April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۵۴۵۰
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
در آخرین روز کاری هفته شاخص‌های بازار سهام افت و خیز اندکی داشتند و گروه‌های «فلزات اساسی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «محصولات شیمیایی» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند.
شاخص سبزپوش شد
در معاملات روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با ریزش هزار و ۴۳۴ واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۴۳۲ واحد رسید.

اما شاخص هم وزن بورس با رشد هزار و ۳۷۷ واحدی در سطح ۴۱۱ هزار و ۶۸۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۵ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۹۱۶ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۲۴۲ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۳۵ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه‌های «فلزات اساسی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «محصولات شیمیایی» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۷ میلیارد تومان بود. پس از فملی، نماد‌های فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های «رمپنا»، «کگل» و «شتران» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «شپنا»، «تیپیکو» و «فولاژ» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «غصینو»، «زاگرس» و «وملل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «شگویا» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس خگستر صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های فزر، توسن و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

در معاملات چهارشنبه، دو گروه «مواد و محصولات دارویی» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» سبزترین گروه‌ها بودند. در سوی دیگر دو گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بیشترین نماد قرمزپوش را داشتند.
 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۲ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان بود که ۳۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات اوراق نسبت به روز سه‌شنبه رشد ۲۵ برابری داشته است.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۸۱ درصد کاهش یافت و ۳.۶ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۰ درصد افت کرد و در رقم ۲۳۴ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد وصنعت (شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت) با صف خرید ۱۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وصنعت، نماد‌های خزامیا (شرکت زامیاد) و ثرود (شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات امروز ۶ نماد صف فروش داشتند. نماد سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نماد‌های بشهاب، ریشمک، لوتوس و ختراک صف فروش را داشتند.
 
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به انتظار فعالان بازار از وضعیت شاخص در سال ۱۴۰۱ گفت: انتظاری که اغلب فعالان بازار به خصوص افراد تازه وارد از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از وضعیت بازار دارند این است که اگر در هفته آغازین سال ۱۴۰۱ هفت درصد بازدهی کسب شد این روند مرتباً باید ادامه داشته باشد. بر اساس این انتظار چنانچه مثل روز یکشنبه شاخص اصلاح منفی داشته باشد بلافاصله شاید روحیه فعالان تغییر پیدا کند و تا حدودی از بازار ناامید شوند.
 
وی افزود: اما باید گفت که شرایط و ذات بازار به دلیل حمایت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ از بازار سرمایه صورت گرفت مناسب پیش‌بینی می‌شود. به بیانی دیگر مالیات و عوارضی که برای بازار‌های موازی در نظر گرفته شد، تعیین سقف و کف نرخ خوراک پتروشیمی، گاز و سوخت صنایع و وضع مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی مجموعه دلایلی است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم بازدهی معقول و توجیه‌پذیری را در بازار داشته باشیم.

آقابزرگی ادامه داد: من گمان می‌کنم در بازه زمانی کوتاه مدت به شرط ابلاغ نشدن بخشنامه‌های کذایی همچون وضع تعرفه صادرات و عدم تصمیمات خلق‌الساعه که ممکن است برخلاف منافع عده کثیری از فعالان بازار سرمایه باشد در مدت زمان دو، سه، شش ماهه و حتی تا پایان سال روندی معقول و منطقی بیش از نرخ تورم ۴۰ درصد را باید از بازار انتظار داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هنگامی که شاخص همانند روز گذشته مقداری افت کند مطمئنا در روز‌های آینده و در فاصله کوتاه جذابیت برای خرید سهام ایجاد خواهد شد؛ بنابراین اصلاح به معنای تغییر روند از مثبت به منفی نیست و می‌توان گفت که بازار تمایل به صعود تا آستانه حداقل ۲ میلیون واحد را دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: