April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۳۱۰
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
سخنرانی امروز سخنگوی دستگاه دیپلماسی، در نزدیکی سقف قیمتی دلار باعث شد دلار تهران با ۷۰ تومان کاهش ۲۷۷۵۰ تومان معامله شود. او گفت که طی تماسی که بورل مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا با وزیر خارجه کشورمان داشته اند هر دو طرف ادامه تنفس در مذاکرات را به نفع توافق ندانستند و قرار شد تا ادامه مذاکرات در دستور کار قرار گیرد. هنوز مشخص نیست مذاکرات در چه سطحی و در چه زمانی آغاز شود.
مثلث انتظارات افزایشی در بازار ارز
دلار در بازار هرات در حرکت اصلاحی امروز تا محدوده ۲۷۰۶۰ تومان کاهش یافت، ولی در ادامه در قیمت ۲۷۱۲۰ تومان معامله شد که نسبت به معاملات صبح کاهش ۲۰ تومانی داشته است. برگشت فنر قیمتی دلار هرات به بالای محدوده ۲۷۱۰۰ تومان فعلا انتظارات کاهشی در بازار ارز را تعدیل کرده است.

دلار سلیمانیه امروز ۲۷۷۹۰ تومان معامله شد.

در روز گذشته هم برای تحلیلگران اقتصادی قابل توجه بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل ۲ هزار و ۹۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افزایش ۵۴.۱ درصدی داشته است. اهمیت این افزایش وقتی روشن‌تر میشود که با میزان کل بودجه سال ۱۴۰۰ مقایسه میشود. بانک مرکزی بیشتر از کل بودجه سال ۱۴۰۰ تسهیلات پرداخت کرده است.

میزان ۶۵.۳ درصد از این پرداخت برای تامین سهم سرمایه در گردش بخش‌های اقتصادی است.

البته میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به خاطر اثرات تورمی که در اقتصاد دارد نیز مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفته است. افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها به خاطر اثری که بر حجم نقدینگی و پایه پولی می‌گذارد چراغ خطر رشد تورم را روشن میکند و اقتصاددانان میگویند لازم است که کنترل بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

بررسی افزایش پنج برابری میزان واردات کشور در فروردین ۱۴۰۱ در کنار افزایش قابل توجه تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بخش اقتصادی کشور می‌تواند زنگ خطر را برای اقتصاد داخلی روشن کند، زیرا افزایش هزینه‌های تولید و دستمزد نیروی کار را میتوان عاملی برای افزایش دریافت تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش بیان کرد که با توجه به رشد ۵۰۰ درصدی ارز تخصیص یافته برای واردات کشور در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل این نگرانی را به وجود می‌آورد که با توجه به ثابت بودن نرخ ارز و افزایش تورم تولید، تولیدات داخلی پر هزینه و آسیب پذیر شده و واردات افزایش یافته است؛ که ارز آوری در کشور را میتواند دچار مشکل کند و اقتصاد کشور را بیشتر وابسته به نفت و درآمد نفتی کند که خودش برای سیستم ارزی و تولیدی آسیب زاست.

بازار درهم امروز کم معامله سپری شد و هنگام کاهش قیمت‌ها معامله‌ای انجام نشد و در پایان در قیمت ۷۵۸۵ تومان درهم امارات معامله شد.

سکه امامی امروز ۱۲ میلیون و ۹۳۳ هزار تومان قیمت گرفت. حباب سکه امامی امروز در محدوده ۵۳۰ هزار تومانی رسید؛ که نشان دهنده مقاومت بازار در مقابل کاهش بیشتر قیمت سکه است.

معامله گران عمده بازار سکه، در معاملات امروز بانک رفاه، جبهه ۱۳ میلیونی قیمت را واگذار نکردند.

حباب طلای آبشده امروز حدوده ۳۰ هزار تومان مثبت بوده است.

عدم تمایل معامله درهم در هنگام کاهش بازار، افزایش حباب سکه به بالای محدوده نیم میلیونی و بالاتر بودن قیمت هر مثقال طلای آب شده در مقایسه با ارزش ذاتی آن سه رأس مثلثی بودند که در روز کاهشی بازار انتظارات افزایشی را برای ادامه هفته تقویت کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: