کد خبر: ۳۷۶۰۶۱
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
0
اصغر نجاری گفت: بازرس تامین اجتماعی از یکسو باعث افزایش درآمد‌های سازمان تامین اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر کارگران بسیاری که در نتیجه منفعت طلبی‌های کارفرمایان، از بیمه محروم هستند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
ضعف بازرسی، چالش واحد‌های اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی
اصغر نجاری (دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان) با ابراز تاسف از ضعف نظارت و بازرسی دولت در بنگاه‌های اقتصادی گفت: بسیاری از بنگاه‌ها اقتصادی حداقل حقوق را هم به کارگران نمی‌پردازند و این معضل در نتیجه ضعف بازرسی‌ها رخ می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی گفت: بار‌ها شنیده‌ایم که سازمان تامین اجتماعی از نقطه سر به سر هم سقوط کرده و در آستانه ورشکستگی قرار دارد، اما اقدام موثری برای مدیریت این معضل صورت نمی‌گیرد.

این فعال کارگری با انتقاد از اینکه سازمان تامین اجتماعی حرکتی تاثیرگذار برای افزایش درآمد‌های خود انجام نمی‌دهد، گفت: مهمترین منبع سازمان تامین اجتماعی، دریافت حق بیمه کارگران از بنگاه‌های اقتصادی است، اما امروزه بنگاه‌های بسیاری را سراغ داریم که نه تنها به کارگران حداقل حقوق را پرداخت نمی‌کنند، بلکه آنان را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز قرار نمی‌دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان با خطاب قرار دادن مدیران سازمان تامین اجتماعی، گفت: از طریق بازرسی می‌توانید درآمد سازمان را افزایش دهید، اما معلوم نیست چرا نسبت به این مهم ورود نمی‌کنید.

وی با ابراز تاسف از کم‌کاری‌های تامین اجتماعی گفت: هر یک بازرسی که در سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار شود، در قالب بازرسی، شناسایی بنگاه‌های بیمه گریز و زنده کردن حق بیمه، ماهانه درآمدزایی قابل توجهی برای سازمان دارد، در حالیکه بازرسی را رها کرده‌اند و در نتیجه آن درآمد سازمان کاهش چشمگیری داشته است.

نجاری؛ بازرسی را دارای دو جنبه ارزیابی کرد و افزود: بازرس تامین اجتماعی از یکسو باعث افزایش درآمد‌های سازمان تامین اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر کارگران بسیاری که در نتیجه منفعت طلبی‌های کارفرمایان، از بیمه محروم هستند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی همچنین با اشاره به آمار بالای حوادث کار در کارگاه‌ها و احد‌های اقتصادی، اظهار کرد: متاسفانه کارفرمایان از تبعات نبودن بیمه آگاهی ندارند و زمانی متوجه اشتباه خود می‌شوند که یک کارگر دچار حادثه کار می‌شود و کارفرما ناچار است صد‌ها و حتی هزاران برابر حق بیمه را بابت سانحه در قالب درمان یا دیه به کارگر بپردازد.

نجاری با اشاره به رشد سرسام‌آور گرانی‌ها به ویژه رشد هزینه‌های درمان گفت: امروزه درمان یک کارگر حادثه دیده در بنگاه اقتصادی، می‌تواند به معضلی بزرگ برای کارفرما تبدیل شود، به ویژه آنکه هزینه‌های دارو و درمان روز به روز افزایش می‌یابد و کارفرما در پرداخت آن ناتوان است، در حالی که اگر کارگر بیمه باشد، هزینه درمان باری برای بنگاه اقتصادی نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان با اشاره به اهمیت بازرسی گفت: اگر کارگر بیمه باشد و حادثه‌ای در بنگاه اقتصادی رخ دهد، کارفرما با چالشی جدی روبرو نخواهد شد، اما کافی است بیمه نباشد و یک مورد حادثه منجر به نقص عضو یا فوت رخ دهد تا بنگاه اقتصادی به ویژه بنگاه‌های کوچک، دچار ورشکستگی و تعطیلی شوند، بنابراین وجود بازرسی تامین اجتماعی هم برای کارگران، هم کارفرمایان و هم از نگاه اقتصادی برای اقتصاد کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: