کد خبر: ۳۷۵۵۹۲
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
0
با فرارسیدن اردیبهشت سروکله میوه‌های نوبرانه در بازار میوه و تره‌بار البته باقیمت‌های نوبرانه پیداشده است که بسیاری از شهروندان از پرداخت این هزینه‌ها ناتوان هستند.
دست مردم از بازار میوه کوتاه شد
میوه‌های نوبرانه مانند چغاله بادام؛ گوجه‌سبز و توت‌فرنگی درحال‌حاضر باقیمت‌هایی نجومی در بازار عرضه می‌شود که برای بسیاری از خریداران این نرخ‌ها قابل‌پذیرش نیست، مشاهدات از میوه‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد درحال‌حاضر نرخ یک کیلو زغال‌اخته و چغاله بادام حدود ۳۳۰ هزار تومان و سایر میوه‌های دیگر مانند گوجه‌سبز کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

درحال‌حاضر نرخ توت‌فرنگی نیز به‌عنوان یکی از میوه‌های لاکچری در بازار با نرخ کیلویی ۹۰ هزار تومان خودنمایی می‌کند که خرید آن برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست.

از میوه‌های مجلسی و لاکچری که بگذریم متأسفانه نرخ برخی از محصولات کشاورزی و پرمصرف مانند سیب‌زمینی هم چنان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و نرخ خود را در بازار ثابت ساختند.

قیمت هر کیلو سیب‌زمینی که در ایام نوروز تا کیلویی ۲۲ هزار تومان رکورد زد حالا باکمی کاهش در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به کیلویی ۱۵ هزار تومان و نرخ پیاز نیز به کیلویی ۸۵۰۰ تومان رسیده است که بازهم این قیمت‌ها موجب اعتراض بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است.

درحالی‌که دولتی‌ها با توزیع سیب‌زمینی در ایام عید با نرخ مصوب به ازای هر کیلو ۹۴۰۰ تومان بر این باور بودند که نرخ این محصول شکسته و با گرم‌تر شدن هوا بسیاری از کیسه‌های انبارشده سیب‌زمینی از انبار بیرون خواهد آمد، اما ظاهراً پیش‌بینی آن‌ها درست از آب درنیامد و هم چنان سیب‌زمینی بر مرز ۱۵ هزار تومان و از طرف دیگر انبار‌کنندگان این محصول با تزریق قطره‌چکانی سعی در ثابت نگاه‌داشتن نرخ این محصول دارند.

در طی دو هفته گذشته بازار برخی از محصولات مانند گوجه‌فرنگی نیز بسیاری از مصرف‌کنندگان و فروشندگان را در شوک نرخ فروبرد تا آنجا که نرخ گوجه‌فرنگی تا مرز ۲۸ هزار تومان صعود کرد و این روز‌ها خیال پائین آمدن از نرخ ۱۳ الی ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو را ندارد.

قیمت سبزی نیز در طی دو هفته گذشته با افزایش نرخ همراه شده تا آنجا که هر کیلو سبزی به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده است.

ریشه گرانی کجاست؟
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه این نوسانات قیمتی و رشد تصاعدی قیمت‌ها چگونه به‌صورت یک‌شبه حاصل می‌شود پاسخ داد: بخشی از این گرانی‌ها به کرایه حمل‌ونقل و افزایش نهاده‌های تولید برای کشاورزان وابسته است و لذا گرانی محصول اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

حیدر ساکن برجی اظهار کرد: یکی از دلایل دیگر گرانی و افزایش قیمت‌ها به افزایش تقاضا در برخی مناسبت‌ها و یا فصول مانند ماه مبارک رمضان بازمی‌گردد که این موضوع به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی ابراز کرد: به‌طور مثال مصرف سبزی در ایام ماه مبارک رمضان افزایش‌یافته، زیرا مردم این محصول را به‌صورت تازه خوری و در وعده‌های غذایی همچون‌اش مصرف می‌کنند که البته افزایش قیمت‌ها در این خصوص چندان چشمگیر نبوده است.

وی در خصوص دلایل گرانی گوجه‌فرنگی در طی دو هفته گذشته نیز اظهار کرد: مشکلات ناشی از حمل این محصول پس از تعطیلات نوروزی موجب افزایش نرخ ناگهانی شد که با حمل و توزیع این محصول شما شاهد هستید که به‌یک‌باره نرخ آن در بازار کاهش یافت.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد با اشاره به اینکه نرخ گوجه‌فرنگی از ۲۵ هزار تومان درحال‌حاضر بیش از ۵۰ درصد کاهش و به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده است ادامه داد: صادرات میوه به سایر کشور‌های همسایه نیز در تغییر قیمت‌ها تأثیرگذار است.

برجی در خصوص میوه‌های نوبرانه نیز توضیح داد: این میوه‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست به دلیل نوبر بودن و حجم اندک برداشت محصول باقیمت‌های بالایی عرضه می‌شود که به‌مرورزمان با برداشت محصول و توزیع همین میوه‌های گران با کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بازار روبه‌رو خواهند شد.

رهاشدگی بازار
قیمت میوه و تره‌بار و تفاوت فاحش نرخ آن از میدان بار تا خرده‌فروشی‌ها یکی از اعتراض‌هایی مداوم شهروندان مشهدی است که هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان معتقدند مسئولان این مشکل را حل نکرده‌اند و لذا ضرورت رسیدگی به این موضوع هنوز وجود دارد.

تفاوت قیمت‌ها از میدان بار تا سطح فروشگاه‌ها موجب شد تا سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی در میدان میوه و تره بار مشهد حضور پیدا کند تا شاید بتوان برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

ابوالفضل چمندی به دلیل اعتراض‌های مکرر شهروندان از گرانی میوه و افزایش دو برابری نرخ میوه تا رسیدن به سطح خرده‌فروشی به میدان بار سپاد مشهد آمد تا از نزدیک این مشکل را بررسی کند که درنهایت در جمع خبرنگاران اعتراف کرد که بازار از این حالت رهاشدگی باید نجات پیدا کند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این بازدید و در جمع خبرنگاران اذعان کرد: بازار میوه و تره‌بار باید از حالت رهاشدگی خارج‌شده و نظارت دقیقی بر آن صورت گیرد. وی در همین راستا وعده داد تا برای رسیدگی به این بازار کمیته ویژه ساماندهی و نظارت بر بازار میوه و تره‌بار را راه‌اندازی کند.

وی اذعان کرد: در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی تیمی در بازار مستقر کرده و بازار توسط این تیم به‌صورت روزانه پایش خواهد شد تا از این طریق دست دلالان حذف‌شده و اگر از مبدأ ورود میوه مشکلی وجود دارد، روند‌ها اصلاح شود.

برگ خرید مشخص نداریم
در همین حال مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سؤال که چرا نرخ میوه‌ها متفاوت و از این مغازه تا فروشگاه دیگر تفاوت دارد گفت: یکی از این موارد عدم وجود برگ خرید مشخص برای خرید میوه، نحوه قیمت‌گذاری و عدم نصب نرخ در دید عموم است.

سید مرتضی مدنی با اشاره به این موضوع که اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد نیز باید این مسئله را پیگیری کرده و نظارت‌های لازم را داشته باشد یادآور شد: در این راستا حضور ناظرین در بازار باید به‌صورت مستمر و به جد انجام شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این رابطه اذعان کرد: ساماندهی قیمت‌ها باید از زنجیره تولید تا مصرف صورت گرفته و این مسئله باید زیر نظر سازمان متولی این امر یعنی سازمان جهاد کشاورزی استان و اتاق اصناف مشهد باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: