رئیس مجموعه Armbruster Capital Management بازه زمانی بین ۱۹۲۶ الی ۲۰۱۳ را به صورت کامل مطالعه کرده و دریافته است که بازار سهام، در بازه‌های جنگ، نوسانات کمتری داشته است. او اعلام کرد: به طور شهودی ما معمولا انتظار داشتیم که عدم اطمینان محیط ژئوپولیتیک به بازار سهام سرایت کند اما، با این وجود نهایتا چنین اتفاقی نیوفتاده است مگر در خصوص جنگ خلیج فارس که نوسانات تا حدودی مطابق با میانگین تاریخی بوده است.
عواقب درگیری با روسیه بر سهام شرکت‌ها

دیوید کلی، استراتژییست ارشد جی پی مورگان در یادداشتی اظهار کرد: بخشی از دلیل آرامش بازار در هفته‌های اخیر، میتواند به دلیل تغییر ساختار بازار‌های جهانی نفت است. البته در نظر داشته باشید در ساختار‌های جدید، ایالات متحده، آسیب پذیری کمتری نیز نسبت به نوسانات قیمت انرژی خواهد داشت.

بخش دیگری از آرامش هم میتواند به دلیل اتفاقات روانی باشد. سرمایه گذاران امروزی شاهد بهبود بازار پس از ۱۱ سپتامبر و بحران بزرگ اقتصادی آمریکا بوده اند. این اتفاقات یک دلیل مهم برای سرمایه گذاران است که به اتفاقات اخیر، بی تفاوت باشند.

درگیری با روسیه، همچنین میتواند باعث بی ثباتی در بازار نفت شود به دلیل اینکه روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت خام و گاز طبیعی است و خط لوله‌های بسیاری از بخش‌های اروپا را تغذیه میکند. همین بخش نیز میتواند مشخص کند که چرا اروپا نمیتواند مقابله مستقیم با روسیه انجام دهد.

اگر روسیه مسیر گاز به اروپا را قطع کند یا افزایش قیمت را اعلام کند میتواند به افزایش قیمت زیاد انرژی در اروپا منجر شود. وقفه در اطراف دریای سیاه و بالتیک نیز میتواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری درکشتیرانی شود و به تورم مواد غذایی منجر گردد به دلیل اینکه غلات و سایر مواد اولیه روی آب خواهند ماند.
نتیجه گیری نهایی در خصوص تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار‌های سهام

در سال‌های اخیر بازار‌ها نسبت به شوک‌های سیاسی و ژئوپولیتیکی به دو دلیل واکنش زیادی نشان نمیدهند: اول اعتقاد به اینکه پس از آن شوک اولیه، بازار درگیر شوک دوم نخواهد شد. دوم، اینکه بانک‌های مرکزی آماده وقادر هستند که ضعف‌های مالی به وجود آمده را ترمیم کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: