کد خبر: ۳۷۶۲۱۷
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مهدی پازوکی اقتصاددان در انتقاد از تیم اقتصادی دولت و سیاست‌های مالی کابینه ابراهیم رئیسی به شعاری بودن برنامه‌های دولت انتقاد وارد کرده و می‌گوید: بهبود وضعیت اقتصاد ممکن است اما لازم است دولت و مجلس اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند.
عملکرد ضعیف دولت ها، دردی که پایان ندارد
مشکلات اقتصادی کشور آنقدر زیاد شده که هنوز یکسال از عمر دولت نگذشته، حامیان ابراهیم رئیسی هم به منتقدان او تبدیل شده‌اند. تصمیمات اقتصادی دولت تا این لحظه نتیجه عکس داده و قیمت کالا‌ها روز به روز گران‌تر می‌شود.
 
مهدی پازوکی اقتصاددان بررسی کرده که چرا دولت در چنین شرایطی قرار گرفته است. بهبود وضعیت اقتصاد ممکن است اما لازم است دولت و مجلس اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند.

پازوکی می‌گوید: این دولت بعد از دولت احمدی نژاد تنها دولتی است که برنامه و استراتژی ندارد. من به قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره می‌کنم که این دولت تهیه کرد. کنترل نقدینگی، حل مشکل بورس به نفع سهامداران خرد و کنترل تورم لجام گسیخته به ویژه در مواد غذایی از مهم‌ترین مشکلات در اقتصاد کشور است.

پازوکی می‌گوید: عدم شناسایی و اهمیت به ظرفیت های موجود اقتصادی کشور که قابلیت دارد درآمدزایی بیشتری در مقایسه با نفت داشته باشد، از عواملی است که اقتصاد کشور را به سمت و سوی نابودی سوق میدهد بنابرین تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف است و سعی دارد از نیرو‌های به اصطلاح ارزشی که در اداره‌جات آمده‌اند استفاده کند.
 

وی ادامه داد: موضوع بین‌المللی دیگری که بر افزایش تورم در ایران تاثیر گذاشته، بلاتکلیفی برجام است، زیرا انتظار جامعه این بود که برجام به نتیجه خواهد رسید، اما اکنون به نتیجه رسیدن آن طولانی شده و این موضوع به افزایش انتظارات تورمی دامن زده است. این دولت حتی تیم مذاکره‌کننده درستی هم ندارد و هر روزی که احیای برجام به تعویق بیفتد، تورم و کاهش ارزش پول و سایر مشکلات بیشتر خواهد شد.

پازوکی با بیان اینکه تورم در کشور ما همواره از دولتی به دولت دیگر منتقل شده است می گوید: از نظر من تورم ارثیه‌گذشتگان است که برای کنترل آن یک سری باید‌ها و نباید‌ها وجود دارد؛ در متون اقتصادی کشش تقاضا، فشار هزینه و مشکلات ساختاری به عنوان دلایل اصلی ایجاد تورم شناخته می‌شوند. در نگاهی دیگر افزایش هزینه‌های تولید بنگاه‌ها به‌عنوان دلیل اصلی ایجاد تورم مطرح است.

پازوکی معتقد است دولت جدید باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا از یک طرف روند تورمی موجود تعدیل شده (نرخ تورم کاهش یابد) و قدرت خرید خانوار افزایش یابد و از طرف دیگر اصلاحات ساختاری اساسی موردنیازی که در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده‌اند، با کمترین هزینه‌های اقتصادی اجتماعی ممکن انجام گیرد. در نهایت باید ساز و کار مناسبی جهت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام زیرساختی کشور طراحی و با قید فوریت اجرایی شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همچنان ساختار بانک‌های کشور تشدید کننده ناترازی و افزایش دهنده نقدینگی است، ادامه داد: نگاه و عملکرد دولتمردان برای مقابله با تورم نیز به افزایش تورم دامن می‌زند، زیرا مسئولان به مداخلات دستوری دست می‌زنند که التهابات را بیشتر می‌کند. اولین توصیه من به دولت این است که از هرگونه مواجهه دستوری برای کنترل تورم و صدور بخشنامه‌های التهاب آور برای بازار‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگر تا زمانی که برجام به نتیجه مشخصی نرسیده است، ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید حذف شود و آن را به صورت شفاف اعلام کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: