کد خبر: ۳۷۴۶۴۴
۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۷
0
آیا می‌دانید آشنایی با نحوه تست موتور کولر آبی با برق مستقیم می‌تواند به عیب یابی این وسیله کاربردی و پر مصرف در فصل گرما کمک کند؟

بررسی ۴ مشکل رایج کولر آبیکولر آبی از جمله وسایل سرمایش پر طرفداری است که با نزدیک شدن فصل گرما نیاز به سرویس و تعمیرات دارد. از جمله این اقدامات، آگاهی از نحوه تست موتور کولر آبی با برق مستقیم و پیدا کردن علت‌های خرابی آن است. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با متداول‌ترین عیوب این دستگاه آشنا کنیم.

نحوه تست موتور کولر آبی

موتور کولر آبی ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود و از کار بیفتد و ممکن است به تعمیر موتور کولر آبی نیاز داشته باشید. ایراد در کلید قطع و وصل و سوختن فیوز را می‌توان از جمله دلایل اختلال در عملکرد موتور کولر آبی دانست. در ادامه با دلایل خرابی موتور کولر آبی و نحوه تست موتور کولر آبی با برق مستقیم آشنا می‌شویم.

۱. قطع شدن مدار موتور کولر آبی

اگر متوجه شدید در زمان اتصال به برق، موتور کولر آبی کار نمی‌کند باید به دنبال دلایل این مشکل باشید. سوختگی فیوز یکی از مهم‌ترین دلایل قطعی مدار موتور است که می‌توانید آن را با لامپ سری تست کنید. برای این کار به یک اهم متر نیاز دارید.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق مستقیم به این صورت است که ابتدا باید اتصال بین دو سر کانکتورهای اهم متر با دو سر فیوز برقرار شود. اگر در عقربه اهم متر انحرافی مشاهده کردید نشان دهنده سوختن فیوز کولر آبی است.

۲. وجود اتصال کوتاه در بدنه موتور کولر آبی

برای اینکه مطمئن شوید اتصال کوتاه در بدنه موتور کولر آبی وجود دارد می‌توانید اهم متر را به ترمینال‌های خروجی در بدنه موتور متصل کنید. اگر شاهد انحرافی در عقربه اهم متر بودید اتصال بدنه دلیل اصلی اختلال در عملکرد موتور است.

۳. وجود اتصال کوتاه در مدار مابین سیم‌ پیچ‌ها

برخی اوقات از بین رفتن عایق بین سیم پیچ‌ها یا حرارت بالای محیط، باعث خارج شدن قسمتی از سیم پیچ از مدار می‌شود. در این شرایط، موتور باید جریان بیشتری بکشد و در نتیجه ممکن است سرعتش کاهش یافته و صدایی گوشخراش ایجاد کند.

ادامه این وضعیت می‌تواند باعث آسیب به موتور کولر آبی شما شود. در نتیجه برای حل این مشکل کافی است اتصال بین اهم متر و دور سر هر کلاف را برقرار کنید و ببینید چه عددی نمایش داده می‌شود.

در صورت یکی نبودن عددها، کلافی که عدد کمتری را نشان می‌دهد دچار اتصال کوتاه شده و نیاز به تعویض خواهد داشت.

بررسی ۴ مشکل رایج کولر آبی

۱.علت گیرپاژ یا قفل شدن موتور کولر آبی

دلایل مختلفی را می‌توان برای خرابی موتور کولر آبی نام برد. از جمله این دلایل گیرپاژ موتور کولر آبی است که باعث قفل شدن آن می‌شود. در ادامه چند علت قفل شدن موتور کولر آبی را با هم مرور می‌کنیم.

اگر روغن کاری یاتاقان‌ها از بین برود و حرکت آن‌ها به سختی انجام گیرد موتور کولر آبی قفل می‌شود.

خرابی و سفت شدن بلبرینگ‌ها در موتور کولر آبی به موتور فشار می‌آورد و باعث قفل شدن آن می‌شود.

داغ شدن سیم پیچ‌ها به دلیل گرمای هوا دلیل دیگر قفل شدن موتور کولر آبی است.

وجود زنگ زدگی یا گیر کردن جسمی خارجی در موتور هم می‌تواند علت قفل شدن موتور کولر آبی باشد. چون شفت یا تسمه به راحتی نمی‌چرخند و فشاری که به موتور وارد می‌شود به قفل شدن آن منجر خواهد شد.

۲.علت خرابی بوش موتور کولر آبی

یاتاقان یا بوش در کولر آبی یکی از قطعات اصلی است که از طریق تسمه و پولی، نیروی حرکتی را به محور هدایت می‌کند و باعث چرخش پروانه می‌شود. دلایل مختلفی را می‌توان به خرابی بوش موتور کولر آبی ارتباط داد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

عدم روغن کاری بوش یا یاتاقان دلیل اصلی خرابی آن و ضرورت تعویض قطعه محسوب می‌شود. بهتر است هر ماه دو بار این قطعه را روغن کاری کنید تا چرخش بوش در وسط یاتاقان به خوبی انجام گیرد. این کار از خشک شدن بوش و خوردگی آن در آینده جلوگیری می‌کند.

۳.علت روشن شدن کولر با دور تند چیست؟

دلیل اصلی علت روشن شدن کولر با دور تند این است که در زمان راه اندازی کولر آبی، سیم پیچ راه‌انداز را فقط برای دور تند تنظیم کرده‌اند. در این صورت دور کند موتور کار نمی‌کند. علاوه بر این گشتاور نیز در زمان راه اندازی اولیه بالاتر می‌رود و کولر با دور تند روشن می‌شود.

۴.علت صدای موتور کولر آبی در دور تند

در برخی مواقع راه اندازی کولر آبی در دور تند باعث ایجاد صداهای گوش خراشی می‌شود که برای رفع آن ابتدا باید علت صدای موتور کولر آبی در دور تند را پیدا کنیم. موارد زیر را می‌توان به عنوان دلایل صداهای موتور فهرست بندی کرد.

 خشک شدن یاتاقان ها

خرابی یاتاقان‌ها

خراب شدن تسمه پروانه

شل شدن پولی‌ها

تاب برداشتن پروانه

خرابی موتور

بررسی ۴ مشکل رایج کولر آبی

 

سرویس کولر آبی

با نزدیک شدن به فصل گرما مخصوصا در مناطق دارای آب و هوای خشک، تقاضا برای نصب و راه اندازی کولر آبی افزایش پیدا می‌کند. آنچه در این میان اهمیت دارد نصب درست و تنظیم دقیق این وسیله سرمایشی در محلی مناسب است.

نکته مهم دیگر در استفاده از کولر آبی، سرویس به موقع و روغن کاری اجزای آن است که روی عملکرد دستگاه تاثیر مهمی می‌گذارد. نگهداری درست از موتور کولر آبی به عنوان قلب تپنده این وسیله پرطرفدار نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

در پایان لازم می‌دانیم چند نکته را برای بالا بردن کارایی کولر آبی در فصل گرما متذکر شویم.

همیشه به یاد داشته باشید که دکمه پمپ آب باید ۵ دقیقه قبل از شروع به کار کولر آبی روشن شود. این کار باعث خیس شدن پوشال‌ها می‌شود و هوای خنک‌تری تولید خواهد شد.

استفاده همزمان از پنکه سقفی یا زمینی با روشن بودن کولر آبی به پخش هوای خنک در اتاق‌ها کمک می‌کند.

سعی کنید پنل بیرونی کولر آبی را در جایی قرار دهید که زیر نور مستقیم خورشید نباشد. استفاده از سایبان روی کولر می‌تواند به عملکرد بهتر آن کمک کند. اگر کولر شما سایبان ندارد می‌توانید از متخصصی که برای تعمیر و سرویس کولر آبی به منزل شما آمده است کمک بگیرید.

موتور کولر آبی مهم‌ترین قطعه این وسیله سرمایشی است که نیروی لازم برای عملکرد کولر را فراهم می‌کند. در این مقاله یا روش تست موتور کولر آبی با برق مستقیم آشنا شدیم و دیدیم که دلایل زیادی می‌توانند باعث از کار افتادن موتور شوند.

به دلیل حساسیت کار بهتر است برای رفع مشکلات کولر آبی منزل یا محل کارتان از فردی ماهر در تعمیر کولر آبی کمک بگیرید تا با نزدیک شدن به فصل گرما بتوانید از حداکثر توان این وسیله پرطرفدار استفاده کنید.

تیم حرفه‌ای تعمیرات کولر گازی و کولر آبی آچاره دات کو با بیش از ۱۱۰۰۰ متخصص خبره و تائید صلاحیت شده آماده خدمت رسانی به شما است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: