کد خبر: ۳۷۵۸۱۶
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
0
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه نیروگاه چابهار، پاییز امسال به شبکه گاز متصل خواهند شد، گفت: درمجموع تا پایان سال جاری ۵ نیروگاه جدید به خطوط سراسری گاز متصل خواهد شد.
اتصال ۵ نیروگاه به شبکه گاز تا پایان سال ۱۴۰۱
«سید جلال نورموسوی» از اتصال ۵ نیروگاه جدید تا پایان امسال به شبکه گاز خبر داد و افزود: اردیبهشت‌ماه نیروگاه‌های زنجان، زرند کرمان و نیروگاهی در قشم به شبکه گاز متصل می‌شوند.

وی تأکید کرد: در نیروگاه قشم اکنون تزریق گاز انجام شده و مراحل نهایی آزمایش در حال انجام است.

به گفته نورموسوی، نیروگاه اندیمشک در خوزستان نیز تا پایان تیرماه به شبکه گاز سراسری متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین نیروگاه چابهار در پاییز امسال گازرسانی می‌شود.

نورموسوی تأکید کرد: نیروگاه کنارک هنوز قراردادی برای اتصال به شبکه گاز ندارد و از همین رو برنامه زمان‌بندی برای گازرسانی به این نیروگاه مشخص نشده است.

وی افزود: با امضای قرارداد نیروگاه کنارک، مقدمات اتصال این نیروگاه نیز به شبکه گاز انجام خواهد شد، اما به نظر می‌رسد اتصال این نیروگاه به شبکه گاز امسال انجام نشود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه تا پایان سال انتظار داریم تقاضا‌های جدیدی از سوی نیروگاه‌های دیگر کشور برای اتصال به شبکه گاز ارائه شود، گفت: در این صورت ۳ نیروگاه دیگر نیز گازرسانی می‌شوند.

وی ادامه داد: در برخی موارد هنوز قراردادی با شرکت گاز برای گازرسانی بسته نشده است. همچنین مواردی نیز وجود دارد که بخشی از اجرای خط لوله اتصال بر عهده خود نیروگاه است و هنوز اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون گاز سهمی بیش از ۷۰ درصدی در سبد انرژی کشور و سهمی ۷۵ درصدی در سبد انرژی‌های هیدروکربوری دارد.

همچنین توسعه میادین گازی که در صدر آن‌ها میدان مشترک پارس جنوبی است ایران را با ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در روز، در رتبه سوم تولیدکننده گاز جهان قرار داده است. به‌طوری‌که جریان گاز طبیعی در سردترین روز‌های فصل زمستان و در مناطقی با دمای منفی ۳۰ درجه هم پایدار است.

اکنون در حالی بیش از یک هزار و ۲۱۶ شهر ایران به شبکه گاز متصل هستند که این تعداد در ابتدای انقلاب ۹ شهر بوده است. اکنون ۹۸.۴ درصد از شهر‌های ایران گازرسانی شده‌اند.

در گازرسانی روستایی در ۴۳ سال گذشته تعداد روستا‌های گازرسانی شده از سه روستا به ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا رسیده و ۸۴.۸ درصد از روستا‌های ایران به شبکه گاز متصل شده‌اند.

تا جایی که پیش از این، «مجید چگنی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌تازگی اعلام کرد: گازرسانی به همه شهر‌ها و روستا‌های کشور تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.

تعداد نیروگاه‌های متصل به گاز طبیعی نیز از ۱۸ نیروگاه در بهمن سال ۵۷ به ۸۷ نیروگاه افزایش داشته که نشان‌دهنده رشدی ۳۸۰ درصدی در این زمینه است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، کاهش آلودگی محیط‌زیست را نیز به دنبال داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: