April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۵۵۹
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
0
به دنبال افزایش موارد ابتلا به سرخک پس از اتفاقاتی نظیر بروز کرونا و ترس برخی خانواده‌ها برای مراجعه به مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن به کودکان‌شان، لازم به افزایش آگاهی درباره این بیماری است.

سرخک چقدر خطرناک است؟

 

 

 

 

 

سرخک یکی از بیماری‌های ویروسی است که قدرت سرایت پذیری زیادی دارد، به طوری که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس در تماس نزدیک با بیمار آلوده می‌شوند. قبل از استفاده از واکسن، بیماری سرخک در جوامع بسیار شایع و بومی بوده است و هر ۳ تا ۵ سال به علت تجمع افراد حساس، همه‌گیری‌های بزرگ بیماری در دنیا باعث بسیاری از مرگ و میرها بخصوص در کودکان زیر پنج سال می‌شد.

انتقال بیماری به صورت فرد به فرد از طریق ذرات تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد مبتلا صورت می‌گیرد. افراد مبتلا به طور متوسط از ۳ روز قبل از شروع علائم تا ۴ روز بعد از شروع بثورات جلدی می‌توانند ویروس را منتشر کنند. جداسازی بیماران در این دوره در کاهش انتقال بیماری به دیگران مهم است.

بعد از دوره نهفتگی (دوره کمون) که از ۸ تا ۱۵ روز متغیر است، علائم اولیه به صورت تب، خستگی، آبریزش بینی، سرفه و یا کنژنکتیویت ظاهر می‌شود. ممکن است همزمان با بروز بثورات جلدی، نقاط کوپلیک در مخاط داخلی دهان ظاهر شوند که معمولا یک تا ۲ روز بعد، از بین می‌روند. پس از ۲ الی ۴ روز از علائم مقدماتی، راش جلدی ماکولوپاپولر در پشت گوش‌ها و صورت به همراه تب بالا ایجاد می‌شود. بثورات به سمت تنه و اندام‌ها گسترش یافته و معمولا در طی کمتر از یک هفته برطرف می‌شوند.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با توجه به اثربخشی بالای واکسن، بهترین راه پیشگیری از بیماری سرخک واکسیناسیون بر علیه این بیماری است که در دو نوبت در یک سالگی و هجده ماهگی برای کودکان تجویز می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: