April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۴۳۰
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
0
به تازگی لرزه‌هایی جدید در مریخ مشاهده شده که بزرگترین مریخ لرزه‌هایی محسوب می‌شوند که تاکنون ثبت شده‌اند.
ثبت دو مریخ لرزه در نیمه دور سیاره سرخ
کاوشگر مریخ لرزه‌های ناسا دو لرزش بزرگ را تا به امروز شناسایی کرده است که در نیمه دیگر سیاره مریخ رخ داده اند.

بر اساس گزارش اسپیس، فرودگر InSight ناسا در نوامبر ۲۰۱۸ با حمل حساس‌ترین لرزه‌سنج‌هایی که تاکنون طراحی‌شده اند روی مریخ فرود آمد. این فضاپیما از زمان آغاز ماموریتش، لرزش‌های بی‌شماری را شناسایی کرده است که به آن‌ها مریخ لرزه می‌گویند.
این کاوشگر از سیگنال‌ها برای نقشه‌برداری از داخل سیاره استفاده می‌کند، اما به گفته دانشمندان این مأموریت، دو لرزه‌ای که اخیرا به ثبت رسیدند، موارد خاصی بودند.

آنا هورلستون، نویسنده اصلی این مقاله و زلزله‌شناس در دانشگاه بریستول می‌گوید این دو لرزه نه تنها با اختلاف قابل‌توجهی بزرگترین مواردی هستند که تاکنون به ثبت رسیده اند بلکه دورترین مواردی هم هستند که مریخ نورد ناسا تاکنون مشاهده کرده است. این لرزه که S۱۰۰۰a نامگذاری شده برای مدت طولانی در مریخ برقرار بود.

کاوشگر ناسا

در بیانیه‌ای که توسط انجمن لرزه نگاری آمریکا منتشر شده است این دو لرزش، رویداد‌های قابل توجهی در فهرست لرزه نگاری مریخ هستند. اولین رویداد لرزه‌ای ثبت شده در مریخ با نام S۰۹۷۶a به بزرگی ۴.۲ ریشتر بودبود که در ۲۵ آگوست ۲۰۲۱ در دره مارینر رخ داد. دره مارینر شبکه وسیعی از دره‌ها در مریخ است که ۴ هزار کیلومتر امتداد دارد.

شناخت بیشتر درون سیاره مریخ با ثبت لرزه ها

دره مارینریس حاصل اتفاقی است که دانشمندان آن را فرو زمین می‌نامند. این مجموعه دره در مریخ در نوع خود یکی از بزرگترین‌ها در کل منظومه شمسی محسوب می‌شود.

دومین مریخ لرزه به نام S۱۰۰۰a با بزرگی ۴.۱ ریشتر بود که البته مکان دقیق وقوع آن هنوز ناشناخته باقی مانده است. این مریخ لرزه به مدت ۹۴ دقیقه طول کشید تا طولانی‌ترین رویداد لرزه‌ای در مریخ به ثبت برسد.

لرزه‌سنج InSight داده‌های لرزه‌ای مریخ را جمع‌آوری می‌کند تا محققان بتوانند درباره ماهیت این سیاره، فضای داخلی و ترکیب آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. گفته شده در گزارش جدید اطلاعات بیشتری در مورد پوسته، گوشته و ساختار هسته مریخ به دست آمده است.

برچسب ها: مریخ ، لرزش ، فضا ، ناسا ، سیاره
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: