April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
صادقی از گرانی و عملکرد دولت انتقاد کرد
کد خبر: ۳۷۶۴۷۴
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
0
معاون خانه کارگر با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی زندگی برای مردم به ویژه دهکهای پایین جامعه بسیار سخت شده است گفت: مشکل اصلی در ساختار اقتصادی کشور است که در دو بخش تعریف میشود، اولین مشکل نگاه دولت سالار، فربه شدن دولت و قدرت اقتصادی بالایی است که در اختیار دولت قرار دارد و مشکل دوم حاکم شدن تفکرات فراتر از اقتصاد و سیاسی کاری بر اقتصاد است.

دهکهای پایین جامعه در سخت ترین شرایط

حسن صادقی در گفت وگو با پول نیوز با تاکید بر اینکه در جهان، اقتصاد محور و پیشرو است گفت: همه چیز تحت تاثیر اقتصاد قرار می گیرد زیرا اقتصاد پایه رفاه جامعه است و رفاه باعث رضایت مردم می شود.

وی اقتصاد را به دو بخش کلان و خرد تقسیم کرد و گفت: اقتصاد کلان در اختیار دولت و اقتصاد خرد در اختیار مصرف کنندگان است، اما تصمیماتی که در عرصه اقتصاد کلان گرفته می شود بر اقتصاد خرد اثر می گذارد.

معاون خانه کارگر با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما اقتصاد کلان اسیر سیاست است گفت: اقتصاد سیاست زده برای سرمایه گذار به هیچ عنوان جذاب نیست، زیرا سرمایه ترسو است و هرجایی که با تصمیمات سیاسی، اقتصاد تحت تاثیر قرار گیرد، سرمایه فرار می کند.

 

وی نتیجه اقتصاد سیاست زده در کشور را تورم چند رقمی دانست که سالهاست گریبانگیر کشور شده و گفت: در کشوری که تورم به مدت 3 سال دو رقمی، درآمد پایین و قیمت ها بالا باشد، مردم به سمت فقر می روند، اتفاقی که اکنون در کشور رخ داده و شاهد افزایش سطح فقر و رشد جمعیت فقیر هستیم.

 

صادقی با یادآوری اینکه فقر در دهه 80 حدود 15 درصد بوده که امروز به 30 درصد افزایش داشته است گفت: سیاست های غلط اقتصادی، سومدیریت، بی برنامگی، اقتصاد سیاست زده، تصمیمات احساسی و سلیقه ای باعث شده تا نگران سقوط بیشتر جامعه به زیر خط فقر باشیم.

 

وی با طرح این پرسش که سهم ایران از سرمایه گذاری جهانی بسیار ناچیز است گفت: براستی چه میزان در صنعت از خودرو تا کفش و... سرمایه گذاری شده و حاصل این سرمایه گذاری چه بوده است؟

 

معاون خانه کارگر با اعلام اینکه وقتی سرمایه گذاری نشود، اشتغالزایی صورت نمی گیرد، بیکاری افزایش می یابد و رونقی هم به وجود نمی آید، درنتیجه ضعف اقتصادی بر همه دهک های جامعه تسری می یابد گفت: بزرگترین چالش کشور، اقتصاد رانتی است که باعث می شود عده ای در فقر مطلق در سخت ترین شرایط زندگی کنند وعده ای دیگر به ثروت های باداورده دست یابند که نتیجه آن افزایش خط فقر و بحران روحی روانی برای جامعه فقر زده است.

 

وی نسبت به سقوط دهکهای متوسط به دهک های پایین هشدار داد و گفت: با گران شدن قیمت ها و بروز نشدن حقوق و دستمزد، کارمندان و کارگران حقوق بگیری که توان مقابله باگرانی را ندارند، به دهکهای پایین سقوط می کند و نتیجه آن می شود که مفهوم دهک از بین می رود و جامعه به دو بخش فقیر با اکثریت مطلق و ثروتمند با اقلیت حاکم تبدیل می شود.

 

صادقی از کارگران و بازنشستگان به عنوان قربانیان تورم، گرانی و فقر یاد کرد و گفت: کارگران و بازنشستگان تا چه اندازه در گرانی و تورم نقش داشته اند؟ مگر کارگر یا بازنشسته چه مقدار حقوق می گیرد که بخشی از ان را پس انداز کند و با این پس انداز یک باره پولهایش را از بانک خارج کند و بازار طلا، ارز، خودرو، مسکن و حتی کالاهای اساسی را به چالش بکشد؟

 

وی گرانی و تورم موجود را ناشی از بازی های سیاسی، تسویه حسابهای جناحی و کارشکنی های عمدی دانست و گفت: چالش اصلی اقتصاد، بدلیل رویکرد دولت در سیاست خارجی است. باید بپذیریم که رابطه سالمی با جهان نداریم و بیش از انکه بدنبال تعامل با جهان باشیم بدنبال تقابل با جهان هستیم و همین تقابل باعث شده تا برای فروش نفت و بده بستان های اقتصادی مشکل داشته باشیم.

 

عضو کانون بازنشستگان تهران با انتقاد شدید از عملکرد دولت سیزدهم گفت: هنگامی که عامل و باعث تمامی بحران ها و مشکلات اقتصادی، تصمیمات غلط و اشتباهات سیاسی دولت است، چرا با افزایش حقوق کارگران وبازنشستگان مخالفت می شود و بدتر اینکه با گذشت دو ماه از ابتدای سال، دولت سیزدهم افزایش حقوق بازنشستگان را در هیات دولت گروگان گرفته و اجازه افزایش را به سازمان تامین اجتماعی نمی دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق بازنشستگان بر محور بیمه پردازی صورت می گیرد گفت: سازمان تامین اجتماعی در سالهای گذشته از کارگران حق بیمه دریافت کرده و امروز به انها حقوق می دهد و مطابق تورم و البته متناسب با حق بیمه ای که دریافت می کند، باید حقوقشان را افزایش دهد.

 

صادقی با انتقاد از اینکه دولتمردان بهانه کسری بودجه را مطرح می کنند گفت: اگر دولت ندارد، برای همه نداشته باشد واگر دارد، برای همه داشته باشد. قرارنیست وزرا، نمایندگان مجلس، نورچشمی ها، مدیران ارشد و در یک  کلام نجومی بگیران، دریافتی های کلانی داشته باشند و دولت سیزدهم مدعی عدالت، حقوق بیش از 4 میلیون بازنشسته را گروگان بگیرد و زندگی 12 میلیون جمعیت کشور را با بحران رو به رو کند.

 

وی خطاب به دولت سیزدهم گفت: گویا از وضعیت کشور خبر ندارید. اما باید بدانید که تا امروز دولت یک ریال به سازمان تامین اجتماعی نداده اما هر گاه با مشکل مالی  رو به رو بوده، دست در جیب سازمان کرده است؟ سالهاست دولت 3 درصد سهم  کارفرما را به سازمان نمی دهد و در نتیجه این قصور بدهی دولت به سازمان از مرز 450 هزار میلیارد تومان گذشته است.

 

معاون خانه کارگر به عملکرد دولت انتقاد کرد و نسبت به تبعات تصمیمات غیر منطقی و احساسی هشدار داد و گفت: بارها در قالب مذاکره و در رسانه ها درخواست کرده ایم وضعیت بازنشستگان را درک کنید، اما توجهی نشده است. اکنون چاره ای نداریم و اگر حق کارگران و بازنشستگان را ندهید و به مذاکرات منطقی بی توجه باشید، به کف خیابان می آییم و حق مان را در کف خیابان خواهیم گرفت. زیرا خودتان با مشکلاتی که برای کارگران و بازنشستگان ایجاد کرده اید، هیچ راهی برای ما باقی نگذاشته اید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: