April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۶۳۴۵
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۲۴ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی رسید.
بازگشت بورس درآخرین روز هفته
در جریان دادوستد‌های امروز بازار سرمایه بیش از ۱۱ میلیارد و ۳۱۲ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در بیش از ۶۲۷ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۴ هزار و ۹۱۸ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۴۹ واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های بانک سینا، پل پروپیلن جم و کارت اعتباری ایران کیش با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۳ میلیارد و ۱۵۹ میلیون ورقه به‌ارزش ۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در ۳۴۰ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۰۶ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱ هزار و ۳۹۶ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، نفت پاسارگاد و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

بورس تهران دادوستد‌های چهارمین روز هفته را با افت نماگر اصلی خود آغاز کرد و در ادامه هر چند از کف روزانه خود فاصله گرفت، اما نتوانست وارد سطوح مثبت تابلوی معاملاتی شود، از این‌رو دیروز شاخص‌کل با افت ۰۴/ ۰‌درصدی، نسبت به روز دوشنبه تغییر چندانی را تجربه نکرد. نماگر هم وزن، اما ۴۹/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد تا بار دیگر شاهد سبقت گروه‌های کوچک ریالی از بزرگان کامودیتی محور باشیم. صنایعی که پس از صحبت‌های دوشنبه شب رئیس جمهور درخصوص حذف ارز ترجیحی با افزایش تقاضا همراه شدند تا شاهد واگرایی دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای باشیم.

نگاه اصلی معامله گران بورسی در روز گذشته به صحبت‌های دوشنبه شب سید‌ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بود؛ جایی که گروه‌های بزرگ کامودیتی محور که چند روزی است چندان مورد‌توجه بورس بازان قرار ندارند، همچنان با فشار فروش مواجه بودند و از همان دقایق نخست دادوستد‌ها شاخص‌کل بورس تهران را به زیر کشیدند، در مقابل، اما به‌نظر می‌رسد سرمایه گذاران در حالی حاضر ترجیح داده اند سرمایه خود را روانه سهامی کنند که با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی بیشترین انتفاع را می‌برند.
 
در این‌خصوص می‌توان به دو گروه زراعت و محصولات غذایی اشاره کرد که در صدر تقاضای حقیقی‌ها جای گرفتند و حتی یکی از نماد‌های زراعی با وجود ارزش بازار پایین، سومین نماد با اثرگذاری مثبت بر شاخص‌کل بود. رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود تاکید کرد «ارز ترجیحی از زمانی که شروع شد به کالا‌های زیادی اختصاص پیدا کرد؛ دولت قبل خودش متوجه این موضوع شد که این موضوع مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند که نسبت به حذف ارز ترجیحی در بسیاری از کالا‌ها اقدام کرد. ارز ترجیحی منجر به فساد و رانت در کشور می‌شود؛ باید این قضیه حتما اصلاح می‌شد.» این تاکید رئیسی بر حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی سهامداران را نسبت به رشد سودآوری شرکت‌های درگیر با این نرخ ارز امیدوار کرد.
 
میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه محصولات غذایی روز گذشته حدود ۴‌درصد افزایش پیدا کرده و زراعی‌ها نیز به مدد یک بازگشایی با افزایش ۱۱‌درصد شاخص صنعت خود همراه شدند. روز گذشته بخت با سهامداران «زپارس» یار بود؛ جایی‌که نماد معاملاتی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس پس از وقفه‌ای سه‌ماهه درست در روزی به گردونه معاملات سهام بازگشت که سهامداران تمایل زیادی به خرید سهام این گروه پیدا کرده بودند، از این‌رو «زپارس» ۴۱‌درصد افزایش قیمت را ثبت کرد تا این شرکت نسبتا کوچک با ارزش بازار کمتر از ۵هزار میلیارد‌تومانی، وارد جمع بزرگان شود و در زمره نماد‌هایی که بیشترین اثر مثبت بر شاخص‌کل روز سه شنبه داشتند جای بگیرد.
 
نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی در دادوستد‌های روز گذشته نیز نشان می‌دهد درحالی‌که خالص خرید حقیقی‌ها در مجموع معاملات بورس تنها به میزان ۷۰ میلیارد‌تومان منفی بود، اما شاهد ورود ۷۵‌میلیارد و ۴۶۴‌میلیون تومانی سرمایه‌های خرد به زیرمجموعه‌های گروه زراعت و خالص خرید ۱۳‌میلیارد و ۶۲۷‌میلیون‌تومانی این دسته از معامله گران در سهام تولیدکننده محصولات غذایی بودیم، در مقابل، اما حقیقی‌ها گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی را در صدر لیست فروش خود جای دادند.
 
دارویی‌ها که همیشه در انتظار حذف دلار ۴۲۰۰ بودند روز گذشته تغییر چندانی را شاهد نبودند. شاخص صنعت مواد و محصولات دارویی روز سه‌شنبه تنها ۰۵/ ۰‌درصد رشد کرد و خبری از صف خرید در زیرمجموعه‌های این گروه نبود و حتی خالص خرید حقیقی نیز در صنعت دارو منفی بود. هر چند رئیس جمهور در گفتگو با مردم تاکید داشت که تمام هزینه‌های دارو از طریق شرکت‌های بیمه جبران می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد تجربه ناخوشایند مطالبات معوق دارویی‌ها به دلیل کمبود منابع بیمه سلامت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و روند رو به افزایش دوره وصول مطالبات این شرکت‌ها در آن سال‌ها حالا نیز سرمایه گذاران را هراسان می‌کند تا معامله گران چندان به رشد واقعی سودآوری دارویی‌ها با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی امیدوار نباشند.
 
دو روز متوالی است که نماگر اصلی تالار شیشه ای، با افت مواجه می‌شود. برخی می‌گویند بعد از رشد ۲۹‌درصدی این شاخص در ۱۰۰ روز اخیر، طبیعی است که بازار به استراحت و نفس‌گیری نیاز داشته باشد. برخی دیگر، اما با توجه به تجربیات ۵/ ۱سال‌گذشته، از اصلاح مجدد بازار و شاخص‌کل سخن می‌گویند.
 
در حال‌حاضر، اما کاهش اخبار مثبت از روند مذاکرات احیای برجام و تغییر سیاست در فضای اقتصادی کشور، موجب افزایش تدریجی در نرخ دلار شده است. چنین موضوعی موجب افزایش انتظارات تورمی برای سال‌جاری نیز خواهد شد.» از این رو انتظار می‌رود در صورت ادامه رشد نرخ اسکناس آمریکایی، در روز‌های آتی شاهد واکنش مثبت بورس بازان و رشد مجدد نماگر اصلی این بازار با اثرپذیری از سهام دلاری باشیم
 
فعالان بازار‌های مختلف کشور در انتظار نتایج مذاکرات برجامی هستند. هرچند طبق اظهار نظر کارشناسان، برجام تنها مشکل اقتصاد کشور نیست بلکه برخی سیاست‌های داخلی قدرت تخریب به مراتب سنگین‌تر از تحریم‌ها را دارند. شاید این روز‌ها بازار سرمایه با یک ثبات نسبی در حال حرکت است، اما وضعیت شکننده این بازار همچنان پُر قدرت‌تر از سال گذشته است.

طی هفته‌های اخیر در بازار سرمایه، خروج پول حقیقی کاهش و معاملات خُرد افزایش پیدا کرده است. به گفته کارشناسان؛ علاقه‌مندی تازه واردان به بازار سرمایه بیشتر در معاملات خُرد می‌باشد که این موضوع کاهش اعتماد و افزایش تردید سرمایه گذاران به بورس را نشان می‌دهد. دلیل این بی اعتمادی‌ها به بازار بورس چیست؟ توافق یا عدم توافق برجام چقدر بر بازار سرمایه تأثیر گذار است؟

در همین رابطه همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که برجام چقدر بر وضعیت بازار سرمایه تأثیر گذار است؛ گفت: تغییر در شرایط فعلی بازار سرمایه به اتفاقات بین المللی و سیاست‌های داخلی بستگی دارد و برجام مسیر حرکت بازار سرمایه را تعیین نمی‌کند.

به گفته دارابی؛ سیاست‌های داخلی کشور و تصمیمات دولت نیز اثر قابل توجهی بر وضعیت بازار سرمایه خواهد داشت. اجرای برجام و دستیابی به یک توافق برابر و آبرومند می‌تواند برای بورس کشور یک موقعیت جدید ایجاد کند؛ اما باید پذیرفت برجام چوب جادو برای حل تمام مشکلات کشور به ویژه مشکلات موجود در بازار سرمایه نیست!

دارابی تأکید داشت:، اما با اجرای برجام، کاهش هزینه‌های انتقال پول، دسترسی به بازار‌های جدید و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد قطعی است و این وضعیت تبعات مثبتی بر کل اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مسایل داخلی است که ابتدا باید برای توسعه بازار، سیاست‌های اجرایی کشور بازنگری شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه نتیجه گرفت؛ عدم توافق برجام تأثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت، چراکه تنها ۱۰ – ۱۵ درصد مشکلات این بازار به سیاست‌های تحریم علیه ایران باز می‌گردد.

دارابی تأکید داشت: در صورت اجرای توافق، تأثیرمثبت برجام بر گروه‌های سطح بین المللی مانند گروه خودرویی بیشتر از هر زمانی خواهد بود. شرکت‌های صادراتی در این زمان می‌توانند بیشترین سود را از فرصت ایجاد شده در مبادلات بین المللی کسب کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: