کد خبر: ۳۷۵۸۲۱
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
0
وضعیت بارشی کشورمان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۰) تا انتهای فروردین ماه ۱۴۰۱ چندان مناسب نبود با این وجود برخی حوضه‌های آبریز میزان بالایی از بارش را دریافت کرده‌اند.
بالاترین بارش در کدام حوضه‌های آبریز کشور بود؟
وضعیت بارش‌های سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) چنانکه آمار‌های منتشر شده نشان داده همچنان از تداوم دوره خشکسالی در کشورمان خبر می‌دهند.

گرچه وضعیت بارش در ماه‌های ابتدایی سال آبی جاری بد بود، اما در فصل زمستان قدری وضعیت بهتر شد.

تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از میزان بارش‌هایی که هر حوضه آبی از ابتدای سال آبی جاری تا آخرین روز فروردین امسال دریافت کرده اند بیانگر ناهمگونی بارش‌ها است.

در حالی که برخی حوضه‌های آبریز مقدار متنابهی بارش دریافت کردند برخی دیگر اندکی طعم بارش را چشیده اند.

حوضه آبریز درجه دو تالش، مرداب انزلی با ۷۶۳ میلیمتر بارش بیشترین بارش را دریافت کرده است و در مقایسه با دوره بلندمدت که ۶۹۱ میلیمتر بارندگی داشته رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

پس از آن حوضه آبریز درجه دو رودخانه‌های بین سفید رود و هراز نیز با دریافت ۷۱۳ میلیمتر بارش در جایگاه بعدی پربارش‌ترین حوضه‌های آبریز قرار گرفته است که بارش‌های آن در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۹۴ میلیمتر بوده از رشد ۲۰ درصدی برخوردار شده است.

حوضه آبریز درجه دو بندرعباس-سدیج هم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین ماه ۴۸۳ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با متوسط بلندمدت ۲۲۰ میلیمتر بوده از رشد ۱۲۰ درصدی بهره‌مند شده است.

میزان بارش در حوضه‌های درجه سه
از مجموع ۹ حوضه آبریز درجه سه کشور حوضه آبریز کارون بزرگ از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین امسال ۴۲۱ میلیمتر بارش دریافت کرده است.

این میزان بارش در مقایسه با ۵۸۶ میلیمتر متوسط بلندمدت ۲۸ درصد کاهش دارد.

حوضه آبریز درجه سه اترک و رودخانه‌های شمالی نیز از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین ماه امسال با دریافت ۴۰۴ میلیمتر بارش که در مقایسه با ۳۸۷ میلیمتر بارندگی متوسط بلندمدت با رشد ۴ درصدی مقام حوضه‌های پربارش را به خود اختصاص داده است.

وضعیت حوضه‌های آبریز اصلی کشور چگونه است؟
در میان حوضه‌های ۶ گانه اصلی کشور پربارش‌ترین حوضه متعلق است به حوضه آبریز دریای خزر با ۲۸۶ میلیمتر بارش که در مقایسه با ۳۰۲ میلیمتر متوسط بلندمدت کاهش ۵درصدی دارد.

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین امسال ۲۶۷ میلیمتر بارش داشته است که در مقایسه با ۳۳۵ میلیمتر متوسط بلندمدت ۲۰ درصد کاهش یافته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین امسال ۲۳۵ میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با دوره بلندمدت با ۲۶۳ میلیمتر بارش ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حوضه آبریز قره قوم از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین ماه امسال ۱۱۲ میلیمتر بارش دریافت کرده بود که در مقایسه با ۱۷۹میلیمتر متوسط بلندمدت با کاهش ۳۸ درصدی روبرو شده بود.

پس از آن حوضه آبریز فلات مرکزی با ۱۰۰ میلیمتر بارش قرار دارد که میزان بارش‌های این حوضه آبریز نسبت به دوره بلندمدت که ۱۴۱ میلیمتر بوده ۳۸درصد کاهش یافته است.

کم بارش‌ترین حوضه اصلی آبریز کشور از ابتدای سال آبی جاری تا آخر فروردین ماه امسال هم متعلق به مرزی شرق با ۴۷ میلیمتر بارش است و در مقایسه با ۸۹ میلیمتر متوسط بلندمدت ۴۷ درصد کاهش داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: