کد خبر: ۳۷۵۱۵۰
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
0
با لغو معافیت گمرکی ماشین الات و تجهیزات تولیدی، ‌ نوسازی صنایع می‌تواند با چالش رو به رو شود.

لزوم ورود شورای هماهنگی سران قوا به یک مصوبه بحث برانگیز

واردات ماشین‌آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز است، به استناد ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، از پرداخت حقوق ورودی معاف میباشد.

این در حالی است که بر اساس قسمت آخر بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کلیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی می باشند.

با توجه به استعلام انجام شده گمرک ایران از وزارت امور اقتصادی و دارایی معافیت های بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی در سال جاری قابل اعمال نیست. بر اساس متن مکاتبه انجام شده بین خزانه دار کل کشور و گمرک ایران در سال جاری حکم تبصره ۶ قانون بودجه حاکم بر ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی میباشد.

بر این اساس به اعتقاد برخی کارشناسان معافیت حقوق ورودی  ماشین الات و تجهیزات تولیدی و کشاورزی و صنعتی  در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برداشته شده، ضربه بسیار مهلکی به کلیه بخشهای اقتصادی کشور میباشد،  این تصمیم باعث میشود نوسازی و مدرن سازی صنعت و به روز شدن بخاطر دریافت حقوق گمرکی انجام نپذیرد. بر این اساس هرچند این حکم در قانون بودجه قید شده است، شورای هماهنگی سران قوا میتواند در این خصوص ورود داشته و به صورت  موقت تا  بررسی همه ابعاد به صورت کارشناسی و تعیین تکلیف نهایی موضوع، مانع از اجرا و وصول حقوق ورودی در گمرکات کشور شود.

 

 
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: