April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۵۷۸
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۴
0
پوکی استخوان یک بیماری پیشرونده است و زمانی ایجاد می­شود که فرد مقدار قابل توجهی از تراکم استخوان خود را از دست بدهد. در این بیماری خطر شکستگی استخوان افزایش و کیفیت زندگی کاهش می‌­یابد.

ویتامین هایی برای مبارزه با پوکی استخوانپوکی استخوان یک بیماری پیشرونده است و زمانی ایجاد می­‌شود که فرد مقدار قابل توجهی از تراکم استخوان خود را از دست بدهد. در این بیماری خطر شکستگی استخوان افزایش و کیفیت زندگی کاهش می‌­یابد.

این مقاله، به بررسی ۵ مورد از مهم­ترین و موثرترین ویتامین­‌ها و املاح مرتبط با مدیریت در پیشگیری از پوکی استخوان و کمک به درمان آن، می‌­پردازد.

کلسیم:

کلسیم یکی از مهم­ترین مواد مغذی برای سلامت استخوان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل­ کلسیم می­تواند از تحلیل بیشتر استخوان­ها و شکستگی­ها جلوگیری کند.

در انواع مکمل­های کلسیم، ملح­های مختلفی از کلسیم استفاده می­شود. هر ترکیب حاوی مقدار متفاوتی کلسیم معدنی است که در اصطلاح کلسیم عنصری یا المنتال Elemental نامیده می­‌شود.

 

انواع رایج­تر مکمل­های کلسیم عبارتند از:

برای پوکی استخوان چه مکملی مصرف کنیم؟

کربنات و سیترات، دو شکل اصلی مکمل­های کلسیم در بازار می­باشند.  

 

حال به مقایسه­ی این دو نوع کلسیم می‌­پردازیم:

جذب کلسیم سیترات وابسته به محیط اسیدی معده نمی­باشد. بنابراین فرقی ندارد آن را همراه غذا یا با معده­ی خالی مصرف کرد. اما قرص­های کلسیم کربنات را حتما باید با غذا استفاده کرد، زیرا برای جذب به محیط اسیدی معده نیاز دارد.

تحمل گوارشی مکمل­های حاوی کلسیم سیترات بهتر از کلسیم کربنات است. چرا که کلسیم کربنات عوارض گوارش مختلفی نظیر معده‌درد، نفخ و یبوست دارد در صورتیکه کلسیم سیترات فاقد این عوارض است.
میزان جذب کلسیم سیترات بیشتر از کلسیم کربنات است. و با وجود اینکه کلسیم المنتال موجود در کلسیم کربنات بیشتر از سیترات کلسیم است، ولی به دلیل جذب بالا­ی کلسیم سیترات این نقیصه برطرف می­شود.

 

ویتامین دی:

ویتامین D به اندازه کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان دارد.

ویتامین D۳ به عنوان فرم فعال ویتامین دی جذب کلسیم و فسفر را افزایش می­دهد. همچنین سطوح ناکافی از ویتامین ­D، توانایی بدن برای جذب کلسیم را مختل می­کند که منجر به افزایش تحلیل استخوان و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می­شود.

 

ویتامین K۲:

ویتامین K۲ از دسته ویتامین­های محلول در چربی است که انقلابی در مبحث ویتامین­ها را درپی داشته است. ویتامین K۲ عموماً در روده به وسیله باکتری­ها تولید می­شود و در مواد غذایی کمتر یافت می­گردد. ویتامین K نقش مهمی در حفظ استحکام استخوان و جلوگیری از تجزیه استخوان دارد. کمبود ویتامین K۲ با افزایش خطر شکستگی استخوان و کاهش تراکم استخوان مرتبط است.

مطالعات جدید نشان داده اند که مصرف مکمل کلسیم به تنهایی و بدون حضور ویتامین K۲ سبب رسوب کلسیم در بافت­های نرم و رگ­ها می­گردد. در واقع ویتامین K۲ با فعال کردن پروتئین تشکیل دهنده استخوان (استئوکلسین) موجب جذب و قرارگیری کلسیم در بافت­های استخوانی می­شود.

بعلاوه با فعال شدن استئوکلسین توسط ویتامین K۲ جلوی تخریب استخوان توسط سلول­های تحیل برنده­ی استخوانی(استئوکلاست) گرفته می­شود. در صورت فقدان ویتامین K۲ این پروتئین فعال نشده و کلسیم جذب استخوان نمی­شود و در خون باقی می­ماند.

درضمن ویتامین K۲ قادر به فعال کردن پروتئین هایی است که کلسیم را از بافت­های نرم مثل شریان­ها حذف می­کنند و در نتیجه می­تواند ریسک بیماری­های قلبی عروقی و سکته را کاهش دهد.

 

منیزیم:

نزدیک به ۶۰ درصد از ذخایر منیزیم بدن در بافت استخوانی یافت می شود. یک مطالعه روی ۵۱ زن یائسه نشان داد که ۴۰ درصد از زنان مبتلا به پوکی استخوان یا تراکم استخوان پایین، سطح منیزیم بدنشان پایین بود. علاوه بر این، چندین مطالعه در بزرگسالان نشان داده که افرادی که منیزیم را از طریق مکمل‌ها بدست می­آورند، تراکم توده استخوانی بهتری نیز دارند.

 

زینک:

تحقیقات بیان می­کنند که زینک با تحریک سلول­های سازنده استخوان (استئوبلاست) و مهار سلول های تحلیل برنده­ی استخوان (استئوکلاست) توده استخوانی را افزایش می دهد. از این جهت می توان گفت مصرف مکمل زینک دارای اثرات پیشگیرانه و درمانی بر تحلیل استخوان است.

هر قرص استئوبان حاوی ۸۰۰ میلی­گرم کلسیم سیترات، ۶۵ میکروگرم ویتامین K۲، ۶۰۰ واحد ویتامین د۳، ۸میلی گرم زینک سولفات و ۱۵۰ میلی­گرم منیزم اکساید می­باشد. پیشنهاد می­‌شود برای مشاهده‌ی بهترین اثربخشی از این محصول، روزانه دو عدد قرص استئوبان برای مدت ۶ ماه استفاده کنید.

 

مزیت­های قرص ویتاول استئوبان:

راحتی مصرف برای بیمار
جلوگیری از پوکی استخوان
افزایش تراکم توده استخوانی
کاهش عوارض گوارشی
کاهش ریسک تشکیل سنگ کلیه
جلوگیری از رسوب کلسیم در جداره عروق و بافت­های نرم
افزایش جذب هدفمند و اختصاصی کلسیم در بافت­های استخوانی

منبع:ایسکانیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: