عملکرد بازار سرمایه در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۶۱۴۶
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با افت ۱۲ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی رسید.
بازگشت شاخص بورس به مدار نزولی
در معاملات روز دوشنبه، نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۱۲ هزار و ۹۰۱ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۴۱ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز پس از ۱۵ روز صعود متوالی با افت ۲ هزار و ۲۱۰ واحدی در سطح ۴۲۶ هزار و ۸۰۱ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۰۷ واحد پائین آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۹۵ واحد قرار گرفت.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۳۸ میلیارد تومان بود. پس از فملی، نماد‌های شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های «فارس»، «شبندر» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «شبریز»، «مبین» و «جم» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «غصینو» و «فرابورس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «زاگرس» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و آسیاتک و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های آریا، فزر و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند. امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۷۷ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان رسید. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۵۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۹ درصد افت کرد و در رقم ۶۸۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) با صف خرید ۲۵۲ میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبریز، نماد‌های آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و بفجر (شرکت فجر انرژی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند. همچینن بیشترین صف فروش به نماد انرژی ۱ (نهاد‌های مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نماد‌های لپارس، قثابت و غصینو بیشترین صف فروش را داشتند.

در همین رابطه علی عصاری، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: بورس امروز با زیان همراه شد و اغلب نماد‌ها با عرضه همراه شدند. در ابتدای معاملات بازار با موج مثبتی در فولادی‌ها همراه شد. اما به تدریج اغلب سهام بازار به صف فروش نشستند. تقاضا همچنان با صنایع کوچک و متوسط بازار است.

وی ادامه داد: در بازار امروز هم قدرت همچنان در دست سهامداران کوچک و متوسط بازار بود و در واقع این صنایع بهتر معامله شدند. برای مثال زراعتی‌ها و غذایی‌ها در معاملات امروز عملکرد مطلوبی از خود به ثبت رساندند. لاستیکی‌ها و دارویی‌ها نیز معاملات خوبی را رقم زدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «محصولات شیمیایی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد روند کنونی بازار همچنان ادامه یابد و بورس فردا نیز در ابتدای معاملات با فشار عرضه همراه شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: