عملکرد بازار سرمایه در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۵۳۶۴
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و شاخص هم‌وزن به ترتیب یک درصد و ۱.۱۸درصد رشد کردند.
رشد شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز
در معاملات روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با صعود ۱۵ هزار و ۵۲۶ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۷۷۵ واحد رسید.  اما شاخص هم وزن بورس با رشد ۴ هزار و ۷۹۶ واحدی در سطح ۴۱۰ هزار و ۳۱۰ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۷۶ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۹۰۲ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۳۴۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۱۳۴ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۷۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۷ درصد بازار افت قیمت داشتند. امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. دو گروه «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی داشتند.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۵۸ میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نماد‌های غشهداب (شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان) و ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های «فارس»، «تاپیکو» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «جم»، «شپدیس» و «وبانک» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند.  در فرابورس نیز نماد‌های «خساپا»، «شستا» و «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «بگیلان» و «قچار» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس خساپا صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های آریا، کرمان و فزر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند. امروز قیمت سهام اغلب نماد‌های گروه مواد غذایی و آشامیدنی افزایش یافت و این گروه در کنار دو گروه پالایشی‌ها و بانک‌ها گروه‌های سبز بازار بودند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت مواد غذایی و رشد قیمت دستوری آرد موجب رشد قیمت‌ها در این گروه شده است.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۹ هزار و ۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۸۲ میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان رسید.
 
بیشتر بخوانید: آیا بورس در جا می زند؟

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۸۳ درصد افزایش یافت و ۱۹ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۵ درصد رشد کرد و در رقم ۴۷۳ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) با صف خرید ۸۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وساپا، نماد‌های خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خپارس (شرکت پارس خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.  در پایان معاملات امروز ۳ نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی ۱ (نهاد‌های مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نماد‌های قچار و کفرا صف فروش را داشتند.
 
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بازار در هفته جاری گفت: بازار باید در هفته جاری مثبت باشد چراکه ما هرچه به فصل مجامع نزدیکتر می‌شویم شاخص تمایل به صعود خواهد داشت. به بیانی دیگر حال بازار در بهار و به هنگام تقسیم سود همیشه خوب بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که اکنون نیز بازار حال خوبی داشته باشد و روند شاخص در هفته‌های آتی مثبت پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: ما رکود هجده ماهه را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون باید رونق دو ساله را شروع کنیم پس به نظر می‌رسد در دو سال آینده بازار مثبت و روند شاخص رو به رشد باشد.

صفاری در پاسخ به این پرسش که عوامل بیرونی همچون مذاکرات وین تا چه اندازه بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: مذاکرات وین بیش از این که اقتصادی باشد یک مسئله سیاسی است. هنگامی که نتیجه مذاکرات به سرمایه‌گذاری، صادرات، انتقال پول و دیگر مسائل اقتصادی کمک کند آن وقت می‌توانیم بگوییم که نتیجه مذاکرات می‌تواند در بازار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: نتیجه برجام قبلی نیز آنچنان که باید و شاید به درد اقتصاد ما نخورد. آن موقع خیلی‌ها آمدند، عکس‌های یادگاری گرفتند، اما هیچ اتفاقی رخ نداد و هیچ سرمایه تازه وارد کشورمان نشد.

صفاری ادامه داد: به نظر می‌رسد که برجام اثر بلند مدت بر اقتصاد کشور دارد و تنها اثر کوتاه‌مدت آن می‌تواند فروش نفت باشد که آن هم با بحران روسیه و اوکراین فروش نفت اکنون اتفاق می‌افتد بنابراین برجام در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی را برای اقتصاد ما به همراه نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه صحبت‌هایش به مسئله واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و در خصوص تاثیر آن در بازار گفت: دولت باید یکبار برای همیشه دندان خراب این صنعت را بکشند و اجازه بدهد که این بازار رقابتی شود تا انحصار ایجاد شده صنعت و بازار را اذیت نکند. آزادسازی سهام ایران خودرو و سایپا باعث می‌شود که این اتفاق رخ دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: