April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۴۰۰
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
0
جنگ اوکراین اقتصاد جهان را با کسادی مواجه کرد؛ بطوریکه بازار کالا‌های اساسی دچار اختلال شد. با کاهش عرضه و اعمال محدودیت‌های صادرات، بهای اکثر کالا‌ها افزایش یافت و در این میان باتوجه به اینکه اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شود، پیش بینی می‌شود بازار در سال‌های پیش رو با افزایش قیمت دانه‌های روغنی روبرو شود.
پیش بینی قیمت روغن طی ۲ سال آینده
اختلال ناشی از عرضه محصولات کشاورزی به ویژه روغن‌های خام خوراکی، موجب شده تا بهای این گوه کالا‌ها به واسطه کاهش عرضه و یا صادرات و یا اثرات جایگزینی برخی روغن‌های خام، افزایش قابل توجهی داشته باشند. در سال ۲۰۲۱ با مهار نسبی همه گیری کرونا و برگشت رونق به اقتصاد جهان، تقاضا برای برخی کالا‌های اساسی کشاورزی افزایش یافت و بهای اکثار اقلام عمده از جمله دانه روغنی، روغن خام و کنجاله افزایش یافت. تهاجم روسیه به اوکراین موجب شد که عامل کاهش عرضه نقش مسلط را در رشد قیمت ایفا کند و ازین منشا شاهد افزایش مجدد بهای روغن‌های خام باشیم.

براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ میزان افزایش قیمت برای روغن نارگیل حدود ۳۴ درصد، برای روغن پالم حدود ۴۶ درصد، برای روغن سویا حدود ۳۰ درصد، برای کنجاله سویا حدود ۲۳ درصد و برای دانه‌های سویا نیز حدود ۲۰ درصد باشد که با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱، سطوح قیمت این کالا‌ها در سال ۲۰۲۲ تقریبا به دو برابر ارقام سال ۲۰۲۰ خواهند رسید. طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز با وجود انتظار افت قیمت انواع روغن خام و محصولات دیگر زنجیره تولید آن، پیش بینی می‌شود همچنان سطح قیمت‌ها بالاتر از سال ۲۰۲۰ باقی بمانند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: