April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۵۹۲۲
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
0
دومین روز ربوکاپ آزاد ایران رقابت ۱۲ ربات پرنده در بخش امداد و نجات به پایان رسید.
پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری
شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲ (IranOpen RoboCup) از روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افتتاح شده است، در این مسابقات حدود ۱۳۵ تیم از دانشگاه‌ها و مدارس داخل و خارج از کشور و حدود ۸۰۰ شرکت کننده حضور یافته‌اند و امروز پنج‌شنبه شاهد برگزاری مسابقات در دومین روز رقابت‌ها بودیم.

* غیبت بعضی تیم‌ها به دلیل گرانی و کرونا

در شانزدهمین دوره رقابت‌های ربوکاپ بعضی از تیم‌ها حضور ندارند، اما علت غیبت این تیم‌ها را از مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ جویا شدیم.

موسی‌خانی گفت: بعضی از تیم‌ها به دلیل گران شدن قطعات و بعضی دیگر که تیم‌های شهرستانی بودند به علت شیوع پاندمی کرونا امکان حضور در تهران را نداشتند، اما به هر حال بلافاصله بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها با دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، مسأله راه اندازی این مسابقات مطرح و موج خوبی از امید و شادی و نشاط دوباره‌ای میان دانشجویان و جوانان ایجاد شد.

پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

* گام موثر ایران در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک

در حاشیه برگزاری دومین روز مسابقات ربوکاپ، مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ درباره اثرگذاری این رقابت‌ها در جامعه گفت: بسیاری از محصولات تولید شده تیم‌های حاضر در ربوکاپ، تجاری‌سازی شده و جزء محصولات مورد نیاز کشور بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت به سمت هوش مصنوعی و رباتیک در حال حرکت است، گفت: با تدبیری که از ۱۷ سال گذشته انجام شد، ایران به پیشرفت‌های بسیاری دست یافته و امروز شرکت‌های بزرگی در حوزه‌های فناوری راه‌اندازی شده است.

* پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

در دومین روز رقابت‌های ربوکاپ، شاهد رقابت ربات‌های پرنده بودیم.

این رقابت‌ها در لیگ ربات‌های داخل ساختمان برگزار شد، این لیگ شبیه‌سازی عملیات امداد و نجات است و قرار گرفتن ربات‌ها بر روی علامت H نشان دهنده قدرت آن‌ها در فرود آمدن بر روی سقف آمبولانس است.

پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

در این لیگ ربات‌ها باید به صورت هوشمند و خودکار از یک صفحه متحرک بلند شوند و قادر باشند در هوا معلق بمانند، پنجره‌ای در فضای رقابت ربات‌ها در سالن وجود دارد که ربات‌ها باید قادر باشند با پیدا کردن پنجره، از آن عبور کنند؛ برای این منظور طنابی روی زمین قرار داده شده که ربات‌ها باید از طریق پردازش تصویر و هوش مصنوعی، طناب را دنبال کنند.

پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

همچنین دو محموله باری نیز بر روی زمین قرار گرفته شده و ربات‌ها باید این دو محموله را و به محل مورد نظر منتقل کنند، پس از آن باید ربات‌ها از پنجره متحرک عبور کنند و روی صفحه متحرک که علامت H در آن نوشته شده، فرود بیایند.

فردا جمعه ۱۶ اردیبهشت نیز روز پایانی این دوره از مسابقات در ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد زنده یاد دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود و بازدید از این مسابقات برای عموم افراد آزاد است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: