کد خبر: ۳۷۶۲۶۰
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
0
هوش مصنوعی در کنار دیگر کاربرد‌های خود بر حوزه صنعت و مهندسی نیز تاثیر گذاشته است.
تاثیرات هوش مصنوعی در پیشرفت حوزه‌های مهندسی
با اینکه اکنون نیز در برخی کارخانه‌ها خطوط تولید هوشمند وجود دارند، اما مطمئنا در آینده بیشتر درباره خطوط تولید هوشمند و خودکار خواهیم شنید. به لطف هوش مصنوعی و حوزه‌های مختلف آن، در آینده خطوط تولید بسیاری از مشاغل، کسب و کار‌ها و صنایع، در بخش مهندسی هوشمند و خودکار خواهند شد.

اما چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در بخش مهندسی باعث تغییر شود؟ یکی از ویژگی‌های برجسته در داستان‌های علمی تخیلی در طول سال ها، هوش مصنوعی بوده است. از اولین روز‌های محاسبات، دانشمندان و سایر متفکران مجذوب ایده ایجاد ماشینی با قابلیت تکثیر مغز انسان شده‌اند. قبلاً تصور می‌شد که مغز انسان مانند رایانه‌ای است که به صورت عمیق کار می‌کند. با این حال، اکنون می‌دانیم که مغز بسیار پیچیده‌تر است و کارکرد مغز فراتر از یک کامپیوتر ساده است.

هنوز بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا می‌توان آگاهی را از هوش پیشرفته جدا کرد یا نه، وجود دارد. اما لازم نیست هوش مصنوعی اینقدر پیچیده باشد. اکنون نمونه‌های بسیار ساده تری از آنچه به عنوان هوش مصنوعی شناخته می‌شود را می‌بینیم.

هوش مصنوعی در مهندسی

دستیار‌های صوتی از پیش نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند مدرن، تنها یک نمونه هستند و اکنون همین هوش مصنوعی‌ها در ساعت‌های زنگ دار و بلندگو‌ها ادغام شده اند تا بتوان از آن‌ها برای کنترل انواع دستگاه‌های هوشمند در خانه و اطراف خانه، استفاده کرد.

هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای راه خود را در زمینه‌های صنعتی و تولیدی پیدا کرده و در حال پیشروی است. حتی از هوش مصنوعی برای انجام معاملات در بازار سهام استفاده می‌شود. اکنون می‌توان گفت که هوش مصنوعی در همه جا وجود دارد. هوش مصنوعی چیز‌های زیادی برای ارائه به دنیای مهندسی دارد. به گفته کارشناسان این حوزه، برخی از هیجان انگیزترین کاربرد‌های فعلی و آینده نگر هوش مصنوعی در حوزه مهندسی است.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

این واژه برای اولین بار در کنفرانسی در کالج دارتموث در سال ۱۹۵۶ مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، استفاده جدی از این فناوری در قرن جدید میلادی رواج یافت و اکنون با زندگی روزمره ما آمیخته شده است.

هوش مصنوعی که AI نیز نامیده می‌شود، مجموعه وسیعی از علوم کامپیوتری است که برای تقلید از توانایی‌های انسان مانند منطق و یادگیری، طراحی شده است. هوش مصنوعی یک فناوری به طور مداوم در حال توسعه است و از چندین تکنیک (مانند یادگیری عمیق) برای پیشرفت به سمت هوش تعمیم یافته استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی در بخش مهندسی

هوش مصنوعی‌هایی که در بخش مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر دو بخش نرم افزار و سخت افزار را با هم ترکیب می‌کنند. برای نمونه به ربات‌های خط تولید خودرو و نرم افزاری که آن‌ها را کنترل می‌کند فکر کنید. آن‌ها به خودی خود شاهکار‌های مهندسی هستند.

هوش مصنوعی مهندسی

ماشین‌هایی که بدون دخالت انسان قادر به یادگیری و بهبود هستند، هدف نهایی این فناوری هستند و این اتفاق پیامد‌های مهم و گسترده‌ای خواهد داشت.

برخی از کاربرد‌های هوش مصنوعی در مهندسی عبارتند از:

  • ربات‌های تولیدی
  • ماشین‌های خودران
  • دستیاران هوشمند
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • سرمایه گذاری مالی خودکار
  • آژانس‌های رزرو مجازی سفر
  • نظارت بر رسانه‌های اجتماعی
  • ابزار چت بین تیمی
  • ربات‌های مختلف نرم افزاری و ...

کاربرد‌های هوش مصنوعی

جدا از کاربرد‌های هوش مصنوعی در مهندسی و کامپیوتر، هوش مصنوعی به ما این امکان را می‌دهد که ماشین‌هایی را توسعه دهیم که قادر به انجام کار‌های تولیدی و حتی انجام طراحی‌های پیچیده هستند.

بسیاری از مهندسان می‌ترسند که به زودی ربات‌های به اندازه کافی پیشرفته، مشاغل آن‌ها را تصاحب کنند. همانطور که قابلیت‌های تولید و طراحی در حال گسترش است، انسان توانسته ماشین‌آلاتی بسازد که تقریباً هر کاری را که یک انسان می‌تواند در خط مونتاژ انجام دهد، تکرار کند. پس این ترس‌ها بی اساس نیستند، زیرا اتوماسیون (خودکارسازی) مشاغل را از افراد، دور می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: