April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی عملکرد بازار سرمایه در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱؛
کد خبر: ۳۷۶۲۵۲
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
0
روز سه‌شنبه قیمت سهام تمام نماد‌های گروه‌های «محصولات غذایی» و «کشاورزی و دامپروری» افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند. این دو گروه بیشترین ورود پول حقیقی را نیز داشتند.
بورس امروز با سرخپوشی بسته شد
در معاملات روز سه‌شنبه، بیستم اردیبهشت ۱۴۰۱، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۵۷۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۵۲۷ واحد رسید. اما شاخص هم وزن بورس با رشد ۲ هزار و ۷۶ واحدی در سطح ۴۲۸ هزار و ۸۶۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۵ واحد پائین آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۸۹ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۳۷۸ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۳۹ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۶۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خکاوه (شرکت سایپا دیزل) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۴ میلیارد تومان بود. پس از خکاوه، نماد‌های تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های «فملی»، «کچاد» و «شپدیس» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «شبریز»، «کگل» و «زپارس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نماد‌های «کگهر»، «هرمز» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «بپاس» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
 
در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس آسیاتک صدرنشین است و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های کرمان، فزر و آریا پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
 
روز سه‌شنبه قیمت سهام تمام نماد‌های گروه‌های «محصولات غذایی» و «کشاورزی و دامپروری» افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند. این دو گروه بیشترین ورود پول حقیقی را نیز داشتند. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی گروه کشاورزی و دامپروری ۹۴ میلیارد تومان بود و ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی نیز وارد نماد‌های گروه محصولات غذایی شد.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۷ هزار و ۲۴ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۰ میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان رسید. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و ۱.۴ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲ درصد افت کرد و در رقم ۶۷۳ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) با صف خرید ۲۲۲ میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نماد‌های شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) و شپاکسا (شرکت پاکسان) بیشترین صف خرید را داشتند.

همچینن بیشترین صف فروش به نماد سشمال (شرکت سیمان شمال) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نماد‌های ومعلم و دروز صف فروش داشتند.
 
در همین رابطه همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که برجام چقدر بر وضعیت بازار سرمایه تأثیر گذار است؛ گفت: تغییر در شرایط فعلی بازار سرمایه به اتفاقات بین المللی و سیاست‌های داخلی بستگی دارد و برجام مسیر حرکت بازار سرمایه را تعیین نمی‌کند.

به گفته دارابی؛ سیاست‌های داخلی کشور و تصمیمات دولت نیز اثر قابل توجهی بر وضعیت بازار سرمایه خواهد داشت. اجرای برجام و دستیابی به یک توافق برابر و آبرومند می‌تواند برای بورس کشور یک موقعیت جدید ایجاد کند؛ اما باید پذیرفت برجام چوب جادو برای حل تمام مشکلات کشور به ویژه مشکلات موجود در بازار سرمایه نیست!

دارابی تأکید داشت: اما با اجرای برجام، کاهش هزینه‌های انتقال پول، دسترسی به بازار‌های جدید و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد قطعی است و این وضعیت تبعات مثبتی بر کل اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه نتیجه گرفت؛ عدم توافق برجام تأثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت، چراکه تنها ۱۰ – ۱۵ درصد مشکلات این بازار به سیاست‌های تحریم علیه ایران باز می‌گردد.

دارابی تأکید داشت: در صورت اجرای توافق، تأثیرمثبت برجام بر گروه‌های سطح بین المللی مانند گروه خودرویی بیشتر از هر زمانی خواهد بود. شرکت‌های صادراتی در این زمان می‌توانند بیشترین سود را از فرصت ایجاد شده در مبادلات بین المللی کسب کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: