کد خبر: ۳۷۵۷۷۳
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
0
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از تصمیم وزارت متبوع خود بر توسعه و تقویت اتحادیه‌های کسب‌وکار مجازی در کشور خبر داد و گفت: در قانون نظام صنفی کشور، توجه ویژه‌ای به کسب‌وکار‌های مجازی شده و راهبرد وزارت صمت نیز تقویت و توسعه این حوزه و هماهنگ با شعار امسال است.
چشم انداز روشن وزارت صمت برای تقویت کسب‌وکار مجازی
علیرضا شاه‌میرزایی افزود: متأسفانه در دولت‌های قبلی شاهد کم‌توجهی مسئولان به کسب‌وکار‌های مجازی بوده‌ایم به‌نحوی‌که پس از چهار سال، کمتر از چهار هزار عضو به اتحادیه پیوسته‌اند که عضویت برخی از آن‌ها نیز ابطال‌شده است و اکنون به‌صورت اسمی سه هزار و ۵۰۰ عضو در این اتحادیه وجود دارد که فعال بودن همین تعداد عضو نیز ازنظر نهاد‌های نظارتی متعدد موردشک و شبهه است.

معاون وزیر صمت با اشاره به این‌که تعداد اینماد‌های صادره در کشور بیش از صد هزار است، بیان کرد: البته در مورد کم بودن تعداد اینماد نیز انتقاد داریم و به نظر می‌رسد همان‌طور که تعداد واحد‌های کسب‌وکار غیرمجازی در کشور، بیش از ۳ میلیون است، تعداد کسب‌وکار‌های مجازی کشور نیز میلیونی است، بنابراین ازنظر تعداد اینماد و به‌ویژه ازنظر تعداد اعضا و اتحادیه‌های کسب‌وکار مجازی، بسیار عقب هستیم.

وی با تأکید بر این‌که امروزه کسب‌وکار‌های مجازی، یک رسته صنفی در کنار سایر رسته‌ها نیست، توضیح داد: امروزه همه رسته‌های کسب‌وکار می‌توانند در فضای مجازی فعالیت کنند، بنابراین تنوع و تعداد آن‌ها به‌طور یقین بسیار بیشتر از اعداد فعلی است و باید به سمت ایجاد اتحادیه‌های تخصصی و متنوع در فضای مجازی برویم و نمی‌توان انواع کسب‌وکار مجازی را که تنوع آن‌ها کمتر از کسب‌وکار‌های غیرمجازی نیست در یک اتحادیه جمع کرد.

شاه‌میرزایی تأکید کرد: این‌که کمتر از یک درصد فعالان این حوزه برای صد‌ها هزار کسب‌وکار مجازی تصمیم‌گیری کنند، امکان‌پذیر نیست، ضمن این‌که همین تعداد عضو نیز به‌صورت اسمی وجود دارند و فعال بودن و واقعی بودن آن‌ها در گزارش‌های سه نهاد نظارتی کشور از قوای مختلف و حتی گزارش‌های برخی اعضای هیات‌مدیره تأیید نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این گزارش‌ها مستنداتی ارائه‌شده و حتی در برخی از آن‌ها بیش از ۵۰ درصد اعضا، صوری اعلام‌شده‌اند که البته این گزارش‌ها باید از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف و کمیته نظارت بر عملکرد کسب‌وکار‌های مجازی و بازاریابی شبکه‌ای موردبررسی قرار گیرد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص بررسی تخلفات احتمالی هیات‌مدیره اتحادیه گفت: این امور باید توسط نهاد‌های نظارتی بررسی شود، اما شناخت ما از بیشتر اعضای هیات‌مدیره که برخی از آن‌ها از برند‌های بسیار معتبر کشور هستند، نشان می‌دهد که عللی خارج از اتحادیه باعث ایجاد ضعف‌های آن شده است.

شاه‌میرزایی توضیح داد: در جلسات متعددی که در این چهار ماه با اعضای هیات مدیره، فعالان و همچنین اتاق اصناف ایران برگزار شد، همگی در اصل وجود مشکلات عنوان‌شده توافق داشتند، اما راهکار‌هایی که برای برون‌رفت از مشکلات مطرح شد، متفاوت بود و از دست دادن زمان بیش از این به صلاح نبود.

وی با تأکید بر اهمیت جذب حداکثری فعالان این حوزه گفت: ابتدا باید مسیر برای افزایش تعداد اعضا باز شود و همچنین اگر بخواهیم منتظر بررسی فعال بودن و واقعی بودن اعضای فعلی شویم، نیاز به زمان زیادی داریم و اگر بررسی نشود نیز سلامت انتخابات زیر سؤال می‌رود، بنابراین قرار شد بر اساس نص صریح ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و برگزاری انتخابات اتحادیه‌های کشوری عمل شود و طبق پیشنهاد دبیرخانه و موافقت وزیر صمت، دو اتحادیه جدید تأسیس شد که اعضای اتحادیه فعلی بین آن دو تقسیم می‌شوند و پیش از انتخابات فرصتی هرچند کوتاه برای عضوگیری داده می‌شود تا حق هیچ‌کس ضایع نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: