April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۰۵۹
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
استارت آپ یا Startup، نهادی انسانی است که بهمنظور خلق محصول، خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده است.
استارت آپ‌ها در رعایت قوانین صنعت بیمه بسیار بی توجه اند
استارت آپ یک سازمان موقتی است که راهاندازی شده است تا مدل کسبوکار خود را جستجو کند؛ مدل کسبوکاری که تکرارپذیر و مقیاسپذیر است.

معمولاً مبنای شروع کار استارت آپ‌ها یک ایده خلاقانه و نوآورانه است و به دلیل خلاقیت بالا، استارت آپ‌ها گاهی رقیب ندارند! بنابراین بیشتر از رقابت کردن، باید تمرکز اصلیشان بر روی آگاهیرسانی از ایدهشان و اجرای کمنقص آن باشد. معمولاً بنیانگذاران آن مشکل مالی دارند و سرمایه اولیهشان را با وام، قرض و یا پس اندازی اندک شروع میکنند.

شکست یا رکود بسیاری از کسب وکار‌ها همزمان با شیوع پاندمی کرونا دور از ذهن نیست. کسب وکار‌های نوپا (استارت آپ ها) هم از این قاعده مستثنی نیستند. بدون شک، بسیاری از فعالان این گروه از کسب وکار‌ها به واسطه همه گیری کووید-۱۹ از گردونه خارج شدند، اما در مقابل، برخی استارت آپ‌ها برنده میدان مسابقه با کرونا بودند.

منابع معتبر دنیا، تعطیلی برخی از غول‌های حوزه استارت آپی را روایت میکنند، در عین حال کووید-۱۹ برای بسیاری از کسب وکار‌ها فرصت بوده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که کرونا کسب وکار‌های سنتی و ساختار‌های سنتی کسب وکار‌های استارت آپی اقتصاد دیجیتال را با مخاطره جدی مواجه کرد.

این شرکت‌ها با عنوان استارت آپ در مدت زمانی کوتاه، به بازار بکر فروش آنلاین و ارائه خدمات بیمه کشور قدم گذاشتند و با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، شروع به تبلیغات محیطی با ارایه تخفیفات و فروش بیمه‌نامه کرده اند.

البته زمان زیادی از ورود شرکت‌های استارت آپی به صنعت بیمه نمی‌گذرد، اما این ورود آن‌ها در مدت زمان کوتاه هم حاشیه‌هایی را به همراه داشته است.

این اتفاق درحالی رخ داده که شرکت‌های بیمه، کارگزاران و حتی شبکه فروش، بدون اخذ تاییده از بیمه مرکزی و کسب آموزش و تایید صلاحیت‌های لازم، امکان فعالیت در این صنعت و فروش بیمه‌نامه را ندارند.

نحوه ورود، بازاریابی و نرخ دهی استارت‌آپ‌ها درصنعت بیمه هموارکه با انتقاداتی همراه بوده به نحوی که فعالان صنعت بیمه شیوه عملکرد آن‌ها را عامل بی اعتمادی بیمه‌گذاران برشمرده اند.

ازطرف دیگر، فعالان استارت‌آپی هم تاکید داشتند که فضای حاکم بر کسب و کار‌های پلتفرمی با فضای سنتی فرق دارد و نمی‌توان قوانین قدیمی را به آن تعمیم داد به این معنی که این پلتفرم‌ها درصورت لزوم می‌توانند با ابزار تخفیف، انگیزه لازم را برای خرید آنلاین بیمه در مشتریان ایجاد کنند.
 
تردیدی نیست که استارت آپ‌های بیمه‌ای برای فعالیت در صنعت بیمه باید به قوانین و مقررات بیمه مرکزی و صنعت بیمه احترام بگذارند و تحت نظارت بیمه مرکزی درست همانند نمایندگان و کارگزاران فعالیت کنند. اما به نظر می‌رسد که نحوه فعالیت حال حاضر آن‌ها همچنان متفاوت از این روند است.
 

ناگفته نماند که بیمه مرکزی درماه‌های اخیر دستکم چهار بخشنامه خطاب به استارت آپ‌های بیمه‌ای برای رعایت چارچوب قانونی فروش بیمه‌نامه صادر کرده و آن‌ها را از تخفیفات نامعقول دررابطه با بیمه اجباری شخص ثالث و تبلیغات نامتعارف منع کرده است.

بیمه مرکزی بار‌ها در بخشنامه‌های مختلف به استارت آپ‌های فعال صنعت بیمه حتی پس از دریافت مجوز، اخطار‌هایی بابت عدم رعایت اصول و قوانین بیمه در نوع تبلیغات، فروش محصولات و تخفیفات داده است.

با این همه به نظر می‌رسد که هنوز در قانون‌مند کردن این استارت آپ‌ها دستاورد قابل توجهی کسب نشده است.

درهمین رابطه تیم لطف مدیرعامل استارت آپ بیمه ای ازکی گفت: نسل جدید کسب و کار‌ها با استفاده ازفناوری ها، تفکر و شناخت نوآورانه از نیاز‌های مشتریان است که نوع متفاوتی از محصول را در اختیار مشتریان می‌گذارد، اگر مردم آن را دوست داشتند استفاده می‌کنند، در غیر این صورت، طرح این شرکت‌ها شکست می‌خورد.

وی افزود: فرض کنیم که این شرکت‌ها استارت آپ نیستند، اما آن‌ها می‌خواهند که در این صنعت فعالیت کنند، ضمن آنکه شبکه فروش صنعت بیمه هم می‌تواند خدمات نوین الکترونیکی و متمایز به مشتریان خود ارایه دهند.

مدیرعامل استارت آپ بیمه ای ازکی بیان کرد: یکسری قانون برای فعالیت این استارت‌آپ‌های بیمه‌ای وجود دارد، به عنوان مثال می‌گویند اگر می‌خواهید بیمه نامه شخص ثالث بفروشید باید با این قاعده باشد واگر مجموعه‌ای از این رویه قانونی تبعیت نکرد، حتما باید با آن برخورد شود.

وی، معتقد است که بدنه هر سازمانی ابتدا باید با مفاهیم جدید، تحول دیجیتالی وتغییراتی که در صنعت و کسب و کار رخ می‌دهد آشنا شود و گلایه به وجود آمده در رابطه با فعالیت استارت آپ‌های بیمه‌ای را ناشی از عدم نظارت کافی مدیران و کارشناسان رگولاتور و یا قانونگذار در صنعت بیمه دانست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: