May 2022 18 / چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
کد خبر: ۳۷۴۶۰۵
۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو کارگروه درمان سندیکای بیمه‌گران ایران بیان کرد: بیمه باید موتور توسعه اقتصادی باشد و صنعت بیمه تلاش می‌کند، اما سهم، زمانی رشد می‌کند که دولت به طور جدی پای خود را وسط بگذارد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خصوصی کرده و به صنعت بیمه پول تزریق کند
چالش‌های بیمه زندگی و تحول دیجیتال در کشور
اسد اسدی در مورد جایگاه صنعت بیمه و نقش آن در اقتصاد کشور گفت: چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کردند که وام بدون ضامن با اعتبار سنجی، داده می‌شود این یعنی بانک‌ها از نظر تکنولوژی، ساختار و مالی از صنعت بیمه در کشور جلوتر هستند. یکی از مهمترین دلایل آن سهم بانک‌ها نسبت به بیمه در تولید ناخالص ملی و ارزش سرمایه این دو صنعت است که مشخصا صنعت بیمه سهم ناچیزی در اقتصاد کشور دارد که یکی از پیامد‌های آن سرمایه گذاری کمتر در بخش‌های توسعه‌ای و تکنولوژیک خواهد بود همچنین قدرت چانه زنی با نهاد‌های قانون گذار و دولت نیز به نسبت کمتر است.

وی در خصوص اینکه درسال‌های اخیر برافزایش ضریب نفوذ بیمه از طریق فروش بیمه‌های زندگی بسیار تاکید شده، اما به‌نظر می‌رسد که صنعت بیمه اقبال لازم را کسب نکرده و هنوز تا جایگاهی مناسب فاصله بسیار دارد. مشکل در کجا است؟ بیان کرد: از مهمترین مسائل درافزایش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی یا هر محصولی، بازار‌های موازی و رقابت بین آنهاست. یکی از بازار‌های رقیب در بیمه‌های زندگی بازار سرمایه است که بدلیل عدم آگاهی کافی درخصوص شیوه‌های سرمایه گذاری، روی نیاوردن مردم به سرمایه گذاری‌های بلند مدت با ریسک کمتر و تمایل به سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و هیجانی بدلیل مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از یکسو و کمبود اطلاعات از مزایای این محصول و سایرمولفه‌های عملکردی درون صنعت؛ ضریب نفوذ این رشته تفاوت معناداری با سطح قابل قبول دارد.

اسدی اظهار کرد: کشور سوئد یکی از کشور‌های پیشرو در رفاه اجتماعی است که یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر شاخص رفاه اجتماعی، ضریب نفوذ بیمه خصوصا در رشته اشخاص است. رفاه اجتماعی همبستگی شدیدی با قوی بودن مکانیسم‌های بیمه‌ای به‌خصوص بیمه‌های اشخاص دارد. اگر سیستم بیمه‌ای سوئد را مطالعه کنید می‌بینید که این کشور با خصوصی سازی صندوق‌های بازنشستگی و حمایت موثر از آن‌ها توانست بسیاری از این شاخصه‌ها را بهبود بخشد. چندی پیش، اقتصاددانان کشور اَبَر بحران‌های آینده کشور را برشمردند که یکی از آن‌ها صندوق‌های بازنشستگی بوده‌اند. در چند سال آینده تعداد زیادی افراد مسن در جامعه خواهیم داشت که آینده و بیمه آن‌ها باید تامین شود و این یکی از چالش‌های بزرگ خواهد بود.

عضو کارگروه درمان سندیکای بیمه‌گران ایران بیان کرد: بیمه باید موتور توسعه اقتصادی باشد و صنعت بیمه تلاش می‌کند، اما سهم، زمانی رشد می‌کند که دولت به طور جدی پای خود را وسط بگذارد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خصوصی کرده و به صنعت بیمه پول تزریق کند. صنعت بیمه می‌تواند کار‌های بزرگی انجام دهد، اما وضع فعلی در مقابل اتفاقی که باید بیفتد، ناچیز است. یکی دیگر از مشکلات این است که گاهی فعالان صنعت بیمه مشکلات را بخشی می‌بینند و کلان نگر نیستند. باید به این تفاهم رسید که حل مشکلات صنعت بیمه با همکاری بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه، شبکه فروش و با سرمایه‌گذاری مشترک از یکسو و تعامل با تمامی ذینفعان میسر خواهد بود.

وی عنوان کرد: نقش سرمایه را در افزایش ضریب نفوذ بیمه بسیار مهم است البته همیشه می‌توان با روی آوردن به شیوه‌های بهبود مستمر با شیب ملایم توسعه این صنعت را شاهد باشیم، منتهی از بعد کلان که نگاه کنیم هر جایی که ارزش بازار و در نتیجه سرمایه‌گذاری بیشتر باشد سیستم‌ها و فرآیند‌ها بهبود یافته و توسعه می‌یابند. از مثال‌های داخلی می‌توان به صنعت پتروشیمی کشور اشاره داشت.

عضو کارگروه درمان سندیکای بیمه‌گران ایران با بیان اینکه تاثیر اینشورتک و فناوری را در افزایش ضریب نفوذ بیمه به خصوص بیمه‌های زندگی بسیار است، گفت: اینشورتک و فناوری می‌تواند به صنعت بیمه کمک کند و حتی در دنیا، شرکت‌های بیمه‌ای هستند که با چند کارمند اداره می‌شوند، اما مشاوره حذف شدنی نیست. اینشورتک‌ها خصوصا در اتوماتیک سازی فرآیند‌های کاری در بخش صدور و پرداخت خسارت کارآمد هستند. برخی این تصور را دارند که دیجیتالی شدن یعنی همه فرآیند‌ها و فعالیت‌ها باید از طریق فناوری آی تی انجام شود و این یعنی توسعه و پیشرفت درصورتی که در صنعت بیمه خصوصا بیمه‌های زندگی بنظر می‌رسد اینگونه نیست و در کشور‌های توسعه یافته بخش مشاوره یکی از ارکان اساسی فروش در رشته‌های خاص بیمه است. حذف مشاوره می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی در پی داشته و همین میزان آمار تعلیق و بازخرید بیمه نامه را افزایش دهد. اینکه خدمات را B۲B کرده و از نزد مشتری آغاز شود به معنی حذف مشاوره نیست.

مشتری باید مشاوره را بگیرد و باید قانون بالا دستی هم برای این موضوع بگذارند که بدون گرفتن مشاوره امکان خرید بیمه نامه خصوصا در رشته زندگی فراهم نباشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نیازمندیها