April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد؛
کد خبر: ۳۷۵۲۹۶
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
0
در بخش دیگری از داده‌های بانک مرکزی به آمار‌های مربوط به تسهیلات‌دهی به بخش مسکن نیز اشاره شده که بر اساس آن کل تسهیلاتی که به این بخش اعطا شده ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بوده؛ به مانند سایر بخش‌ها سرمایه در گردش با سهم ۵۰.۵ هزار میلیارد تومانی بیشترین نقش را در دریافت تسهیلات به خود اختصاص داد.
افزایش ۵۴ درصدی وام پرداختی بانک‌ها
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ تسهیلات اعطایی به بخش‌های اقتصادی به حدود دو هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۹ افزایشی ۱۰۴۱ میلیارد تومان معادل ۵۴،۱ درصد افزایش داشته است. بر اساس آنچه بانک مرکزی منتشر کرده، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی، سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال جاری معادل ۶ هزار و ۹۵۱ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۵.۹ درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۹۳۷ میلیارد تومان است.

ملاحظه می‌شود از ۸۹۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۷.۴ درصد آن مبلغ ۶۹۵ هزار میلیارد تومان در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است. البته که شاید یکی دیگر از دلایل اهمیت سرمایه در گردش، نیاز بخش‌های تولیدی، صنعتی و به صورت کلی بخش‌های اقتصادی به سرمایه‌ای باشد که در سال‌های نبود سرمایه‌گذاری خارجی، می‌بایست از شبکه بانکی کشور تامین شود. این نیاز وقتی شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد که با داده‌های خروج سرمایه از کشور مقایسه شود؛ بر اساس داده‌های بانک مرکزی از متغیر‌های اقتصادی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که این امر نشان می‌دهد در نبود افق روشنی در خصوص آینده همچنین ابهامات پیرامون به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام باعث خروج یا فرار سرمایه از کشور می‌شود. تداوم این روند باعث فشار به منابع بانکی می‌شود.
تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌های ویروسی با ساپورت یوهلث

بر اساس گزارش بانک مرکزی کل تسهیلاتی که به بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ که همراه با خشکسالی‌های گسترده بود، پرداخت شده حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده که سهم ۶.۶ درصدی از کل تسهیلات داشته است. از کل آنچه به این بخش اختصاص داده شده، ۱۳۸ هزار میلیارد تومان یا حدود ۷۰ درصد از تسهیلات به تامین سرمایه در گردش تعلق داشت. بخش صنعت و معدن از دیگر بخش‌هایی بود که در سال ۱۴۰۰ از نظام بانکی تسهیلات دریافت کرد؛ رقم آن نیز حدود ۸۹۸ هزار میلیارد تومان بود که پس از بخش خدمات، دومین بخش با میزان تسهیلات اختصاصی بالا قرار داشت. البته که این امر طبیعی است چرا که بخش صنعت و معدن دومین بخشی است که بیشترین تعداد شاغلان اقتصادی را در خود جای داده است؛ سهم تسهیلاتی که این بخش در سال ۱۴۰۰ از شبکه بانکی گرفت حدود ۳۰ درصد از کل تسهیلاتی است که بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی پرداخت کرده‌اند. تامین سرمایه در گردش با ۶۹۵ هزار میلیارد تومان و ایجاد با ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در رتبه‌های اول و دوم مهم‌ترین دلایل تسهیلات‌گیری بودند. بخش خدمات به مانند سنوات پیش بیشترین میزان تسهیلات را به خود اختصاص داد؛ ۱۲۴۰ هزار میلیارد تومان. تامین سرمایه در گردش برای این بخش نیز به مانند سایر بخش‌ها بیشترین نقش را در ارایه درخواست‌های ثبت تسهیلات داشته است. به گونه‌ای که این دلیل برای گرفتن تسهیلات در بخش خدمات تقریبا به اندازه کل بخش صنعت و معدن تسهیلات دریافت کرده است. توسعه و ایجاد از دیگر دلایلی بودند که به بخش خدمات تسهیلات اختصاص داده شده است؛ این دو دلیل حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

در بخش دیگری از داده‌های بانک مرکزی به آمار‌های مربوط به تسهیلات‌دهی به بخش مسکن نیز اشاره شده که بر اساس آن کل تسهیلاتی که به این بخش اعطا شده ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بوده؛ به مانند سایر بخش‌ها سرمایه در گردش با سهم ۵۰.۵ هزار میلیارد تومانی بیشترین نقش را در دریافت تسهیلات به خود اختصاص داد.
از دیگر بخش‌های اقتصادی که در سال گذشته تسهیلات گرفت، بازرگانی بود که رقم پرداختی به این بخش حدود ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بود. ۲۰۶ هزار میلیارد تومان کل آن چیزی است که در سال ۱۴۰۰ به بخش تامین سرمایه در گردش اختصاص داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: