April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۶۳۴
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
0
عدم شفافیت، نوسانات قیمتی و ریسک‌های مختلف در بازار‌های سنتی باعث شد بورس کالا ایجاد تا مشکلات مربوط به عدم شفافیت و نوسانات قیمتی مرتفع شود، اما بعضاً به اسم کنترل بازار اهداف بورس کالا محقق نمی‌شود و زمینه ناکارآمدی سیستم مبادلات در کشور رقم می‌خورد.
خنثی‌سازی اهداف بورس کالا به اسم کنترل بازار
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بورس کالا سابقه چند صد ساله در دنیا دارد گفت: بورس کالا با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نقش مهمی در ثبات قیمت‌ها، محدودیت تولید و تنظیم مصرف در اقتصاد ایفا می‌کند.

حسین محمدی با اشاره به اینکه از سال ۸۲ بورس کالا در کشور ایجاد شد، افزود: هدف از ایجاد بورس کالا در کشور تنظیم عرضه و تقاضا، شفافیت در معاملات و قیمت‌ها، کشف عادلانه قیمت و نفع رساندن به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بود، اما به مرور زمان مشکلات بسیار زیادی در مسیر این هدف ایجاد شد. این امر باعث شد نقشی که برای بورس کالا در نظر گرفته شده بود، کامل نشود.

وی ادامه داد: علی رغم این که اهداف اولیه بورس کالا بسیار عالی بود و در ابتدا، مقررات مناسبی هم برای آن وضع شد، اما در عمل به اکثر این مقررات توجهی نشد و اهداف مد نظر قانون‌گذار اعمال نشد در نتیجه کارکرد‌های مورد انتظار و شفافیت مدنظر حاصل نشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر درصد معاملات کالا‌های مختلفی که در بورس کالا معامله می‌شوند درصد بسیار ناچیزی از کالا‌های مربوط به بخش اقتصاد و تولید داخلی کشور است. اما فارغ از تعداد کالا‌های پذیرش شده در بورس، مهم این نیست که به عنوان مثال ۱۰۰ کالا وارد بورس کالا و در آن معامله شود یا ۲۰۰ کالا، بلکه مهم این است که یک کالا درست وارد بورس کالا شود، کارکرد‌های بازار درست روی آن پیاده و شفافیت آن به طور کامل اعمال شود.

محمدی گفت: در حقیقت اساس شکل‌گیری بورس کالا در دنیا رفع کاستی‌ها و نارسایی‌های بازار‌های سنتی است، زیرا در دنیا بورس‌های کالایی در نقطه مقابل بازار‌های سنتی در زمینه عرضه و قیمت دارند. عدم شفافیت، نوسانات قیمتی و ریسک‌های مختلفی در بازار‌های سنتی وجود دارد. بنابراین، بورس کالا ایجاد شد تا این مشکلات مرتفع شود. تجربه دنیا نشان می‌دهد بورس‌های کالایی توانستند به این اهداف دست یابد.

این استاد دانشگاه گفت: مشکلاتی که برای طرفین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود در بورس کالا تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر عرضه با کسری یا محدودیت انجام شود، شاهد افزایش قیمت‌ها در بورس کالا خواهیم بود. اما این که ما بخواهیم به اسم کنترل بازار اجازه ندهیم قیمت‌ها روند عادی خود را طی کنند، ممکن نیست. این قضیه باعث ناکارآمدی سیستم مبادلات و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: