کد خبر: ۳۷۴۸۹۷
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
0
در روزی که همه بازار‌ها به خاکریز عقب نشستند، سکه تنها مهاجم بازار بود و بدون حامی دروازه مقاومت را رد کرد.
سکه ایستاده در غبار
دیروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ نزول قیمت دلار ادامه داشت، بهای طلای آبشده پایین آمد و درهم امارات هم دچار افت شد، اما سکه از صعود دست برنداشت.

علت افت دمای دلار
در فضای غبارآلود بازار، سکه تنها شاخصی بود که رو به بالا رفت. دلیل اینکه دلار ریخت، به اتفاقات بازار هرات برمیگشت. روز یکشنه به نقل از معامله‌گران گفته شد اگر قیمت دلار هرات زیر سطح ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان قرار بگیرد، دلار تهران هم به سمت پایین اصلاح می‌خورد. دیروز در بازار هرات این اتفاق رخ داد و بازتاب آن در تهران، کاهش قیمت دلار تا سطح ۲۷ هزار و ۷۰۰ بود.

قدرت نمایی سکه بازان
اما چرا در فضای نزولی، سکه صعودی شد و حتی توانست مقاومت محکم ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را بشکند؟ دلیل اصلی افزایش قیمت سکه به فضایی مربوط است که برای این دارایی، پس از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق ارز به وجود آمده است. قانون مبارزه قاچاق ارز به تازگی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده و جزییات آن روشن نیست، اما برخی از محور‌هایی که تاکنون رسانه‌ای شده، حکایت از این دارد که ریسک نگهداری ارز بالا رفته است. این طرز تلقی موجب شده تا سرمایه‌گذارانی که قصد تبدیل ریال به ارز و سکه را دارند، به سکه روی خوش بیشتری نشان دهند، چون حداقل ریسک مجرم شدن ندارد.

در بازار پر از روایت که برخی سرمایه‌گذاران حتی ملک‌های خود در خارج از کشور را فروخته اند، ترجیح این است بعد از ابلاغ این قانون فقط سکه بخرند تا مشمول ریسک قاچاق ارز نشوند. معامله‌گران می‌گویند این اتفاق در حالی است که در گذشته ترکیبی از این دارایی‌ها انتخاب می‌شد.

آینده کوتاه مدت بازار ارز
در مورد حرکت آتی بازار ارز، معامله‌گران توجه زیادی به هرات دارند. برخی می‌گویند اتفاقات عجیب و غریبی در این بازار رخ می‌دهد. آن‌ها مدعی اند در بازار هرات، برخی فروش‌ها دقیقا در نقطه‌ای انجام می‌شود که فروشنده در همان نقطه، ساعتی قبل خرید کرده است، یعنی خرید و فروش بدون سود! یا در روز‌های تعطیل به یکباره یک معامله سنگین در قیمت پرت انجام می‌شود. از نظر آن‌ها این معاملات جلوه‌ای از مداخله در بازار ارز هرات برای کنترل قیمت در بازار تهران است. تا زمانی که روز مداخله برسد، قیمت دلار تهران مسیر همواری برای صعود ندارد، مگر اینکه بازار از کم‌رمقی موجود در ماه رمضان خارج شود و حجم تقاضا به هر دلیلی بالا رود.

درباره بازار سکه هم رویکرد‌های بنیادی با قطعیت صحبت نمی‌کنند. رقم حباب سکه از نظر آن‌ها ترمز افزایش نرخ می‌تواند باشد. اما تحلیل‌های فنی تصور می‌کنند که اگر سکه ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان را بشکند مسیر صعودش بدون توقف است. البته روز گذشته قیمت نقدی سکه پایین‌تر از فردایی بود و دلیلش هم به نزول دلار و طلای آبشده برمیگشت، این انتظار ریزش در دلار می‌تواند مانع افزایش قیمت سکه شود.

در بازار روز دوشنبه دو نکته بین معامله گران مطرح بود: نکته اول اینکه در بازاری که زمانی قیمت اکثر صرافان نزدیک به هم بود، این روز‌ها به تعداد صرافی‌ها، قیمت‌هایی زده می‌شود که یک دلار هم با آن فروش نمی‌رود. ظاهرا هرج و مرج قیمتی در بازار کالا به تابلو‌های صرافی‌ها هم که روزی معیار بود، سرایت کرده است. نکته دوم بازار هم به خبر آزادسازی دلار‌های بلوکه شده باز می‌گردد. برخی از کسانی که اخبار بازار ارز را رصد می‌کردند، مدعی بودند خبر اخیر بانک مرکزی درباره جزییات آزادسازی منابع بلوکه شده در یکی از کشور‌های همسایه از پشتوانه زیادی برخوردار نیست و ظاهرا بخش رسانه‌ای بانک مرکزی درحال مدیریت انتظارات با تزریق اینگونه اخبار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: