April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۴۲۷
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
0
روسیه در اقدامی که تنش میان این کشور و غرب بر سر حمله به اوکراین را تشدید می‌کند، عرضه گاز به لهستان تحت قرارداد یامال را روز چهارشنبه قطع کرد.
روسیه جریان صادرات گاز خود را به لهستان بست
بلغارستان که مانند لهستان عضو ناتو و اتحادیه اروپاست، پیش‌تر اعلام کرده بود روسیه عرضه گاز به این کشور را متوقف خواهد کرد. با این حال هنوز درباره قطع شدن عرضه گاز روسیه به بلغارستان خبری منتشر نشده است.

با گذشت حدود سه ماه از حمله نظامی روسیه به اوکراین بدون این که شهر بزرگی تصرف شود، اوکراین روسیه را متهم کرد برای شکستن هم پیمانان این کشور، از اروپا بر سر انرژی باج گیری می‌کند.

لهستان در میان کشور‌های اتحادیه اروپاست که خواستار اتخاذ سخت‌ترین رویکرد در قبال روسیه برای حمله به اوکراین هستند. قرارداد تامین گاز لهستان با شرکت گازپروم روسیه برای ۱۰.۲ میلیارد متر مکعب در سال است و حدود ۵۰ درصد از مصرف این کشور را پوشش می‌دهد.

شرکت دولتی PGNiG لهستان اعلام کرد عرضه از سوی گازپروم از طریق اوکراین و بلاروس از ساعت هشت صبح روز چهارشنبه قطع خواهد شد، اما لهستان اعلام کرد نیازی برای برداشت از ذخایر ندارد و ذخایر گازش ۷۶ درصد پر است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواستار پرداخت پول خرید گاز به روبل توسط کشور‌های غیردوست شده است و تنها معدودی از خریداران با این درخواست موافقت کرده‌اند.

بلغارستان که تقریبا به طور کامل به واردات گاز روسیه وابسته است، اعلام کرد به همه تعهدات قرارداد خود با گازپروم عمل کرده و برنامه پرداخت جدید پیشنهاد شده، نقض توافق است. این کشور مذاکرات اولیه برای واردات گاز طبیعی مایع از طریق ترکیه و یونان داشته است.

گازپروم اعلام کرد هنوز عرضه گاز به لهستان را قطع نکرده است، اما ورشو باید پول گاز را مطابق با سیستم پرداخت جدید پرداخت کند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شد، هزاران کشته و مجروح برجای گذاشته و شهر‌های بزرگ و کوچک این کشور را نابود کرده و باعث آوارگی بیش از پنج میلیون نفر شده است.

لهستان روز سه‌شنبه فهرست از ۵۰ شخص و شرکت روسیه شامل گازپروم را اعلام کرده بود که تحت قانون تصویب شده در ابتدای ماه میلادی جاری، هدف تحریم قرار می‌گیرند و دارایی‌های آن‌ها مسدود می‌شود. این قانون جدا از تحریم‌هایی است که به صورت مشترک توسط کشور‌های اتحادیه اروپا اعمال شده است.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران گاز گفتند بازار گاز هلند که قیمت پایه اروپاست، در اواخر معاملات روز سه شنبه افزایش پیدا کرد و بهای قرارداد گاز هلند برای ماه آتی با حدود ۵.۴ درصد افزایش، در ۹۸.۲۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بسته شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: