کد خبر: ۳۷۴۵۵۰
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
اعتمادسازی و تغییر دیدگاه جامعه به تولیدکنندگان و دانشمندان و حمایت از محصولات دانش بنیان‌ها، از جمله اقداماتی است که در شعار سال به ضرورت آن تاکید شده است.
دانش بنیان‌ها، میانبری برای افزایش تولید
غالب صنایع مورد نیاز و مصرفی کشور وارداتی است و یا تمایل به خرید محصولات وارداتی از سوی جامعه بیشتر است، چرا که عدم حمایت از تولیدات داخل منجر به ناشناخته ماندن آن‌ها شده است و از طرفی تلاشی برای تغییر دیدگاه جامعه و اعتمادسازی به تولیدکنندگان و دانشمندان کشور نمی‌شود.

دسته‌ای از نیاز‌های صنایع کشور به این شکل است که آن نیاز درون شرکت‌های دانش بنیان به همان دقتی که مورد نیاز صنایع است، ساخته نمی‌شود و نیازمند این است یک R&D تکمیلی در این حوزه اتفاق بیافتد تا آن شرکت دانش بنیان یک سری قابلیت‌ها به محصول خود اضافه کند.

R&D که مخفف تحقیق و توسعه است نقش بسیار مهمی در موفقیت کاری دارد و به استقامت کسب و کار کمک می‌کند. R&D کشف دانش جدید درباره محصولات، فرایند‌ها و خدمات و همچنین به کارگیری دانش برای ایجاد محصولات است که نیاز‌های بازار را پوشش می‌دهد و تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمان‌ها موثر هستند، دارد.

در برخی موارد هزینه بومی سازی بیشتر از هزینه خرید نمونه خارجی است و این مسئله نیز مانع عقد قرارداد سازمان‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. این در حالی است که قیمت تمام شده بعد از بومی سازی و تولید انبوه به طور چشم گیری کاهش می‌باید و وارد بازار رقابت‌پذیری می‌شود؛ بنابراین بومی سازی بسیاری از اقلام فناورانه برای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی دارای صرفه اقتصادی است که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

همچنین یک سری از صنایع، تجهیزات و کالا‌های وارداتی، درون شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید است، اما چون ارتباطی بین این صنایع و شرکت‌های دانش بنیان شکل نگرفته است، همچنان وارد شده و آن محصول نادیده گرفته می‌شود. معاونت علمی و فناوری، برای حل این مسئله می‌تواند با توجه به نیازسنجی دقیق آن صنایع، جلساتی را بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع مختلف برقرار و با این معرفی ساده به همکاری دو طرف کمک کند.

مهرداد ویس کرمی کارشناس اقتصادی برخی از دلایل عدم توجه به دانش در کشور و کوتاهی‌هایی که در این حوزه شده را اقتضاء کشور در شرایط تحریمی دانست و گفت: این عوامل باعث شده تولید و اشتغال تا حدود متوسطی از کشور‌های پیشرفته عقب بماند.

وی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه برای رسیدن به جایگاه کشور‌های پیشرفته، نیاز به یک جهش یا میانبر است اظهار کرد: در حال حاضر جهشی که می‌تواند ما را در تولید و اشتغالزایی به دنیای پیشرفت و توسعه نزدیک کند، شرکت‌های دانش بنیان هستند، چرا که این شرکت‌ها در راستای عبور از مرز‌های علم تلاش می‌کنند و، چون مبتنی بر دانش هستند به طور طبیعی در بحث تولید و اشتغال می‌توانند جهش‌های جدیدی ایجاد کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد دانش بنیان‌ها، انتخابی هوشمند برای میانبر زدن و نزدیک شدن به کشور‌های پیشرفته باشند.

کارشناس اقتصادی در مورد تاثیر مثبت شرکت‌های دانش بنیان در جبران عقب ماندگی‌های کشور تصریح کرد: متاسفانه تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور کمتر از ۷ هزار شرکت است. در واقع این شرکت‌ها به دلیل اینکه گاهی دیر بازده بوده و می‌خواهند در مرز دانش حرکت بکنند ریسک پذیرتر هستند؛ بنابراین اگر تعداد این شرکت‌ها بیشتر شود، احتمال موفقیت‌ها نیز به طور طبیعی بالا می‌رود. ما راهی جز جبران عقب ماندگی‌ها به واسطه دانش بنیان نداریم.

وی همچنین در خصوص چگونگی افزایش اعتمادسازی جامعه به شرکت‌های دانش بنیان گفت: این شرکت‌ها نیاز به حمایت دارند. کمیسیون آموزش مصوبه خوبی را در اواخر سال گذشته ارائه داده است که در حال طی شدن مراحل نهایی و رفع ایرادات است. در این مصوبه تلاش شده که حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته و صندوق‌های حمایتی آن‌ها افزایش یابد.

ویس کرمی به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در جهت رشد و پیشرفت کشور توضیح داد: باید مانع از این بشویم که شرکت‌های دولتی یا غیر دولتی، دانش بنیان‌ها را با قدرت و ثروت له بکنند و بایستی به آن‌ها اجازه رشد داده شود. همچنین این شرکت‌ها تا زمانی که مستقل نشده‌اند، بایستی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند و از صادرات محصولات آن‌ها هم حمایت شود.
 
خبرنگار: سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: