گزارش دپوی کالای اساسی در گمرک
کد خبر: ۳۷۵۸۶۱
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
0
طبق آخرین گزارش گمرک ایران، در حال حاضر از موجودی حدود چهار میلیون تنی کالا‌های اساسی در گمرک و بنادر بیش از ۷۰۰ هزار تن به روغن و دانه‌های روغنی دپو شده، اختصاص دارد.
دپوی ۷۰۰ هزار تن روغن در گمرک
اخیرا گزارش‌هایی در رابطه با کمبود روغن در سامانه بازارگاه و وضعیت توزیع آن منتشر شد. به همین بهانه جریان دپوی کالای اساسی در گمرک و بنادر از عسگری -معاون امور گمرکی گمرک ایران- مورد سوال قرار گرفت.

۳.۱ میلیون تن در انبار‌ها
طبق اعلام وی، تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری مجموع کالا‌های اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۳.۹ میلیون تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۳.۱ میلیون تن، موجودی بنادر و مابقی در شناور‌ها قرار دارد.

وضعیت دپو و ترخیص روغن
اما از حجم کالا‌های دپو شده بیش از ۷۰۰ هزار تن متعلق به انواع روغن است که ۵۸۷ هزار تن آن در گمرک موجود است؛ شامل ۴۰۳.۶ هزار تن روغن خام و ۱۸۳.۳ هزار تن دانه‌های روغنی. همچنین بیش از ۱۳۰ هزار تن دیگر هنوز در گمرک تحلیه نشده است؛ به گونه‌ای که حدود ۱۳۰ هزار تن دانه‌های روغنی در شناور‌های منتظر در لنگرگاه قرار دارد و حدود ۷۷۴ تن روغن خام در شناور‌های کنار اسکله برای تخلیه است.

با وجود گزارش‌هایی در مورد کمبود روغن در سامانه بازارگاه و توزیع آن، معاون گمرک گفت که در مسیر ترخیص این کالا از گمرک، مشکل خاصی گزارش نشده است.

اما از مابقی موجودی ۳.۱ میلیون تنی بنادر، ۲۳۴.۷ هزار تن گندم، ۱.۹ میلیون تن ذرت، ۲۱۵.۷ هزار تن جو، ۸۶.۵ هزار تن کنجاله سویا، ۵۳.۹ هزار تن برنج، ۲۸.۲ هزار تن شکر است.

۸۱۸ هزار تن در شناورهاست
از حدود ۸۱۸ هزار تن کالایی که در شناور‌ها قرار دارد نیز ۲۶۸.۴ هزار تن در شناور‌های کنار اسکله و بیش از ۵۵۰ هزار تن در شناور‌های منتظر در لنگر‌ها قرار دارد.

اینکه اقلام در شناور‌ها می‌ماند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله طی فرایند تخلیه. همچنین بخشی از آن به دلیل عدم تعیین تکلیف اسناد خرید و وضعیت ارزی ممکن است امکان تخلیه در بنادر نداشته باشد.

در هر بندر چقدر کالا دپو شده است؟
اما گزارش معاون گمرک همچنین نشان می‌دهد که از ۳.۱ کالای اساسی موجود در بنادر، بیشترین حجم در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن دپو شده و در سایر بنادر نیز ۲۸۶ هزار تن بندر امیرآباد، ۲۳۵.۵ هزار تن بندر شهید رجایی، ۱۲۳.۱ هزار تن نوشهر، ۵۳.۱ هزار تن انزلی، ۱.۸ هزار تن بوشهر، چابهار ۳۸.۳ هزار تن، آستارا ۲۲.۴ هزار تن، فریدون کنار ۲۴.۹ هزار تن، شهید باهنر ۳.۹ هزار تن، خرمشهر ۸۲ تن و بندر لنگه ۷۰ تن بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: