April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۸۹۹
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
رئیس کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که دهک‌های پایین توانایی تامین آورده و پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن را ندارند گفت: با شرایطی که وزارتخانه اعلام کرده امکان اجرای پروژه وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش بروند ممکن است طرح شکست بخورد.
طرح نهضت ملی مسکن شکست خورد؟
«محمود محمود زاده» روز یکشنبه درباره جزییات پیشرفت پروژه مسکن ملی، اظهار کرد: مجموع پروژه‌های حمایتی ساخت مسکن که اکنون عملیات ساخت آن در حال اجراست، ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد مسکن ملی و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی است که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

محمود زاده توضیح داد: وظیفه دولت ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال است که در مسکن شهری معادل سالی ۸۰۰ هزار واحد می‌شود و ۲۰۰ هزار واحد دیگر ساخت مسکن روستایی است؛ اکنون از سقف ساخت‌وساز مسکن شهری هم جلوتر هستیم.

وی گفت: در هفت ماه اخیر مهم‌ترین کار اجرایی در بخش مسکن که «تامین زمین» بوده که انجام شده است. تاییدیه طرح، اخذ پروانه ساختمان، تایید نقشه‌های فنی و فراخوان برای تعیین سازنده در مراحل بعدی است که انجام شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تا امروز (در هفت ماه اخیر) بیش از ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد مراحل اجرا شده که این تعداد واحد جدا از سایر طرح‌های حمایتی است که در دولت‌های قبل شروع شده بود. اکنون این واحد‌ها مراحل خاکبرداری را طی می‌کنند و به مرحله تکمیل پی سازی و اجرای فیزیکی ساختمان رسیده‌اند.

محمود زاده افزود: علاوه بر ساخت ۳۲۱ هزار واحد، ۱۰۸ هزار واحد نیز در غالب پروژه‌های خودمالک اخذ تسهیلات شده و به بانک معرفی شده‌اند. جمع این ارقام ۴۳۰ هزار واحد مربوط به ساخت مسکن شهری است و آمار ساخت مسکن روستایی جدا است.

وی درباره وضعیت ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن نیز به ایرنا، گفت: در دولت قبل بیش از ۵۰۰ هزار واحد شروع به عملیات ساخت شد و هنگامی که قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد، مزایایی در قانون دیده شد که متقاضیان اقدام ملی تمایل داشتند از آن استفاده کنند. این مزایا شامل افزایش سقف تسهیلات بانکی به ۴۵۰ میلیون تومان و تخفیفات در مالیات و انشعابات بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: دولت نیز برای اینکه با انصراف متقاضیان اقدام ملی مواجه نشود، اجازه داد افرادی که در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند از مزایای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند، درحالی‌که هر دو طرح حمایتی است و مصوبه‌ای اخذ شد که هر دو طرح ادغام شوند و اکنون در غالب یک طرح پیشرفت دارد.

تامین ۷۰ درصد زمین ساخت ۴ میلیون مسکن

محمود زاده درباره آخرین وضعیت تامین زمین نیز گفت: حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه گذشته تامین قطعی شده است؛ علاوه بر آن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، زمین شناسایی شده که نیازمند تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شورا‌های برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.
 

محمود زاده ادامه داد: در انتظار تعیین تکلیف نهایی این زمین‌ها هستیم. در صورت تعیین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین خواهد شد. از کل ۴ میلیون واحدی مسکونی که قرار است طی ۴ سال توسط دولت ساخته شود، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی است.

وی توضیح داد: با احتساب تعیین تکلیف نهایی زمین برای ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی حدود ۷۰ درصد زمین برای ساخت مسکن تامین شده است و این در حالی است تامین همه ۷۰ درصد اراضی مسکن‌سازی از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی انجام شده کار بزرگی انجام محسوب می‌شود.

جمشید برزگر رئیس کانون انبوه‌سازان در این باره اظهار کرد: ما برای دهک‌های ۱ تا ۱۰ برنامه دادیم و اعلام کردیم زمین‌ها را در اختیار انبوه‌سازان واجد شرایط که سوابق حرفه‌ای‌شان مورد تایید است قرار دهید و با آن‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که با شرایط اعلامی بسازند. به طور خلاصه پیشنهاد ما این است که زمین‌ها به صورت اجاره ۹۹ ساله یا خودمالکی واگذار شود. بافت فرسوده و حاشیه شهر‌ها هم از طریق افرادی که توانمندی بیشتری دارند اجرا شود.

وی با بیان این‌که دهک‌های پایین، توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده را ندارند گفت: ابتدای کار اعلام کردند که متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان بیاورند که بسیاری از افراد فاقد این توانایی هستند. پس، از این طریق طرح شکست می‌خورد. تامین منابع برای اقشار کم‌درآمد باید توسط بنیادها، نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی انجام شود. البته پرداخت تسهیلات به این گروه‌ها هم جواب نمی‌دهد، چون توانایی بازپرداخت اقساط را ندارند.

برزگر، ورود چشم‌بسته به طرح نهضت ملی مسکن را به قدم گذاشتن در آب تشبیه کرد و گفت: وقتی وارد آب می‌شویم چند قدم جلوتر را نمی‌توانیم ببینیم؛ بنابراین اگر بی‌پروا جلو برویم ممکن است غرق شویم. شما طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر را ببینید که در قالب‌های مختلف مثل خودمالکی، بافت فرسوده، دولتی و ... هنوز بعد از ۱۵ سال تمام نشده است.

رئیس کانون انبوه‌سازان با اشاره به اعلام قیمت متری ۴.۵ میلیون تومان برای واحد‌های نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با این روند افزایش قیمت‌ها، تعیین نرخ‌های دستوری جواب نمی‌دهد. ما به دوستان در وزارتخانه می‌گوییم شما سیاست‌گذاری و نظارت کنید. برای انجام کار هم بر روی یک قیمت مشخص به توافق برسیم. ما جای قیمت را هم خالی گذاشتیم و به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم خودتان محاسبه کنید؛ به نحوی که مردم صاحب خانه شوند و سازنده هم ضرر نکند.

وی درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: در یکی دو سال گذشته نرخ مصالح ساختمانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. هم‌اکنون میلگرد کیلویی ۱۹ هزار تومان و سیمان پاکتی ۵۰ هزار تومان به دست سازنده می‌رسد. کاشی، سرامیک، گچ، شیرآلات و دیگر نهاده‌های ساختمانی نیز با رشد سنگین قیمت مواجه شده‌اند. افزایش ۵۷ درصدی دستمزد‌ها نیز بر روی قیمت مصالح تاثیر گذاشته است.

برزگر خاطرنشان کرد: آذرماه سال گذشته بنده به اتفاق همکاران خود در کانون انبوه‌سازان، جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان داشتیم که قرار شد دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را درخصوص نحوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن ظرف ۱۰ روز ارایه دهیم که این اقدام انجام شد، اما هنوز جوابی به پیشنهاد ما داده نشده است. اخیرا نیز با مهندس قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم که قرار شد این هفته نشستی را برگزار کنیم.

وی افزود: بعد از جلسه با وزیر راه و شهرسازی، دو نشست هم با محمودزاده ـ معاون وزیر داشتیم که قرار شد نظرشان را درباره نقطه نظرات ما اعلام کنند. نظر آن‌ها این است که با شرایط اعلامی آن‌ها شروع به ساخت کنیم، ولی ما می‌گوییم با این شرایط امکان اجرا فراهم نیست. برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن نیاز به مجموعه‌ای است که توان طراحی، سرمایه‌گذاری، اجرا و ارایه خدمات مرتبط با حوزه مسکن را داشته باشد و تمام جوانب سنجیده شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: