April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۴۷۲۶
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص بورس از ابتدای امسال تا کنون طی ۱۴روز معاملاتی، با ثبت ۸۶هزار و ۸۷۸واحد افزایش، معادل ۶.۳۵ درصد رشد کرده است.
رشد ۸۶ هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای امسال
از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد ۱۶۲میلیارد و ۸۲۸میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۸۱۸هزار و ۱۵۷میلیارد ریال در بیش از ۷میلیون و ۶۴۹هزار و ۶۴۶دفعه طی ۱۴روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

این درحالی است که تعداد ۱۱میلیارد و ۳۳۶میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۹۲هزار و ۹۵۰میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این ۱۴روز، در مجموع تا پایان هفته گذشته با ۸۶هزار و ۸۷۸واحد افزایش، معادل ۶.۳۵ درصد رشد کرده و به رقم یک میلیون و ۴۵۴هزار و ۱۲۸واحد رسیده است. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با ۳۴هزار و ۷۰۲واحد افزیش، معادل ۹.۹۶درصد رشد کرده و رقم ۳۸۲هزار و ۹۷۰واحد را به نمایش گذاشته است.

شاخص بازار اول هم با ۶۶ هزار و ۳۶۷واحد افزایش در این مدت به رقم ۱۱۳۰هزار و ۴۷۷واحد و شاخص بازار دوم با ۱۶۶هزار و ۴۸۸واحد رشد به عدد ۲ میلیون و ۷۲۵هزار و ۹۱۷واحد رسیده‌اند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۶.۲۴درصد رشد و شاخص بازار دوم با ۶.۵درصد افزایش همراه شده‌اند.

حجم معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته‌ای که گذشت به ۲۰ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۰۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۲۹۳ میلیارد تومان رسید.

بر پایه این گزارش، در این مدت سیمان از نظر حجم و سکه طلا از نظر ارزش در صدر بازار قرار گرفت و به ترتیب ۷۷ و ۵۵ درصد از حجم و ارزش کل معاملات را به تنهایی رقم زدند.

همچنین ۱۵ میلیون و ۸۹۱ هزار گواهی سپرده سیمان به ارزش بیش از ۹ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان دست به دست شد و مقام نخست را از لحاظ حجم معاملات به دست آورد.

معامله ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۹۵ گواهی سپرده زعفران نگین به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومانی را در پی داشت؛ این دارایی هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش معاملات در دومین جایگاه قرار گیرد. دارایی پایه مذکور به ترتیب ۱۶ و ۴۰ درصد از حجم و ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد.

ارزش دادوستد یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۸۰۰ گواهی سپرده سکه طلا نیز به رقم نزدیک به ۱۶۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان رسید تا این دارایی با ثبت ۵۵ درصد از ارزش کل معاملات رتبه نخست را در این متغیر کسب کند.

این گزارش می‌افزاید: در هفته گذشته معامله گران با خرید ۴۵ هزار و ۷۹۰ گواهی سپرده شیشه نیز ارزش نزدیک به ۲ میلیارد و ۷۶۷ میلیون تومان را به ثبت رساندند و ۷۴۹۳ گواهی سپرده زیره سبز نیز در حالی معامله شد که ارزش آن از رقم ۸۶۱ میلیون تومان فراتر رفت.
 
بیشتر بخوانید: رخت سبز بر تن بورس

در نماد‌های معاملاتی برنج طارم نیز ۵۴۵۴ گواهی سپرده برنج به ارزشی نزدیک به ۳۶۶ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش دادوستد ۷۰۸ گواهی سپرده نخود، کشمش و پسته در مجموع به ۵۹ میلیون تومان نزدیک شد.

وحید هلالات با اشاره به بخشنامه وزارت صمت درمورد عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، اظهار کرد: این اقدام وزارت صمت واکنش بازار را در پی داشت و درحالی که انتظار میرفت یک رالی صعودی جدید در بازار اغاز شود این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه بازار درحال استراحت بود که دوباره برای حرکت تجدید قوا کند، گفت: بخشنامه مذکور کمی نگرانی ایجاد کرد و ذهن‌ها را برد به سمت اتفاقات سال ۱۴۰۰ که بسیاری از نماد‌ها صف فروش‌هایی داشتند که متعادل نمیشدند و سهامداران را ترساند. به همین دلیل روز سه شنبه که بخشنامه صادر شد شاهد این موضوع بودیم که نماد‌های کوچکی که ارتباطی هم با این موضوع ندارند صف فروش شدند. درواقع این اتفاق یک پاسخی بود به اقدام دولت.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار برای اینکه حرکت صعودی خود را آغاز کند به زمان نیاز دارد، توضیح داد: مگر اینکه اخباری مثبتی مانند لغو عوارض صادراتی یا اخباری در زمینه واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی به بازار پمپاژ شود. در غیر این صورت بازار به زمان نیاز دارد. فصل مجامع هم سوپاپ اطمینانی است برای اینکه گفته شود قیمت‌ها میتواند نقاطی که به دست آورده را حفظ کند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: