کد خبر: ۳۷۴۵۶۲
۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
0
تجمع بزرگ مردمی با شعارهای «نه به فتنه گران»، «افغانستانی و ایرانی اتحاد اتحاد» و «ما باهم برادریم» با حضور پرشور مردم و شخصیت‌های سیاسی آغاز شده است.
تجمع مردمی «نه به فتنه‌گران» در کابل/ «افغانستانی و ایرانی اتحاد اتحاد»
به دنبال تعرض به امکان دیپلماتیک ایران در افغانستان، صبح امروز تجمعی تحت عنوان «نه به فتنه گران» مقابل سفارت ایران در افغانستان برگزار شده است.

این تجمع بزرگ مردمی با شعار‌های «نه به فتنه گران»، «افغانستانی و ایرانی اتحاد اتحاد» و «ما باهم برادریم» با حضور پرشور مردم و شخصیت‌های سیاسی برگزار شده است.

شهروندان کابلی با حضور خود در این تجمع که از سوی برخی احزاب و تشکل‌های مردمی در افغانستان برگزار شده خواستار اتحاد هرچه بیشتر دو ملت ایران و افغانستان و نه به فتنه‌گران برای تخریب روابط دوستانه دو کشور شدند.

این تجمع قرار است با قرائت بیانیه و گل باران سفارت ایران در کابل پایان یابد.

پس از تعرض دو روز گذشته به اماکن دیپلماتیک ایران در هرات و کابل، بسیاری از مقامات ارشد دو کشور ایران و افغانستان این اقدام را محکوم کرده و اعلام کردند که عده‌ای به دنبال برهم زدن روابط حسنه میان این دو کشور هستند.

در این راستا، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ضمن تماس تلفنی با سفیر ایران در کابل و سرکنسول این کشور در هرات گفته که حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک ایران بر عهده هیأت حاکمه افغانستان است و باید نسبت به تعرض به نمایندگی‌های ایران توضیح دهند.

وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی مراتب ناخرسندی خود را از عدم فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تامین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک که وظیفه کشور میزبان (افغانستان) است، اعلام کرد و گفته است که حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بر عهده هیأت حاکمه کنونی افغانستان است و باید نسبت به تعرض به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات توضیح دهند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین افزود: باید مراقب توطئه دشمنان مشترک در این خصوص بود.

تعرض به این اماکن دیپلماتیک روز گذشته کاردار سفارت افغانستان در تهران را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و ضمن اعتراض شدید به وی، اعلام شد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

همچنین به دنبال این حوادثف «نعیم الحق حقانی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات امروز (سه‌شنبه) در پیامی گفته بود که در برابر کنسولگری ایران تعدادی به طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرکنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی طالبان پراکنده شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر امنیت در این مکان دیپلماتیک برقرار است.

از سوی دیگر دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به تعرض اخیر به سفارت و کنسولگری ایران، گفت که تماس‌هایی با مقامات طالبان صورت گرفته و حکومت سرپرست کابل نسبت به تامین امنیت مراکز دیپلماتیک ایران اطمینان داده است.

حمله عده‌ای به سفارت ایران در کابل با واکنش متفاوت کاربران افغانستان مواجه است و این اقدام را سازماندهی شده و تلاش برای برهم زدن روابط میان دو کشور خواندند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: