کد خبر: ۳۷۴۵۲۸
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
0
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی‌های سویه‌های نوظهور ویروس کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

آنچه باید درباره سویه‌های جدید ویروس کرونا بدانیمدکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره سویه‌های نوظهور کرونا در جهان اظهار داشت: از زمانی که سویه اومیکرون در جهان شناسایی شد؛ سه سویه نوترکیب دیگر نیز در جهان بروز پیدا کرد. منظور از سویه نوترکیب، ویروسی است که از آمیخته شدن ژنتیکی دو ویروس به طور همزمان در یک فرد یا یک جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: دو مورد از این سویه‌ها که XF و XD نام‌گذاری شدند از ترکیب اومیکرون و دلتا ایجاد و تحت عنوان "دلتاکرون" و "دلمیکرون" شناخته شدند و جنجال زیادی به پا کردند.

ناجی ادامه داد: سومین سویه نوترکیب شناخته‌شده XE نام‌گذاری شد که حاصل از ترکیب دو زیرشاخه اومیکرون به نام‌های BA۱ و BA۲ است.

بیشتر بخوانید:

هشدار درباره سویه جدید کرونا به نام XE

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سویه XD در کشورهای مختلفی مانند آلمان، دانمارک، هلند، فرانسه و ... شناسایی شد؛ تعداد موارد XF کمتر بود و XE از اواسط ژانویه مورد شناسایی قرار گرفت تا هفته گذشته حدود ۱۱۰۰ مورد از این سویه در بریتانیا مورد شناسایی قرار گرفته و کشورهایی نظیر هندوستان، تایلند، نیوزلند، آمریکا و ژاپن نیز شناسایی کرده‌اند. احتمال دارد که در آینده نزدیک، این سویه از ویروس کرونا (XE) جایگزین سویه فعلی اومیکرون و در جهان غالب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره خصوصیات بیولوژیکی این سویه از ویروس کرونا بیان داشت: هنوز اطلاعات کاملی درباره سویه XE وجود ندارد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰ درصد سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به سویه اصلی اومیکرون و BA۲ دارد؛ XE همه جهش‌های اومیکرون را به همراه سه جهش دیگر دارد. از نظر خصوصیات واکسن‌گریزی و بیماریزایی نیز هنوز درباره این ویروس اطلاعات زیادی نداریم.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: